Utformning av rören i självcirkulerande solfångare
- Mizzarrogh
När man gör "stacket" -varianten så måste man tänka på att man grenar symetriskt, dvs antalet vertikala rör är 1, 2, 4, 8,..., annars blir inte flödet lika i alla rör, detsamma gäller om man parallellkopplar flera paneler.
Dvs om du har 4 rör så måste man ha tre T-kopplingar uppe och tre nere.
In och utgång bör alltid vara horisontellt centrerade.
>Blir det bra kontaktyta om man spänner fast rören med buntbad vs. löda eller är det försumbart?
-Jag har inte jämfört men med värmeledande pasta mellan så borde det funka. Det kommer inte gå med vanliga buntband i plast, inte någon längre tid iaf, pga värmen!
Kylare, kanske funkar, men förmodligen med dålig verkningsgrad, ett gammalt element är bättre, men det blir inte lika snabbt att utnyttja energin då vattenvolymen blir väldigt stor för dessa.
En "S"-slinga har den fördelen att man får större skillnad mellan in och ut tempratur. Med självcirkulation är oftast detta en fördel, då ledningarna mellan tank och fångare är relativt korta.
I slutna system kan det däremot vara ett problem så man oftast har längre ledningar mellan tank och fångare. Temraturförlusten i ledningarna är propotionell mot skillnaden mellan omgivningstempratur och tempraturen till/från tank. Detta brukar regleras med en cirkulationspump.
Dvs blir det vattnet varmare så värmer man en större volym till samma tempratur.
Dvs om du har 4 rör så måste man ha tre T-kopplingar uppe och tre nere.
In och utgång bör alltid vara horisontellt centrerade.
>Blir det bra kontaktyta om man spänner fast rören med buntbad vs. löda eller är det försumbart?
-Jag har inte jämfört men med värmeledande pasta mellan så borde det funka. Det kommer inte gå med vanliga buntband i plast, inte någon längre tid iaf, pga värmen!
Kylare, kanske funkar, men förmodligen med dålig verkningsgrad, ett gammalt element är bättre, men det blir inte lika snabbt att utnyttja energin då vattenvolymen blir väldigt stor för dessa.
En "S"-slinga har den fördelen att man får större skillnad mellan in och ut tempratur. Med självcirkulation är oftast detta en fördel, då ledningarna mellan tank och fångare är relativt korta.
I slutna system kan det däremot vara ett problem så man oftast har längre ledningar mellan tank och fångare. Temraturförlusten i ledningarna är propotionell mot skillnaden mellan omgivningstempratur och tempraturen till/från tank. Detta brukar regleras med en cirkulationspump.
Dvs blir det vattnet varmare så värmer man en större volym till samma tempratur.
Så mycket konstiga uppfattningar folk verkar ha. Att man inte kan ha horisontella rör är bara dumheter. Ökande rördiameter finns inte heller någon vits med. Ulfs gren ideer är också dumheter. Det funkar lika bra med primtal. Det är bättre att röret från solfångaren går rakt upp och sedan horisontellt till tanken. Diagonal anslutning till solfångaren är bäst. Solfångaren ska sitta lägre än tanken för att självcirkulation ska funka bra.
danei,
det Ulf skriver om att balansera flöden i de olika rören är knappast dumheter men kanske inte jätteviktigt för de flesta.
Det beror på diametern på rören och hur många grenar man har tänkt att ha i samma solfångare, dvs om skillnaden i flöde blir så stor att rören i ytterändarna inte kan föra bort värmen.
det Ulf skriver om att balansera flöden i de olika rören är knappast dumheter men kanske inte jätteviktigt för de flesta.
Det beror på diametern på rören och hur många grenar man har tänkt att ha i samma solfångare, dvs om skillnaden i flöde blir så stor att rören i ytterändarna inte kan föra bort värmen.
Har man in och utlopp på diagonalen så blir det i princip samma flöde i alla rör. Så är element byggda. Dessutom kommer det att bli varmare i ett rör som eventuellt skulle ha sämre flöde, vilket ökar flödet. Själv balanserade med andra ord. Att du ska ha 1,2,4,8... rör fattar jag inte alls vad han menar med. Har man anslutningarna i mitten så kommer man inte att få ett jämt flöde.
Jag skulle också tro att det blir bättre med in- och utlopp på diagonalen, men poängen med jämnt antal rör är antagligen att få flödet symmetriskt från inloppet. Dvs ett snäpp bättre än att ha in- och utlopp på samma sida. Jag har ett vagt minne av att det finns problem med att placera dem på diagonalen också, men minns inte exakt varför.
Det blir enklare med en slinga i stället för flera parallella, det viktigaste är att tilloppet är nedåt och utloppet är uppåt. Tänk bara på att man kan inte bygga ett helt slutet system om man inte har expansions kärl och övertrycksventil. Om man tar ett kylelement från ett frysskåp eller kylskåp (det som sitter på baksidan om någon inte vet det) så har man en alldeles utmärkt start. De är oftast mattsvarta och har massor av flänsar som kan samla upp solljuset. Sedan kan man optimera dessa på flera olika sätt om man vill.
- Mizzarrogh
danei, kan inte se det skulle vara någon särskilld skillnad vilken värmekälla som är monterad i ett sådant här sammanhang, om det sitter en värmepanna eller en solcell. Men jag kanske missuppfattade vad du menade(eller tvärtom måhända...) 
Nå, nog om detta nu.
Edit: Om tänker elkabel och beräkning kring sådan så kanske bättre förstås vad jag ville komma åt.

Nå, nog om detta nu.
Edit: Om tänker elkabel och beräkning kring sådan så kanske bättre förstås vad jag ville komma åt.