Så nu har jag kopplat ihopa en fungerande (Chopper strömbegränsare), enligt principen på den första bliden!.
Använder jag den första blidens princip, så går det åt 4st transistorer & då måste jag ha en chopper begränsare till varje transistor.
Men om jag använder den nedre bliden, så går det åt 6st trissor men bara 2 chopper begränsare.
Så frågan är vilket konstruktion jag ska göra?.
Det är unipolära motorer, så det går alldeles utmärkt att byta håll med 4 transistorer, i & med jag använder mittavtappningen!.
Ett litet krux jag har nu, är att switch darlington trissan blir ganska varm, så jag vill byta till mosar, men vetefan hur jag ska driva dem med 5V logik?.
Ett sök på elfa efter "spänningsdubblare" ger några träffar. De flesta går dock under namnet "spänningsinverterare", men är minst lika bra spänningsdubblare för det.
Ett gyllene exempel är Elfas 73-141-07 (ICL 7660) för 15:80 +moms å grejer. Den grejar biffen med två små kondingar och två dioder!
Fagge skrev:3. Vad bör dioderna klara, med tanke på att strömmen når 3A & ca 75-90V ?, jag menar att det kommer ju inte gå 3A & 90V genom dioderna, utan di ska väll bara släcka transienter & annat skit?, & vad kan det då röra sig om för värden typ ?.
Svar: De skall klara minst lika hög ström som spolen drar, samt minst lika hög spänning som spolen (och motstånden) matas med.
När man drar ström genom en spole byggs det upp ett magnetfält.
När spolen kopplas ifrån kollapsar magnetfältet och inducerar ström i spolen.
Strömspiken har omvänd polaritet mot matningen och kortsluts bort av dioden.
Men de dä med spänningsdubblaren
Ni menar att logiken ska driva en vanlig transistor som får sin högre spänning från ICL kretsen. & Den transistorn skall i sin tur driva Mosfeten ???.
I så fall så är det inte det som är problemet!, för att jag har tillgång till12V. & har kopplat precis som jag beskrev ovan!.
Alltså jag har en Puls som är ca12V t-t Men när jag kopplar den till MOSEN kolappsar min puls ner till bara några volt, så att mosen knappt öppnar.
Jag har provat olika kombinationer av GE & GC kopplingar med transistorerna, men inget värkar funka!.
Mosen jag använder mig av nu är en IRF630.
Om du kopplat enligt schemat senast postat så finns det ju risk att spänningsfallet över resistorn är stort nog att höja potentialen på source mycket nog att gatespänningen inte räcker till att öppna FETen helt. Att ha en gate-styrspänning som överstiger matningsspänningen kan hjälpa. Men ta det försiktigt om du ska boosta, gate-source-spänningen bör max vara 20V enligt databladet för FETen.
Så nu fungerar det mycke bättre. När mosarna kom dit & resistansen sjönk, så blev det massvis med störningar vilket resulterade i rundgång , & allt kolappsade!.
Jo, jag formulerade mig lite dåligt i bakfyllan
Jo med ett lass kondensatorer på rätt plast så belv den stabil, & problemen med att driva mosarna försvan!.
Nu har jag satt ihop ett komplett prototypbygge av Chopper-styrningen, men givetvis så ska det alltid strula!.
Bygget är gjort enligt principbilden några steg uppåt. Den ända skillnaden är att transistorn har blivit en MOS.
Allt funkar bra, förutom att när mosen slutar leda så bildas det en spänning över lindningen som är mer än dubbelt så hög. Denna spiken gör att motorn vill gå något baklänges under en lite kort tid, vilket gör att den tappar ork & vägrar snurra snabbare än 3varv/sek.
Jag har provat med massvis av olika Schottky dioder pararellt med lindningarna enligt principbilden ovan, men ingen vill ta dö på dessa transienter.
Så hur fasen skall man lösa detta?, Transienten är ca 200ns lång sedan är den följd av många mindre.
Generellt så tror jag inte att switchdioder är snabbare än schottkydioder speciellt inte om man kommer upp i lite mer ampere.
Dessutom så har Schottkydioderna mycket lägre framspänning så redan där har Schottkydioderna ett försprång.
Hur fasen jag än gör så blir jag inte av med spikarna.
Jag antar att man behöver någon typ av snubber-krets med en resistor & kondensator, men hur beräknar man sånt?, Finns det någon tumregel för sånt?.
Finns det någon här som har labbat med sånt innan?
Om den där känsel-reistorn är trådlindad, hur stor påvärkan kan den då ha ?.
Hur vet man om effektresistorn är resistiv eller trådlindad, det står ju inte på dem ju!?.