Etsning alla kan göra hemma! Ny metod!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul idé! :) :)

Hade garanterat provat om jag haft väteperoxid.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Jag har 3% Väteperoxid hemma, funkar det tro?
Det fungerar med saltsyra iaf...
docksider

Inlägg av docksider »

tror inte det kommer funka med cola då väteperoxiden kommer att förbrukas mot allt socker och skit, skulle behöva typ 10ggr så mycket väteperoxid som cola och då skulle det nog ta betydligt längre tid
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Eftersom jag lade upp det på flickr mailade jag faktiskt coca cola och sade att det var inget personligt påhopp(även om dom inte kan nita mig i sverige), jag dricker själv cola, var bara ett experiment, fick svar att det var ok...

Vet inte varför jag kom på det, myter om fosforsyran som skall smälta tänder och metall... såg iaf fosforsyra på etiketten och började fundera :)
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Ifall saltsyran skulle vara slut så...
Riktig MacGyver lösning :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Har de inte slutat mef fosforsyra i Coca Cola? På de 2-3 senaste etiketterna jag har läst på har det inte varit skrivet något om fosforsyra. :-x
Borre

Inlägg av Borre »

Det står inte surhetsreglerande medel E 338?
Det är nämligen fosforsyra.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Mycket möjligt att det är så dom gjort. Men om jag inte har knarkat till det ordentligt så står det nog "Surhetsreglerande medel" följt av någon E-siffra, och efter det står det "Citronsyra" inom parantes?

Får väl leta upp en Coca Cola och kolla på.
Borre

Inlägg av Borre »

Kollade precis på två flaskor här hemma och det står "Surhetsreglerande medel (Fosforsyra)" på den ena och "Surhetsreglerande medel (E 338)" på den andra, 0.5 och 1.5 litersflaskor.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

På min 204 flaska jag har framför mig står det iaf:
Kolsyrat vatten, socker, färgämnen (E 150d), surhetsreglerande medle (E 338), aromer samt koffein.

och detta gäller för
E 150d:
Sockerkulörer; ammoniaksulfitprocessen
Röd-brun-mörkbrun-svart
Framställs genom upphettning av socker. Olika ämnen kan tillsättas, t ex ammoniak eller ammoniumsalter (ammoniakprocessen), dessutom svaveldioxid eller sulfiter (ammoniaksulfitsprocessen). De olika framställningsmetoderna ger ämnena olika egenskaper. Får användas till alla livsmedel som får färgas. Är det mest använda färgämnena i livsmedel.

E 338:
Fosforsyra
Framställs ur naturligt förekommande mineraler. Salterna kallas fosfater. De ingår i kroppens normala ämnesomsättning och finns bl a i skelletet (kalciumfosfat). Fosfaterna används på flera sätt. I koladrycker ger fosforsyra syrligsmak och har samtidigt konservernade effekt. Den används också som surhetsreglernade medel vid ystning. Kalciumfosfat används som antiklumpningsmedl i pulver. Kalium- och natriumfosfat används för att binda vatten i köttprodukter. Fosfaterna kan också binda metaller och förstärker på så sätt antioxidanternas verkan. Forsforsyra och fosfater får tillsammans med polufosfaterna (E 450-452) användas i en lång rad livsmedel, t ex en del ostar, glass, desserter, kakor, soppor och såser, frukostflingor, kött- och fiskprodukter, djupfryst fisk och många fler. Fosforsyra får också användas till modermjölksersättningar och, liksom fosfaterna, till avvänjningskost.

Det var det som stog i min bok, Tillsatser i livsmedel - en faktabok (från 2006), som är utgiven av Livsmedelsverket
Senast redigerad av Purre 12 januari 2008, 22:45:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den dagen fosforsyran tas bort från cola den dagen kan nog cc försäljning sjunka hyfsat skulle jag tro pga den då förmodad annorlunda smaken då citroncyra har en annan smak. Fosforsyra har alltid funnits i cola på alla flaskor jag sett.
docksider

Inlägg av docksider »

Bytte de inte till fosforsyra i sverige typ 1996?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Äsch då, de har alltså bara slutat skriva i klartext på, vissa flaskor, att det innehåller fosforsyra. :x
Skriv svar