På min
204 flaska jag har framför mig står det iaf:
Kolsyrat vatten, socker, färgämnen (E 150d), surhetsreglerande medle (E 338), aromer samt koffein.
och detta gäller för
E 150d:
Sockerkulörer; ammoniaksulfitprocessen
Röd-brun-mörkbrun-svart
Framställs genom upphettning av socker. Olika ämnen kan tillsättas, t ex ammoniak eller ammoniumsalter (ammoniakprocessen), dessutom svaveldioxid eller sulfiter (ammoniaksulfitsprocessen). De olika framställningsmetoderna ger ämnena olika egenskaper. Får användas till alla livsmedel som får färgas. Är det mest använda färgämnena i livsmedel.
E 338:
Fosforsyra
Framställs ur naturligt förekommande mineraler. Salterna kallas fosfater. De ingår i kroppens normala ämnesomsättning och finns bl a i skelletet (kalciumfosfat). Fosfaterna används på flera sätt. I koladrycker ger fosforsyra syrligsmak och har samtidigt konservernade effekt. Den används också som surhetsreglernade medel vid ystning. Kalciumfosfat används som antiklumpningsmedl i pulver. Kalium- och natriumfosfat används för att binda vatten i köttprodukter. Fosfaterna kan också binda metaller och förstärker på så sätt antioxidanternas verkan. Forsforsyra och fosfater får tillsammans med polufosfaterna (E 450-452) användas i en lång rad livsmedel, t ex en del ostar, glass, desserter, kakor, soppor och såser, frukostflingor, kött- och fiskprodukter, djupfryst fisk och många fler. Fosforsyra får också användas till modermjölksersättningar och, liksom fosfaterna, till avvänjningskost.
Det var det som stog i min bok, Tillsatser i livsmedel - en faktabok (från 2006), som är utgiven av Livsmedelsverket