diskmaskiner och säkringar, kabelgrovlek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

pucko skrev:Min kompis säger då: Hur kommer det då sig att alla industrier, som har 16 a ut i alla uttag, inte har några stora varningsskyltar som säger ajabaja inga mobiltelefoner i uttagen....
Nej man har inte 16A i vanliga vägguttag.
Din kompis har fel.
Han påstår även att mobiltelefoner knappast är dimensionerade för 10 a. Ingen komponent i den...
Du kopplar aldrig mobiltelefonen direkt till vägguttaget, däremot har du en adapter som ÄR konstruerad för att klara en 10A säkring
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Visst får man avsäkra 1fas vägguttag 16A. Men inte 20A.
Säkringens primära uppgift är ju att skydda kabeln.
pucko

Inlägg av pucko »

TomasL skrev: Nej man har inte 16A i vanliga vägguttag.
Din kompis har fel.

Elkompisen paratar om industrivägguttag. Dessa har inga varingskyltar. Tom Forsmark saknar säger han.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Trodde det var i hemmiljö vi pratade om?
pucko

Inlägg av pucko »

Men det är bara själva principen han menar. Om det hade varit farligt att ansluta mobitelefoner till 16 a hade det stått det på ställen som Forsmark också.......
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var en intressant diskussion det här. Jag tittade på mina apparatsladdar med 0.75 mm^2 area. På alla jag hittade stod det 10-16 A utom en på en gammal lampa där det stod 25 A på stickproppen så nu är jag lite förvirrad.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Pucko: Jo men gör som din polare säger då. Koppla diskmaskinen direkt på 20A. Det blir säkert bra. Varför frågar du ens här om du inte lyssnar på vad 5 personer unisont säger till dig?

Tänk bara på att: (som många andra oxå sagt)
* Brandrisken är hög! och DU riskerar ditt, din familjs och dina grannars liv.
* Händer det något gäller inte din försäkring.
* Händer det något blir du antagligen åtalad.

Saker som har en stickkontakt och är konstruerade för att anslutas i vanliga eluttag är från grunden byggda för att anslutas till en ledning som är säkrad med max 10A (i vissa fall 16A) Om något i en sådan pryl går sönder så finns det två fall. I ena fallet så är det något i saken som brinner av under kontrollerade former och fungerar som säkring. Då spelar det ingen roll om saken är kopplad till 200A. Inget annat händer. MEN i det andra fallet blir det en kortslutning över komponenter som är dimensionerade att klara 10A. Om saken då sitter i 20A så kommer garanterat något i saken att bli så varmt att det börjar brinna. Kabeln till diskmaskinen kommer börja glöda i värsta fall.

Varför tror du man bryr sig om att ha olika säkringar? Som du resonerar så kan man ju skita helt i säkringarna och bara ha 200A säkringar eller järnspikar. Det FINNS en anledning till att det sitter olika säkringar till olika saker.

Man får under vissa förutsättningar säkra upp uttag till 16A. Bl.a. om man märker upp uttaget att det är säkrat med 16A och den som ansluter förbrukare till uttaget är då skyldig att se till så det är saker som är dimensionerade för 16A.

Det är ytterst sällan så att "alla" vanliga (schuko) uttag är säkrade med 16A ens i industrier. Man sätter CEE kontakter där man behöver 16A.

Att forsmark inte märker sina uttag är väl kanske inte så konstigt. Dom är väl mest kända från media nyligen för att skita i allt vad säkerhet heter. Tar man inte hand om sitt radioaktiva material så skiter man väl i märkningen på några eluttag. Men på "alla" andra ställen där man säkrat upp ett vanligt enfasuttag (schuko) med 16A så är det uppmärkt. 20A säkrar man aldrig upp ett sådant uttag till.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Att tillägga, det är FULSTÄNDIGT OINTRESSANT vad principer och teorier säger, en 1.5 mm ledning håller säkert utan problem för närmare 50-60 A, men den blir rätt varm.

Det ENDA som är intressant är vad reglementet säger, du FÅR INTE göra detta, punkt slut. All annan diskussion och åsikter är enbart av akademiskt intresse.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Säkringen i el-centralen har väll knappast till uppgift att skydda tillkopplade apparater.
Det ska den interna säkringen i varje apparat göra. Eller har inte diskmaskinen interna säkringar?.
Säkringen i centralen ska ju bara fungera som skydd för ledningarna i huset, så inte dessa börjar glöda då eda fått städmani & dragit i gång 3st dammsugare samtidigt ifrån samma uttag.

Edit.
Oj , det han klämmas in 9 inlägg under tiden jag skrev ;-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fagge:
Både ja och nej, den primära uppgiften är att skydda kablaget, men man utnytjar även detta som apparatskydd.
Det enda i säkringsväg du hittar i hushållsapparater är div termiska skydd i motorer och värmeelement. Man konstruerar helt enkellt apparaten för att den skall klara av en 10A eller i vissa fall 16A kortslutning utan att orsaka skador.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Är du säker att 16-amps uttag måste märkas, mitt korridorrum + en annan sitter på samma 16-amps automatsäkring. Det gjordes om för 3 år sedan, de flesta andra har en 10-amps förutom vissa som sitter på 16-amp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I de tidigare starkströmsföreskrifterna (innan harmonisering) gällde 10A i vägguttag (i hemmamiljö).

Dock gäller, är apparaten i fråga inte godkänd att stoppa in i ett 16A uttag, så "får man inte det"
carlbring
Kontakt:

Inlägg av carlbring »

bara nyfiken:

vad gäller då för t.ex en sån här?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:Dock gäller, är apparaten i fråga inte godkänd att stoppa in i ett 16A uttag, så "får man inte det"
Rent juridiskt tror jag att det vore svårt att fälla "en gammal tant" som anslutit en sådan utrustning. Jag vet inte vad som gäller i detta fallet må jag tilläga men det vore märkligt att få det att fungera. Får man sälja utrustning till allmänheten som det behövs yrkesmän för att installera. Isåfall måste det vara svårt att säga att du får inte ansluta utrustningen till ett passande vägguttag. Ger man efter för sådana saker får man ett samhälle där det skulle löna sig att vara okunnig (vilket det i många fall redan är).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vissa saker är mycket märkliga, speciellt när det gäller föreskrifter, men se det omvänt för att få sälja en sak som skall anslutas till el-nätet måste den uppfylla diverse direktiv, vilket då lägger över ansvaret till tillverkaren.
Samtidigt är det så att de flesta sådana saker gäller "yrkesmän".
Skriv svar