binär klocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xoni

Inlägg av xoni »

har nästan gjort klart shemat nu
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... /Iage4.jpg
kan någon säga om jag behöver det som är inringat, tog bort fortsättningen av mistag så ni får kolla på orginalritningarna för jämförelse.

edit: är det inringade motståndet nere i högra hörnet nödvändigt eller kan jag ta bort det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tänk på att HCT-kretsar inte kan driva lika mycket som LS-kretsar. Jag skulle byta ut alla 100-motstånd till iaf 220. Blir nog för hög ström ändå för de stackars HCT-kretsarna...
xoni

Inlägg av xoni »

motstånden ska inte vara 100 sen, kommer nog vara större än 220 med, för jag ska använda blå LED:s, och hittat billiga ultra blå, och jag tror de kommer lysa för skarpt med 220-motstånd.

kanske ändå får ta LS? bara tyckte att de var så himla dyra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, de är dyra. Ett annat alternativ kan ju vara att använda transistorer som buffert, det blir ett 10k-motstånd och t.ex en bc547 extra per lysdiod.

Om du ska använda blå lysdioder, så går det nog bra med 220Ohm, för de blå ska ha minst 3,5V och (5-3,5)/220= ca 6mA
Tar du blå som ska ha 5V så kommer de nog inte lysa mycket alls med 100 Ohm ens.
xoni

Inlägg av xoni »

okej,

lysdioderna är http://www.besthongkong.com/modules.php ... ucts_id=14
min 2,8, typ 3,6, max 4,0

men jag tycker det verkar enklare med 393:or, jag får se om jag har råd att ta LS.

edit: jag kan väll iaf ha HCT:or där jag delar fram 1 hz.(?????)
xoni

Inlägg av xoni »

xoni skrev:har nästan gjort klart shemat nu
kan någon säga om jag behöver det som är inringat, tog bort fortsättningen av mistag så ni får kolla på orginalritningarna för jämförelse.

edit: är det inringade motståndet nere i högra hörnet nödvändigt eller kan jag ta bort det?
kan någon svara, snälla. reser snart bort och vill gära ha klart detta innan dess.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> xoni

Angående högintensiva LEDs. Jag ycker inte det är en bra idé att använda LEDs med låg strålvinkel i ett projekt som detta. Resultatet blir att ljuset koncentrerar framåt, bara framåt. Från sidan kan det bli svårt att se vilka lysdioder som egentligen är tända och när man väl tittar på den rakt framifrån så är skenet för koncentrerat för att kunna avgöra vad det står ändå...
Så, för din egen skull, köp lysdioder med hög spridningsvinkel!
xoni

Inlägg av xoni »

men det att jag vill ha blåa, det är lite svårt att hitta dem med hög spridningsvinkel till bra pris.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, jag vet att blåa är svåra att få tag i, som inte är högintensiva (lågspridande). Det skulle vara ytmonterade isåfall, dom brukar vara kalasduktiga på att sprida jättemycket! :tumupp:
xoni

Inlägg av xoni »

på besthongkong hittade jag blå högintensiva 50st för $10 med gratis frakt, det var därför jag hade tänkt ha såna.
var kan man få tag i billiga blå ytmonterade lysdioder?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mankan slipa ytan på lysdioerna med sandpapper, så lyser de mer åt alla håll, men det är väl mindre bra ur estetisk synvinkel med repiga lysdioder :D

[edit]
Kolla här på schemat. Vad jag komerm fram till kan du ta bort det jag ritat rött på. Ska du inte ha en ensam lysdiod som visar frekvensen på 1Hz (ganska onödigt) sp kan du även skippa det som är inringat i grönt
http://madmodders.no-ip.com/temp/Iage4[1].jpg
Senast redigerad av MadModder 21 juni 2004, 21:13:02, redigerad totalt 2 gånger.
xoni

Inlägg av xoni »

ja, det kan man också göra, tänkte jag inte på :p
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

billiga, tja...
det finns ju några på www.lsdiodes.com, men det är väl inte jättebilligt. de börjar bli billiga hos "vanliga" återförsäljare om man köper en rulle (3000st :shock:).
Häng inte upp dig på ljusstyrkan (anges vanligtvis i mCd). Ljusflödet från en lite ytmonterad rackare som sprider 140° är mycket mer imponerande än motsvarande från en "klassisk" lysdiod!

Edit: Passar inte lsdiodes.com så är det vanliga återförsäljare som gäller, exempelvis elfa... :roll:
xoni

Inlägg av xoni »

de var ju inte så himla dyra.
antingen blir det att jag beställer 20 st där för $11
eller så beställer jag 50 st "vanliga" från besthongkong för $10
får se vad det blir

edit: jag tror att jag börjar med att köpa röda på elfa, så kan man köpa blåa sen när jag är klar :p
xoni

Inlägg av xoni »

xoni skrev:har nästan gjort klart shemat nu

fortfarande ingen som vill svara???
Skriv svar