Kodlåst bilstereo
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
"Jag rullar" är det som gäller får mig
Vad jag har förstått så är det stereon som knyts till datorn i bilen, så det borde gå att bytta den till en ny, men här är jag antagligen ute å cyklar då jag inte vet mera än vad försäljan sa en gång i tiden, bästa vore nog att höra sig för hos din service verkstad.

Vad jag har förstått så är det stereon som knyts till datorn i bilen, så det borde gå att bytta den till en ny, men här är jag antagligen ute å cyklar då jag inte vet mera än vad försäljan sa en gång i tiden, bästa vore nog att höra sig för hos din service verkstad.
Tyvärr tror jag en stor del av anledningen att de kopplar samman bilstereon med bilen är att biltillverkaren själv ska kunna stoppa i en billig skitstereo och sen ta hutlöst betalt för den. Visst det är inte rustagrejjor men ibland är det snudd på.
Ska man sen bygga något själv så ryker displaystyrningen uppe i hastighetsmätaren etc (sånt man gärna vill ska fungera). Inte helt omöjligt att koda om med en PIC/AVR men hur många kan det? :-x
Ska man sen bygga något själv så ryker displaystyrningen uppe i hastighetsmätaren etc (sånt man gärna vill ska fungera). Inte helt omöjligt att koda om med en PIC/AVR men hur många kan det? :-x
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Jim_the_one> Inget problem att stoppa in något annat i en 9-5:a. Skall du ha originalprylar så behöver den gamla skiljas från bilen och den nya giftas in. Det görs med diagnosverktyget Tech2 hos SAAB.
Skall du ha eftermarknadprylar så behövs inte den proceduren om du någon gång vill montera tillbaka den gamla originalradion eller skall slänga den. Vill du däremot kunna sälja den som reservdel till någon annan så måste den skiljas ur annars blir den värdelös. Eftermarknadsprylar behöver inte giftas in. Däremot får man inte upp snygga meddelanden i SID:en (färddatorn) från radion. Troligtvis tappar man även rattstyrningarna om man inte får tag i en modell som har stöd för det.
Skall du ha eftermarknadprylar så behövs inte den proceduren om du någon gång vill montera tillbaka den gamla originalradion eller skall slänga den. Vill du däremot kunna sälja den som reservdel till någon annan så måste den skiljas ur annars blir den värdelös. Eftermarknadsprylar behöver inte giftas in. Däremot får man inte upp snygga meddelanden i SID:en (färddatorn) från radion. Troligtvis tappar man även rattstyrningarna om man inte får tag i en modell som har stöd för det.
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
Det blir en pc i bilen om jag skulle byta stereon, vill ha navigator och stereon på samma sätt som det är på orginalnavigatorn i saab 9-5.
Det vore ju gött om man kunde få "fjärrkontrollen" att fungera, har för mig att jag läst nånstans om någon som fixat det. får ta och kolla upp det lite.
En 7 eller 8tums lcd med touch vore fint att få tag på till detta projekt.
Och ett nano-itx kort vore inte heller helt galet.
Det vore ju gött om man kunde få "fjärrkontrollen" att fungera, har för mig att jag läst nånstans om någon som fixat det. får ta och kolla upp det lite.
En 7 eller 8tums lcd med touch vore fint att få tag på till detta projekt.
Och ett nano-itx kort vore inte heller helt galet.
Kan ju inflika att när jag bytte startmotor på min Ford Escort -96 så kopplade jag från batteriet varpå radion låste sig. Radion är en orginal 5000 någonting med bandspelare. Jag tittade in på "min lokala" Bilia fordon och dom slog upp koden i sitt register över sålda bilar och det var gratis. Skulle dom vara tvugna att ta loss radion och skicka serienummer till någon fabrik var prislappen 600kr.
Så har man en Ford kan det löna sig att fråga närmsta Ford handlare om man glömt koden till radion.
/Johan
Så har man en Ford kan det löna sig att fråga närmsta Ford handlare om man glömt koden till radion.
/Johan
Har plockat ut EEPROMet nu och försökt läsa det. Lyckas inte.
Effekten blev dock att jag slipper vänta tre timmar mellan tre försök. Den kräver dock fortfarande kod.
Edit: Av tillverkningstekniska skäl tänkte jag att EEPROMet vid fabrik är oprogrammerat. Således provade jag att lägga både pullup och pulldown på DO-pinnen. Inget resultat.
Effekten blev dock att jag slipper vänta tre timmar mellan tre försök. Den kräver dock fortfarande kod.
Edit: Av tillverkningstekniska skäl tänkte jag att EEPROMet vid fabrik är oprogrammerat. Således provade jag att lägga både pullup och pulldown på DO-pinnen. Inget resultat.