Formatera om HDDn?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har bara om installerat om den 2ggr och vi har haft den gaaaanska länge.
BJ

Inlägg av BJ »

Moderkort kan ju gå sönder. Man kanske tar bort windows för att prova linux ett tag, och sen lägger in windows igen... (Alla har ju inte flera datorer.)
Jag har fått installera om windows många gånger för att windows har gått sönder. Då blir det ju som det blir...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Man kanske tar bort windows för att prova linux ett tag, och sen lägger in windows igen... "

Men då behöver man inte installera om Windows. Det är ju bara att göra en backup innan man testar Linux. Vill man sedan återgå till Windows så är det lätt ordnat genom att återställa backupen. :)
BJ

Inlägg av BJ »

Hur då?

Följer aktiveringen med då?
Då skulle man ju göra det med bara hårddisk och grafikkort och cd-spelare inkopplade, så att inte dom andra grejerna påverkar kontrollsumman
om man byter dom. Sen om det blir fel på windows så plockar man bara ur allting och "återställer" windows. Och sätter tillbaks dom efter det.
Kan man göra så? Då går det bara åt en aktivering för varje moderkort.
Tänkte jag rätt nu...?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Följer aktiveringen med då?"

Javisst. Som jag skrev tidigare: Så länge man har samma moderkort är det inga problem att aktivera hur många gånger som helst. Jag kör med WinXP installerat på två olika partitioner på samma dator. Ur aktiveringsystemets synvinkel så är dessa två installationer *en* installation.

"Då skulle man ju göra det med bara hårddisk och grafikkort och cd-spelare inkopplade, så att inte dom andra grejerna påverkar kontrollsumman"

Det är enbart moderkortet som påverkar kontrollsumman, så du kan ha hur mycket grejjer inkopplade som helst. Så man behöver inte plocka ur allting om det blir något fel och man vill återställa Windows.
BJ

Inlägg av BJ »

Pratar du om oem-versionen nu kanske? Jag har den vanliga.

Nu såg jag att det blir ungefär det jag räknade upp förut :roll: men i alla fall...

Länk.
Aktiveringen tittar på 10 saker:

1. Grafikkortet.
2. SCSI-styrkort.
3. IDE-styrkort (moderkortets).
4. Nätverkskortet och kortets adress.
5. Minnes-mängden uppdelat i olika steg.
6. Processorn: Märket och modellen.
7. Processorns serienummer.
8. Hårddisken.
9. Hårddiskens serienummer.
10. Märke och modell på CD/DVD-spelare.

Vad använder man för att kopera windows och få med serienumret på hårddisken då?
För serienumret kan man väl inte ändra efter att man har kört igång det återställda windows? Eller det kanske går?

Tillägg: Nej, så enkelt är det inte.
"If you are doing this after activation, first back up the Wpa.dbl and Wpa.bak files, as described in the blue table..., and, after completion of the conversion, restore these files and reboot the system."
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det här var underligt. Vad jag lärt mig av Microsoft så ska det inte vara någon skillnad på OEM-versionen och den vanliga på den här punkten. Jag har även bytt hårddisk, minne och grafikkort i flera datorer med den "vanliga" WinXP-versionen utan att behöva aktivera igen.
Jag har inte uppdaterat mitt Microsoft-certifikat på ca 2 år, så det kan hända att de ändrat det här med aktiveringen de senaste åren.

"Vad använder man för att kopera windows och få med serienumret på hårddisken då?"

Ghost är ett mycket bra program för detta. Efter att ha läst i länken så vet jag inte till 100% säkerhet om det tar med serienummret, men jag har iallafall aldrig haft något som helst problem med detta. Så, du får testa för att se om jag eller länken har rätt. :)
BJ

Inlägg av BJ »

Jag kom på en sak nu.
Jag har ställt ner farten på min dvd-spelare. Jag vill ha det så, men då tar det ungefär en timme att lägga in windows.
Sen tar det... väldigt många timmar till, för att lägga in alla program igen, och rätta till alla inställningar.

Går det att kopiera hela windows med alla program och så, till ett minneskort eller usb-minne, och så bara flytta tillbaka det igen,
så har man alla sina program där som det var förut?
Då ska det ju göras utanför windows då...

Hur noga är windows och programmen med att det ska se likadant ut? Går dom bara efter filerna,
eller använder det "gömda" data-strömmar också, för registreringsnummer och sånt där?
(Vissa prov-versioner av program kommer ju ihåg att man har provat dom.)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Går det att kopiera hela windows med alla program och så, till ett minneskort eller usb-minne, och så bara flytta tillbaka det igen,"

Du menar att enbart kopiera de installerade programmen så man slipper installera och fixa igen?
Jag har länge velat ha den möjligheten, men tyvärr har jag inte hittat någon lösning.

"Går dom bara efter filerna, eller använder det "gömda" data-strömmar också, för registreringsnummer och sånt där?"

Program brukar bara installera grejjer i sin egna mapp (t.ex c:\program\programnamnet) och ändra i Windows-registret. Ibland händer det att de lägger till något i t.ex c:\windows\system , men det verkar inte vara så jättevanligt.
Saker som t.ex hur många dagar man använt ett program brukar sparas i Windows-registret eller i en krypterad fil i programmets egna mapp. Det är iofs lite olika.
BJ

Inlägg av BJ »

Nja... Det vore ju inte fel, det heller. Men jag menade faktiskt alltihop. Både windows och programmen.
Jag är rätt så trött på alla lösenord och grejer när man lägger in dom.

När det gäller prov-tider och så där... Jag tror att jag både tog bort programmets katalog och städade registret, men att det fanns kvar ändå.
Men nu var det inte det som jag tänkte mest på, utan om alla lösenord och registreringar och grejer följer med om man gör en kopia.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, nu förstår jag.
Om du vill kopiera hela partitionen så följer både Windows, program, lösenord mm med. Ghost gör en exakt kopia som man sedan kan återställa och då är precis allt med som man hade installerat innan. Inkl programmens lösenord och registreringar om prövotid på demoversioner mm.

Jag har också varit med om att prov-tiderna finns kvar även om jag tagit bort program och städat registret. Vet inte riktigt var det sparas då. Det beror på fantasin hos de som gjort programmet. :)
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, det är nog olika.

Okej... Ghost verkar kosta 500 kronor ungefär? Och så en hårddisk, och hållare... Det blir ju inte billigt, det heller.
Men förhoppningsvis mycket snabbare och enklare. Och bättre. Det kanske blir ett projekt som får vänta tills vidare, tror jag.
Jag läste lite i bruksanvisningen. Om jag har t.ex. en windows-katalog som är 1,5 GB och en program-katalog som är 8 GB, och kör utan packning,
blir det en fil på 9,5 GB då, som man ska lägga nånstans?
Minneskort eller usb-minne kan jag nog glömma då. Då får man ha en löstagbar hårddisk till det kanske.

Det verkar som om man kopierar inne i windows, och återställer med en cd-skiva utanför windows.

Hur har ni gjort som har kopierat windows-partitionen? Var har ni lagt filerna och så?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När man gör en backup med Ghost så kan man ställa in så att den inte gör en gigantisk fil, utan istället delar upp den på flera filer av valfri storlek. Innan DVD-brännarna kom så brukade jag spara mina backuper på vanliga CD-skivor. Det brukade gå åt ca 12-15st per backup.

Ghost är egentligen ett DOS-program, men i de nya versionerna så installeras allt i Windows och ger lite andra grafiska skal. När man sedan ska göra en backup så startar datorn om till DOS och kör Ghost. Man kan även köra igång Ghost direkt i DOS från någon startdiskett om man vill. Jag tycker det är smidigare.

"blir det en fil på 9,5 GB då, som man ska lägga nånstans?"

I Ghost kan man ställa in tre komprimerings-grader:
1) Inte alls.
2) Komprimera bara lite.
3) Komprimera så mycket det går. <-- Detta tar lite längre tid.

Hur litet man kan få ner 9,5GB beror på typen av filer, men generellt så kan du nog få ner en vanlig partition med Windows och program till ca 60% av den ursprungliga storleken vid maximal komprimering.

edit:
Ghost brukar säga till när enheten man kopierar till är full. Då får man välja en annan enhet. Så det går bra att säkerhetskopiera filer till t.ex 2st USB-minnen som man skiftar och efterhand flyttar över filerna med till en annan dator.

Ett hett tips är att inte kopiera till samma hårddisk som man gör en backup ifrån. Då får den stackars läsarmen jobba *väldigt* mycket och detta leder förr eller senare till hårddisk-krasch.

edit 2:
Ghost kopierar förresten inte fil för fil. Programmet kopierar hela partitionen eller hela hårddisken (detta väljer man innan kopieringen startar). Behöver man senare plocka ut några enstaka filer så följer det med verktyg för detta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ghost kopierar sektor för sektor från spår 0 och framåt om man bara har en partition så det blir en exakt avbild av den. När jag köper en hårddisk så köper jag inte bara en utan alltid två; en för vanlig användning och en för backup just för att jag gör backup genom Ghost vilket gör det väldigt smidigt och så går det snabbt och sköter sig själv. Kör dock alltid backup genom DOS så det inte är något som kan störa på ett eller annat vis.
BJ

Inlägg av BJ »

Oj. Vad bra hjälp jag får. :)
Men den tar väl inte hela partitionen? Min är ju 150 GB. Jag vill inte kopiera alla borttagna filer och sånt. Bara det som används. Eller hur menar du?

Dosdiskett... Dos har jag inte. Tänker du på en sån där startdiskett? Det lär ju behövas en del drivrutiner då. Men det kanske följer med i ghost.

Om man kan få återställningsprogrammet att hitta läsaren för minneskort så skulle man ju kunna använda 4 GB minneskort eller nånting.
Jag vet inte vilket som är snabbast. Minneskort eller 4x DVD-skiva.

Tillägg:
Två likadana hårddiskar kan jag inte ha, bara för det. Dom byter ju modeller hela tiden, och dom kan gå sönder och så.
Skriv svar