Miniprojekt: Spänningsaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Zyxel615:
"Aggregatet ska vara kortslutningssäkert enligt databladet."

Det är det ju på sätt och vis. Det brinner inte upp utan skickar spänningen en annan väg. :D
Men det låter inte så bra. Jag har testat de nätdelarna (köpte 11st) och inte märkt detta tidigare.

Jag har just satt en likadan nätdel i ett projekt.
Har du någon idé om hur man skulle designa överspänningskyddet?
Dvs så att man inte får ut mer spänning än 5V respektive 12V.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Ja, inte lika mycket, men ändå. Och det flyter en vansinnig massa ström på 5V innan kortslutningsskyddet börjar jobba, över 10A. Är nog läge att bygga en strömbegränsare med fold-back innan jag eldar upp något...

Jimmy> Visst är det så... Men jag vill ju skydda mina kretsar i första hand :lol:
Nej, det verkar ju inte så bra, detta. Men med strömbegränsning på 5V (IceCap har ju ett lämpligt schema, vill jag minnas) kan man nog hindra problemet från att uppstå. Kan ju lika bra bygga in det skyddet på båda kanalerna. Ställbar maxström är ju enbart positivt.

EDIT: Sedan att det kommer krävas skohorn och vaselin för att få in det i chassiet är en annan sak, men det ska nog gå det också :) Hmm... Det här projektet blev inte så litet som jag trodde... ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Är man medlem här så kan man vara säker på att projekten aldrig blir så små som man tänkte från början. :)

Högst upp här har Icecap ett intressant schema för strömbegränsning.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det var precis det jag tänkte på. Får ta och koppla upp det på labbplattan någon dag och testa hur det funkar.
Skriv svar