Batterys CNC-bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja på första bygget lär man sig massor, min första hamnade på miljöstationen utan att ens blivit provstartad... :(
det ser ut att gå bättre för dig :)

Har du elektroniken klar till din fräs?

Har du nån plan för att få muttrarna glappfria tex ha två till varje axel och justera isär/ihop dom något? (se bara 3 på bilden)
Jag har trapetsstänger på min fräs och det glappen jag har på den är just i muttrarna.
Battery

Inlägg av Battery »

Ajdå, vad gick fel med den fräsen?

Elektroniken är ett frågetecken just nu, har kämpat med min L297/L6203-kombination utan några framsteg så jag tror jag ger upp med den. Har beställt samples av A3979 som verkar vara en riktit intressant krets så jag kanske ska labba lite med den först, men jag vet inte ännu vad det blir.

Angående motorer så funderar jag lite på några 1,25nm/1.4A, tycker det borde vara tillräckligt om jag får allt att gå lika lätt som X-axeln, men jag vet inte...

Har bara tre muttrar jo, skall bygga ihop och se hur det känns, behövs det så köper jag några till och bygger så man får spänna dem ifrån varandra.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag hade för bråttom och tänkte inte igenom det tillräckligt noga så den blev inte stabil nog.

Jag kan nog inte tillräckligt mycket om styrningar och stegmotorer för att våga mej på att ge folk råd om vad dom ska ha, men det finns det nog gott om andra här på forumet som skulle kunna göra.

Men av egen erfarenhet så kan rekomendera att redan från början försöka bygga bort glappen i muttrarna.
Battery

Inlägg av Battery »

Okej tack för tipset, vid närmare eftertanke tror jag att det borde gå ganska enkelt att sätta dubbla muttrar på "baksidan" av X-vagnen, en i varje ände... kanske lika bra jag bygger så från början.
Battery

Inlägg av Battery »

Såja, Z-axeln påbörjad, måste säga att jag blev riktigt nöjd med hur stabilt och justerbart det blev, fast jag var skeptisk från början.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Nu måste jag köpa en spindel innan jag bygger vidare, så man ser hur man bäst skall konstruera fästet. Var och kollade runt lite idag men hittade bara fräsar av denna modell http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20953971 och det känns lite stort och klumpigt, men man kanske skulle pröva...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Bland annat här kan man köpa spindelmotorer:
http://cnc-plus.de/index.php?cat=c57_Spindles.html
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Borde man inte kunna ta en tallriksfjäder som man spänner in mellan två muttrar för att skapa en konstant spänning?
Battery

Inlägg av Battery »

Det var minsann en bra sida, verkar ha det mesta man behöver... synd bara att man inte har PayPal, jobbigt att hålla på och skicka check/pengar och så tar det onödigt länge, men jag skall fundera på saken.

Ang. fjädern, menar du för att spänna lagren mot stängerna?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tänkte mig att man sätter det såhär på trapetsstången:

---------------Mutter-Fjäder-Mutter---------------

Om man sedan spänner dom emot varandra och sedan hindrar muttrarna från att rotera fast tillåter dom att glida i sidled så borde man eliminera nästan allt glapp då dom trycker sig mot varsin gängkant.

Jag tänker alltså på sådana här fjädrar:
http://www.fjadrar.se/default.asp?id=791
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Meduza skrev:Bland annat här kan man köpa spindelmotorer:
http://cnc-plus.de/index.php?cat=c57_Spindles.html

Vad är det som gör ISEL 1050 Wattaren så mycket dyrare än den från Kress? Skiljer det så mycket i kvalitét?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det har diskuterats i någon annan tråd, i huvudsak så är det lagerhus i stål med möjlighet
att enkelt byta ut lager till skillnad från kressens fastmonterade i aluminiumhus.

Skillnaden är alltså att om man får lagerras så får man byta hela kressen medans man på isel bara byter lagren...
Så man kan alltså förvänta sig en betydligt längre livslängd på ISEL.

Jag börjar iaf med kressar på mina maskiner och om dom nu skulle rasa
obehagligt fort så blir det att jag byter upp mig, men Kress räknas redan dom
som riktigt bra motorer, iaf när vi pratar om DIY-fräsar.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

angående Meduzas ide att spänna två muttrar mot varandra med fjäderringar mellan. När man spänner två muttrar mot varandra så blir det väl en jädra friktion mellan mutter och trapetsstång, eller? Blir ju en spänning mellan stången och muttern då. Fast jag vet inte mycket om detta så jag kan säkert vara helt ute o cykla här...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det beror ju på hur hårt man förspänner dom

Man får ju helt enkelt göra en avvägning mellan friktion och glapp.

Och så kan man teflonspraya hela trapetsstången för bättre glid :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

1.
Om man ska utnyttja att tallriksmuttern är fjädrande, då blir det enormt förspänn i muttrarna. Det är väldigt kort avstånd mellan väldigt lite tryck, och mycket. Alltså muttrarna slits fort för att det går trögt. En vanlig spiralfjäder räcker gått å väl. Eller varför inte köpa/göra en glappfri trapetsmutter?

2.
Eftersom det är 10 års garanti på Kressarna, så måste en Isel hålla mer än 30 år för att uppväga prisskillnaden. Vem vill ha en fräs i 30 år, :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det kan vara som jojje säger, han har nog bättre koll på trapetsstänger än jag då jag hoppade över dom och gick direkt på kulskruv...

Jojje: gäller kressarnas 10-års garanti även förslitningsskador som lagerras?
Skriv svar