Pumpa vatten --> pumpa luft?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du nu verkligen absolut vill använda vatten för detta så kan det nog bli lite jobb. Annars så har ju dom flesta skrivare en enkel vakuumpump i sig som jag inte kommer på namnet på (används oftast inom sjukvården för att tex pumpa runt blod) men denna används i skrivarna för att suga ur överflödigt bläck när patronen rensas. Vet inte hur kraftigt undertrycket blir eller vilket flöde en sådan här kan ha men gissar på att det borde räcka och bli över för att kunna lyfta en SMD komponent och även kanske lite större typer. Dessa pumpar brukar också vara ganska så tysta av sig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ja, där har vi det! :)

Sådana pumpar har jag sett några gånger. Har för mig att de inte har någon motor eller liknande utan använder valsens rörelse-energi för att eh.. "skapa" (vet att det låter knäppt) vakuum.

Provade med spolarvätskepumpen tidigare. Men hjälp vad högt den lät. Betydligt värre än vad jag mindes. :lol:

Hade varit kul att använda spolarvätskepumpen, men man kanske inte ska komplicera det mer än nördvändigt. :) Men jag ska prova lite snabbt att bygga en vakuumpump först.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En annan väldigt enkel princip är en membran pump där då en enkel spole med järnkärna kopplad till ett växlande magnetfält som får påverka en lämpligt utformad metallbit som kommer att vibrera fram och tillbaka och agera själv rörelsen på membranet. Har tänkt att göra en sådan någon gång med delarna från en rakapparat som inte går på batterier utan direkt från vägguttaget. Dessa har en rörelse på en hel del som borde räcka gott och väl för att producera lämpligt undertryck. Dessa rakapparater kan ju kanske låta en del i originalutförande men det är pga av vissa delar i den som inte kommer att behövas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kul idé! Skulle den kunna skapa vakuum med lämpliga ventiler?
Ventilerna kanske iofs också skulle kunna styras av elektromagneter.

Sedan finns iofs kapselpump, typ såhär men jag har inte hittat rätt delar till en sådan än.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Absolut, och säkerligen tillräckligt för att kunna hålla en SMD komponent. För att styra flödet av och på så räcker det säkert med någon enklare ventil, men skall du ha det för manuell lödning och lite enklare så kan det räcka med att du gör ett hål någonstans på röret/slangen till upplockningsdelen. När du håller fingret över hålet så sugs luft genom plockdelen och suger till sig komponenten och när du inte har fingret över det så går luften in genom detta hål istället vilket släpper komponenten. Samma princip som hos det ett dammsugarrör som man ju kan öppna ett hål på så att luften går igenom detta hål i stället så att man kan dammsuga tex gardiner utan att dom sugs in i röret av kraften.

Pumpen på bilden ser ut att fungera ungefär i princip som en lamellpump och det fungerar säkert bra det med.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

En idé vore kanske att använda 2 stycken tankar, och pumpa vattnet emellan dom, om man kan få pumpen att gå i båda riktningarna då.

Ska den suga så pumpar man från ena tanken till den andra, och blåsa vice versa.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ah, just det. Det borde gå.

Har inte mätt på spolarvätskepumpen eller tittat i den, så jag vet inte om man bara kan vända polerna för att byta pumpriktning, men troligen sitter det ventiler som gör att den bara kan pumpa åt ett håll.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eller så är det helt enkelt en impeller, och då pumpar den åt samma håll oberoende av hur motorn snurrar. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Äh nu blev jag ju nyfiken. Måste plocka isär den och titta. :D
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Dom spolarvätskepumpar jag har sett är membranpumpar, eller linjära pumpar i gardner denvers vokabulär. Fördelen med spole och järnkärna är att dom håller betydligt längre än motor och det är antagligen därför dom används i den applikationen.

http://www.rtpumps.se/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man ska ha samma pump och pumpa vatten fram och tillbaks mellan två behållare kan man ju lösa det med några magnetventiler. Och en drös backventiler då.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dom spolvätskepumpar (enkla och billiga) jag sett är vanliga enkla centrifugalpumpar som drivs av en liten DC motor.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Säger som Henry alla jag har sett är av centrifugaltypen. Vanligaste felet är läck i motortätningen. Har sabbat många pumpar i mina dagar 8)
Spunk

Inlägg av Spunk »

Hm..
Tycker att det verkar lite överkurs att skapa vakum med vatten.
Varför blanda in vatten när det är luft som ska lyfta komponenterna, tryckluft fungerar lika bra tex. Färgspruta den lyfter upp färgen från behållaren eller en förgasare lyfter upp bensin från koppen under. Då går det att lyfta komponenter med luft också

Vatten är säkert inte någon bra idé om det blir läck på nån slang.
En tanke bara

//Spunk
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En enkel "vakumpump" som duger till korta SMDlyft finns i varje revaxörförpackning :)
Skriv svar