Har för mig att jag sett 4Mb kort på maxim/dallas hemsida, EEPROM tror jag det var. Kanske skulle kunna räcka?
strombom: Hur mycket data per 5e minut räknade du på då?
Större minne till PIC
- EagleSpirit
- Kontakt:
-
- Kontakt:
3 byte - Datum och tid (räcker till nästan sekundupplösning i ett års tid)
8 byte - Tempavläsningar (10 bitar per sensor, räcker till +-50 grader med 0,1 grad upplösning)
5 byte - ("En del kontrollvärden")
4 byte - (4 st "bytevärden", kan kanske gå att packa lite om man vill?)
Totalt 20 byte med 288 läsningar om dagen i ett år ger ganska exakt 2 Mbyte
Och det kan man trycka in i 2 st E28F800B5-B90 (SmartVoltage Flash EPROM) som går att köra på 5 volt, Elfa 175 kr st . Inte helt hutlöst blodigt dyrt.
8 byte - Tempavläsningar (10 bitar per sensor, räcker till +-50 grader med 0,1 grad upplösning)
5 byte - ("En del kontrollvärden")
4 byte - (4 st "bytevärden", kan kanske gå att packa lite om man vill?)
Totalt 20 byte med 288 läsningar om dagen i ett år ger ganska exakt 2 Mbyte
Och det kan man trycka in i 2 st E28F800B5-B90 (SmartVoltage Flash EPROM) som går att köra på 5 volt, Elfa 175 kr st . Inte helt hutlöst blodigt dyrt.
Jag är nog ändå inne på att köra med ett Compact Flashminne, i Memory mode(om det blir för krångligt att få till FAT hantering), har egentligen inget behov av FAT filsystem eftersom jag kommer tanka ner datat från PICen via modem.
Från början tänkte jag bara lagra förändringar av datat, då krävs det ju inte speciellt mycket lagringsutrymme även under längre perioder. Fast sen så känns det lite fånigt att hålla på och snåla när det finns enorma lagringsmöjligheter med billiga flashminnen. Har ett antal 8-32MB CF som man fått med digitalkameror som bara ligger och dräller, ett sånt räcker mer än väl.
Framtida projekt kommer nog också att bli minneskrävande så det är lika bra att lära sig det här från början.
Från början tänkte jag bara lagra förändringar av datat, då krävs det ju inte speciellt mycket lagringsutrymme även under längre perioder. Fast sen så känns det lite fånigt att hålla på och snåla när det finns enorma lagringsmöjligheter med billiga flashminnen. Har ett antal 8-32MB CF som man fått med digitalkameror som bara ligger och dräller, ett sånt räcker mer än väl.
Framtida projekt kommer nog också att bli minneskrävande så det är lika bra att lära sig det här från början.