Färdigprogramerade PIC'ar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Eller har jag räknat fel??"

Ingen aning. Jag förstår ändå inte. :D

Kollar igenom vilka alternativ? Räknar den typ 1, 2, 3, 4 och om man trycker när den är på "3" så blir utgång nr 3 hög? Kan det var så att den växlar alternativ var tionde µs ?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Räknar den typ 1, 2, 3, 4 och om man trycker när den är på "3" så blir utgång nr 3 hög?"
Exakt! :) Och jag testade med att göra så att den satte en utgång hög varje gång den har räknat till 4 och då blev det en freqvens på ca. 15kHz

Är det bit13 (flash program memory code protection) eller bit8 (data code protection) som jag ska använda?? :S

Edit: En ny uträkning sa att det tog igenomsnitt 166uS för varje "steg" :S, det är en viss skilnad även om båda är oerhöret små ;P

Mvh. Daniel Andersson
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

bit13 för Flash (program memory).
bit8 för EEPROM (data code/memory).
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Tycker det vore synd om du skyddar koden i sådana här tillämpningar. De som köper mojängen kanske vill lära sig något och ta en titt på källkoden. Det som ligger i pic:en är ju ingen kod värd att skydda. Det är vad jag tycker med du gör ju som du vill.

Mitt förslag är att du istället tar med källkoden i "databladet" väldokumenterad/kommenterad och fin.

/Daniel
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En idé kanske är att skriva bennummren på dekalen på kretsen. Säkert fler än jag som tänkt på kretskortsidan osv sen maler stenarna fel och vips så är röken borta.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

dancar skrev:Tycker det vore synd om du skyddar koden i sådana här tillämpningar. De som köper mojängen kanske vill lära sig något och ta en titt på källkoden. Det som ligger i pic:en är ju ingen kod värd att skydda. Det är vad jag tycker med du gör ju som du vill.

Mitt förslag är att du istället tar med källkoden i "databladet" väldokumenterad/kommenterad och fin.

/Daniel
Anledningen till detta är att om jag sitter på en programerare, chip och kod... vad blir den enklaste billigaste lösningen för mig? Beställa och vänta eller bara programera? Eller senariot att jag behöver 5 st och köpt 1... osv...

Som företagare skulle ju det vara mindre lyckat...

Sen skulle jag inte implementera denna på detta sättet ändå så jag skulle inte köpa den... Jag hade nog offrat lite tid mot att få "bättre" slump... Men det kanske inte går på en 12FXXX...

Men det kanske kommer mer saker jag inte tänkt på som jag behöver mer...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Tycker det vore synd om du skyddar koden i sådana här tillämpningar."
Mja.. Det ligger något i det, men jag tror att de flesta bara kommer kopiera koden, klistra in och programera själv..

"Säkert fler än jag som tänkt på kretskortsidan osv sen maler stenarna fel och vips så är röken borta."
Nu hängde jag inte riktigt med på vad du menade :wink: Platsen på dekalen är väldigt liten när det gäller de här små 8-pinnarna :)..

"Sen skulle jag inte implementera denna på detta sättet.."
Vad betyder implementera?? :oops:

"Jag hade nog offrat lite tid mot att få "bättre" slump..."
Tror ni att denna "slumpen" är för "dålig"?? Jag tycker att det borde fungera bra så länga man triggar den från en människa??

Man kanske skulle börja med att sälja några utvärderingsversioner för materialkosnaden :)

Mvh..
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Implementera ~= programera...

Om du ger mig ett krav kan jag implementera detta i kod...

Olika sätt ger olika implementationer.

Sådeles har du en och jag skulle troligen gjort det annorlunda :). Sen kollar man din PDF, så VERKAR att din implementation vara på ett sätt, så skulle jag gjort det annorlunda...

Man kan säga att jag skulle inte vilja att den är så enkel att den är tydligt repeterbar. Mest för att slippa ställa andra krav den dagen jag behöver en bättre slump. Har stött på en hel del slumpsaker som efter lite användning visar sig var väldigt lätta att ofta få samma resultat...

Jag påstår inte att du gjort FEL, långt därifrån bara att den verkar lite för simpel för min smak. Om det skall bli nått mer än bara en "tänd en diod om någon trycker" så vill man kanske ha lite mer "riktig" slump...

Men då jag inte ser din kod kan jag igentligen inte säga att du inte gjort det på bästa sätt med den kontrollen.

Vad jag tror V-G menar är att om du inte tydligt markerar pinnarna så kommer någon att koppla fel och då går den kanske sönder.
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Jag tror inte de som har kunskapen och utrustningen som krävs för att bygga en liknande mojäng kommer kopiera din mojäng istället för att köpa den. Är du rädd för det så kan du ju skicka med källkoden på ett papper så måste de ju köpa minst en i alla fall.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

GrodanB: Skulle det kanske bli "säkrare" om man gjorde så att istället för att den räknar 1234 1234..osv, så räknar den 1324 2314 1324..osv eller liknande så att den går i i alla fall två olika ordningar? :)

dancar: Efter lite funderande kom jag fram till att jag skulle kunna skicka med koden på ett papper till de lite enklare sakerna, men de mer advencerade behåller jag nog för mig själv :wink: Va tror ni om det??

Mvh. D..
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Jag hade använt snabba klockor (med olika tidbas) joxat (xor, or, add eller nått annat kul) ihop dem och maskat de lägsta bitarna så jag får ett tal mellan 0 och 3.

Sen hade jag använt dem för att plocka ut en rad i tabell som tänder rätt diod.

du vet:

Kod: Markera allt

.
.
.
(tal mellan 0 och 3 i w)
call table
movwf PORTx
.
.
.

table: addwf PC
retlw 8
retlw 4
retlw 1
retlw 2
Otestat och odebuggat :) men ungefär så skulle jag ha tacklat detta...

Sen kanske ditt sätt fungerar bäst...

Finns det inte 2 klockor hade jag använt föregående värde till exempel inverterat och slagit ihop med det nya från klockan... Kanske ändrat tidbas mellan varje gång jag tagit ett värde...

Men din lösning blir det ju också bättre med...
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Kan man säga något om fördelningen mellan utfallen med ovan angivna algoritm?
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Det borde man om man först definierar "joxar" och vilka inputs man har till det...

Finns ju massor man kan göra för att kruncha till det och får det att bli svårt att förutse... I alla fall för en människa...
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Du skulle kanske kunna ha lite mer teknisk information i ditt datablad.
Matningsspänning, strömförbukning, drivförmåga, timing och sådant vill man gärna veta..
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tyvär har jag hur mycket läxor som helst nu, så jag hinner inte göra något annat, men när jag får lite tid över ska jag fixa till den så den blir lite säkrare sammt fixa till infobladet. (Har börjat på tekniklinjen och vi kör samma matte som NV, bara det att vår lärare har komprimerat kursen "lite" så det är onödigt mycket läxor :S)

anlamotte: Tror du matningsspänning och sånt är nödvändigt när det står i microchips datablad?? (Där står ju att jag rekomenderar att köra den på 5v). Och behövs det mer om timing? jag har skrivit det jag kan komma på som är nödvändigt om man ska använda den till ett mänskligt interface :)

Mvh..
Skriv svar