tompa: i teorin kan du mäta kapaciteten på ett batteri genom att belasta ett fulladdat batteri med konstant, känd ström och mäta spänningen med jämna intervaller. När spänningen börjar sjunka fort (eller har sjunkit så mycket att batteriet kan anses "urladdat" ) kollar du hur lång tid det har tagit sen du började mäta.
Kapaciteten är då belastningsströmmen i ampere * tiden i timmar [Ah], eller belastningsströmmen i milliampere * tiden i timmar [mAh]
Arvid
nybörjarfråga
Menar du inte tvärtom?marvin skrev:Blir resonans även om man paralellkopplar spolen och kondensatorn, men då blockerar kretsen en speciell frekvens i stället för att släppa igenom den.
Det som RDX* beskriver kan man använda till högtalarfilter (eller radio), tex för att endast släppa igenom mellanregistret. Jag kanske är övertydlig men hoppas att du förstår.

Om man kopplar allt parallellt så blir det knas, R,C,L kommer att ha samma spänning över sig. Men det man gör är att ta ut spänningen från lite olika ställen.

till vänster så tar jag ut spänningen över spolen och kondensatorn vilket ger bandspärr filter och till höger tar jag ut spänningen över motståndet vilket ger ett bandpassfilter
Nu finns det tusen olika parallella och seriella kopplingar man kan göra men detta är kanske det mest grundläggande bandfiltret.

till vänster så tar jag ut spänningen över spolen och kondensatorn vilket ger bandspärr filter och till höger tar jag ut spänningen över motståndet vilket ger ett bandpassfilter
Nu finns det tusen olika parallella och seriella kopplingar man kan göra men detta är kanske det mest grundläggande bandfiltret.
-