EKG-mätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu var det ju iofs inte ljudet jesse ville lyssna på.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

EKG va é dé?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Peter555: Svarade du på mitt inlägg? Jag har inte skrivit att han ville lyssna på ljudet.
Hänger inte riktigt med på hur du menar. Utveckla gärna. :)

RDX*: :lol:
peter555

Inlägg av peter555 »

Du pratar i alla fall om hjärtljud och resonaslådor men du kanske menar elektriska signaler från hjärtat och övriga organ. :)
CyberLeffe

Inlägg av CyberLeffe »

Bild
http://www.putfile.com/pic.php?img=6599856

En enkel EKG-förstärkare (ursäkta kvalitén, fotat ett papper)

Som isolationsförstärkare kan ISO124 med fördel användas.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021738.htm

Operationsförstärkaren kan vara en TL072
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=217009.htm
eller någon INA du finner lämplig.
http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?lang= ... 19&3334920
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var ska in1-3 anslutas? Har du komponentväden också? Några särskilda krav på OP-förstärkarna eller kan man ta det man har i lådan?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

CA3240 har ett liknande exempel (sid 10)

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07306319.pdf

10M på ingångarna bör minskas till ca 100k - 1M. De ansluts sedan till handlederna. Jag använde denna koppling och fick bäst resultat när jag helt enkelt håller två avskalade kablar i varsin hand. Jord ansluts sedan till höger eller vänster vrist.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, jag är medveten om att de låga frekvenserna är ett problem... men även om hjärtslagen är t.ex. 60 per minut (1 Hz) så innehåller ju spiken som genereras mycket höga frekvenser som borde kunna passera och kunna avläsas. Problemet är att jag vill kunna få med den första puckeln också (se min avatar) och den innehåller inte några höga frekvenser.

En lösning kan vara pulslängdsmodulering av signalen, vlket löser problemet med isolator (som då kan vara digital) men det kanske kan vara svårt att avläsa med mjukvara och den förvanskas antagligen i ljudkortet? Ett alternativ kan vara frekvensmodulering som passerar både isolator och ljudkort utan att förvanskas. Där måste mjukvaran vara ganska precis för att kunna räkna rätt och inte räkna med ev. störningar etc. Det enklaste borde väl vara AM , men då kommer problemet att man måste ha en linjär (=dyr) isolator. Nåja... kanske man kan lägga ut 300 spänn på en bra isolator.

Kanske man kan isolera själv med hjälp av en liten kondensator (högpassfilter) och köra en hög amplitudmodulerad bärfrekvens igenom den - så att likström och 50Hz inte kan passera? Jag är bara för osäker bara på vilka värden som behövs på C i så fall för att man ändå inte ska få ström i kroppen - det verkar ju som bara ett par volt är olämpligt när man använder fuktiga elektroder på kroppen. :shock:

Tack för all uppmuntran och alla ritningar mm... det ger mig lite energi att börja löda... min INA 126 är en ytmonterad liten rackare med 8 ben och är bara 5 mm lång (ELFA hade inga andra) som jag lödat fast på ett experimentkort där jag delat banorna på mitten för att göra två banor till fyra. Hade en ritning som jag tappade bort men jag får väl göra en ny... (har flyttat + att jag har varit tvungen att ta hand om familjen så jag har bara slängt ner all elektronik i en låda)
CyberLeffe

Inlägg av CyberLeffe »

In1 ansluts till RA (höger arm) In2 till LA (vänster arm) och In3 till RL (höger ben).

Då EKG signalerna vid kroppsytan ligger på maximalt 3-4mV bör man förstärka dess beroende på inom vilket mätområde din avläsningsutrustning är byggd för. Kanske 10-100ggr. EKG-signalens energiinehåll ligger till större delen inom området 0,1-100Hz så ett högpassfilter på någonstans runt 0,1Hz och ett lågpass på ca 150-200Hz skulle passa bra.

Vill man däremot ha en mer avancerad EKG-avläsning kan man använda sig av 12-avlednings EKG. Vilket i själva verket använder sig av 10 avledningar med vilka man kalkylerar resterade med hjälp av WCT (Wilson Center Terminal) vilken är en virituel punkt mot vilken övriga signaler mäts emot.

WCT= (RA+LA+LL)/3
V1=C1-WCT
V2=C2-WCT
V3=C3-WCT
V4=C4-WCT
V5=C5-WCT
V6=C6-WCT

RA = Right Arm
LA = Left Arm
LL = Left Leg
C1-C6 = bröstavledningarna 1-6

För att erhålla 12 avlednings-EKG skall även aVF, aVL och aVR räknas ut men detta kan ses som överkurs.

EDIT:
En AD620 116Kr på ELFA kanske kan vara intressant för ett enklare bygge. Kolla in sidan 12 figur 34 i databladet för ett enkelt kretsschema.
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07302300.pdf
Senast redigerad av CyberLeffe 14 september 2007, 23:56:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det finns en annan spännande grej jag funderar på... en pulsoxymeter.

Den mäter puls samt syresättning i blodet genom att genomlysa pekfingret med ljus från en röd och en infraröd lysdiod. De båda blinkar växelvis och avläses med en fototransistor som klarar båda våglängderna. Sedan jämförs amplituden. Beroende på blodets syresättning släpps det genom mer eller mindre rött ljus i förhållande till det infraröda. Syresättningen är intressant då den sjunker om hjärat slår för långamt eller om man får för lite syre i lungorna t.ex.

Så det blir väl mitt nästa projekt...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

innan jag fick tag i ett isa labbkort med analoga ingångar så klabbade jag med ett tvåkanligt system med 16 bits ad, med qbasic fick man någonstans runt 8 khz sampligsfrekvens med båda kanalerna, , kanske skulle vara bättre att skippa ljudkortet och ha en egendefinerad ingång, eller ingångar, lätt att få allt som man vill, speciellt då man inte behöver allt för höga samplingshastigheter

och man kan få så många kanaler man vill, med lite bättre programering så blir inte samplingshastigheten lidandes heller
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

peter555:
"Du pratar i alla fall om hjärtljud och resonaslådor men du kanske menar elektriska signaler från hjärtat och övriga organ."

Kroppen *är* en resonanslåda. Det skulle låta väldigt nasalt och konstigt när vi pratade om vi inte hade alla tomrum i kroppen. Betydligt "värre" än om man håller för näsan och pratar.

Du (och några fler i tråden) blandar ihop hur ofta hjärtat slår med själva ljudet när hjärtat slår. Det är *helt* skilda saker. Så det här att ett ljudkort filtrerar bort allt under låt säga 50Hz har ingen som helst betydelse när man ska använda ljudkort för att logga hjärtats slag.

Så här kan det se ut om man håller en mikrofon mot bröstkorgen:

Bild

Hjärtats puls återkommer med ca 1Hz. Men frekvenskurvan vid ett hjärtslag ser ut såhär:

Bild

Ganska brett frekvensinnehåll tack vare att kroppen fungerar som en resonanslåda.

För tydligare visa att ljudkortets filter inte är ett hinder så satt jag dit ett aktivt högpassfilter på ca 200Hz och fick detta resultat:

Bild

Vågformen ser nu ut såhär:

Bild

Dvs fortfarande väldigt gott om "material" för att mäta. :)

Så om ett aktivt högpassfilter på hela 200Hz inte ställer till något problem
så gör inte ljudkortets lilla filter på (oftast) 50Hz det heller!
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är ingen större korrelation av hur hjärtat låter och det du mäter upp i ett EKG, det är helt olika saker.

Det är mycket intressanta projekt det här. Såväl EKG, pulsoximeter och även EEG vore kul att labba med. Ett problem är att få tag i bra elektroder som inte ger en massa brus och offset. Jag har för mig att man använder silverklorid-belagda elektroder för bästa resultat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu fattar jag. Vi har missuppfattat varandra. Du menar troligen att man använder elektroder och jag pratade om att mäta pulsen med mikrofon. (Man kan även plocka upp några av hjärtats rörelse-ljud med mikrofon.) Jag svarade egentligen på Anenkefali och Jesse. :)

Tänk så tokigt det kan bli när man bara har text och smilisar att utrycka sig med. :D
peter555

Inlägg av peter555 »

Det låter bra att vi är överens, jag försökte bara hålla mig till ämnet som var EKG. :)

Vad ljudupptagning av hjärtljud kallas vet jag inte men man brukar lyssna för att utröna hur klaffarna fungerar.
Skriv svar