Är Karlebo handbok bra?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har två hemma och en nya på jobbet, man känner sig lite naken om man inte kan plocka fram den och kolla samlade tabeller , grunddata på material och lite sådant, om man säger såhär, jag kollar sällan i eldelen, men desto mera på sådant som jag inte är så bra på, och kan ni få tag på några äldre för en ringa slant så köp dom, för mycket av det är bra och sådant som man inte hittar så lätt i modärna böcker

kanske lagom att ha en med 20 års mellanrum , men mycket smidig att bara plocka fram och kolla till grunddata
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Håller med om att det är ett första rangens gissel att fakta hinner bli inaktuell och försvinna lagom till man behöver uppgifterna... :D
(fast vore ju sas nog en fysisk omrimlighet om så inte vore... :D)

Så antar helt enkelt "Dä ä smällar man får ta, som vildhussen skulle ha sagt"

Har flera handböcker och annat från första hälften av förra seklet som jag använder rätt ofta.

Gamla karlebo är ganska tidlös och innehåller i mitt tycke inte särskillt mycket som skulle tänkas vara inaktuellt eller oumbärligen saknas i äldre årgångar.

Edit: Om jag skrivit någonting förut beror det på att det går runt i min skalle... :?
Håller på att skissa på ett pressverktyg som håller på att ge mig gråa hår... :wall:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det någon som har ISBN-numret på "verkstadshandboken"? Hittade precis en "verkstadshandboken" hos compricer för 57:- inklusive frakt? http://bok.compricer.se/9147018372

Edit: ser nu att den utgått och ersatts av 12:e utgåvan för 270:- istället :cry: Finns hos Adlibris: länk

/PeterH
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

isbn nummer för 12:e upplagan 91-47-01837-2
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Verkar vara ISBN för 11:e upplagan? Se mina länkar ovan... :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

det står tolfte upplagan och sedan sibn.nr.............
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jag lånade boken på bibblan och visst verkar det finnas en hel del användbart i den, om man lär sig hitta allt. :D

Dock tycker jag fortfarande att 700 kr är lite dyrt, åtminstone för mina behov, men hittar jag den i en äldre upplaga på något antikvariat så slår jag kanske till.

På tal om det så tar jag gärna mot tips på andra, äldre böcker som man kan hålla utkik efter och som är bra att ha som standardverk, t.ex. böcker som beskriver olika metoder och liknande. Gärna amerikanska böcker, eftersom de brukar vara ganska lätta att hitta billigt på Alibris.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

miklon: mitt tips är ju att hålla koll hos studentbokhandlare och liknande, varje tekniskt universitet brukar ha minst en på campusområdet, och där säljer dom ofta ut vettig litteratur billigt.

Och nej, man måste normalt sett inte vara student för att handla där, jag är inte student men har köpt säkert en hyllmeter böcker där, framförallt om datorer men även lite om mekanik och elektronik.
Skriv svar