svets???
- Electricguy
Tony: det var vad tångampere mätaren sa gick igenom ledningarna och mätaren har även TrueRMS. Men vid pinnsvetsning är det hela lite annorlunda då det skapas ett mycket varmt plasma som smälter järntråden i en svetspinne och som kräver mindre ström för att skapa detta än vid punktsvetsning då man enbart använder strömmen i sig som går igenom godset för att hetta upp det hela. Men det peter555 säger är nog en stor del av orsaken som jag också har haft mina misstankar om.
peter555: är rätt säker på att det har något med det och göra men använde dock slipade kolstavar så att dom var spetsiga ytan var kanske 0.5 mm² efter hoptryckningen och jag använde en del av min kroppstyngd för att trycka ihop dom men tror att det nog mer kanske skulle varit hela min tyngd istället. Fast det kan kanske även ha att göra något med den förhållandevis låga spänningen?
3mm plåt? Jäklar det var en hel del, vad var det för trafo och vid vilken spänning? Eller det var kanske någon industri variant.
peter555: är rätt säker på att det har något med det och göra men använde dock slipade kolstavar så att dom var spetsiga ytan var kanske 0.5 mm² efter hoptryckningen och jag använde en del av min kroppstyngd för att trycka ihop dom men tror att det nog mer kanske skulle varit hela min tyngd istället. Fast det kan kanske även ha att göra något med den förhållandevis låga spänningen?
3mm plåt? Jäklar det var en hel del, vad var det för trafo och vid vilken spänning? Eller det var kanske någon industri variant.
Det var en kommersiell maskin med pedal för att trycka ihop elektroderna. Jag vet inte vad det är för kontakttryck men det går inte att rubba plåtarna då man trycker ner pedalen. Jag har för mig att den har 5 lägen för strömmen, och läge 2 eller 3 var lagom för mina plåtar. Det är en 3-fas maskin, gissningsvis 5-10 kW, så maxströmmen är kanske 500-1000 A.
- Electricguy
Punktsvets kräver en herrejävlars massa ampere. Spänningen mellan käftarna är nästan ingenting bara en massa ampere. För att plåten ska hinna smälta ihop i kontakt ögonblicket utan övrig uppvärmning så blir strömmen brutal för att det skall bli någon effekt att tala om.
Jag lindade 25mm2 kabel som en extralindning på en svetstrafo och mätte spänningfallet över 10cm kabel. Tror jag fick ut runt 1000A och det gick att punktssvetsa 0.2mm plåtar.
Sen började jag surfa på punktsvets för att kolla strömstyrkor som behövs i kommersiella maskiner. 10000-30000A är vanligt!! För att spänningsfallet inte ska bli för stort såär ledningslängd kort, lindningsvarv få och en massa kvadrat ledningsarea.
Mikael
Jag lindade 25mm2 kabel som en extralindning på en svetstrafo och mätte spänningfallet över 10cm kabel. Tror jag fick ut runt 1000A och det gick att punktssvetsa 0.2mm plåtar.
Sen började jag surfa på punktsvets för att kolla strömstyrkor som behövs i kommersiella maskiner. 10000-30000A är vanligt!! För att spänningsfallet inte ska bli för stort såär ledningslängd kort, lindningsvarv få och en massa kvadrat ledningsarea.
Mikael
- Electricguy