JAVA i mobiltelefon
- Housepainter
- EF Sponsor
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Varför spelar man då så högt om man ändå måste ha öronproppar? Då är det ju ingen mening med att spela högt och man kan lika gärna sänka!
Varför "ska" det spelas högt? Varför kan man inte spela med en nivå där örat kan ta till sig hela ljudbilden utan distorsion? (Jo hörselnerverna distar ljudet om det blir för starkt.)
Att folk pratar kan lika gärna bero på att ljudet är så starkt att hjärnan slutar att lyssna och fokuserar på något annat. Det blir liksom en ljudmatta där man inte kan urskilja något pga att ljudet in i hörselgången är så pass mättat.
Varför inte spela på normal nivå och använda öronpropparna till att slippa lyssna på de som står och pratar? Det finns redan på tok för många som ofrivilligt blivit utsatta för ljud som skadat deras hörsel för all framtid. Jo, jag skrev "ofrivilligt". Vart man än går för att lyssna på musik så ska man inte behöva ha öronproppar för att slippa hörselskador. Det finns nämligen gränsvärden som *alla* arrangörer av konserter/discon/mm *ska* följa.
xxargs:
"det är väl för sig inget som hindrar att man sätter en akustisk dämpsats i mikrofon-hålet (dbs en plugg) - men frekvensgången och hur mycket det dämpar efter varje montering är nog ganska oförutsägbart."
Det är just det som skulle bli ett ganska stort problem. Det går ju att anpassa i mjukvaran, men en liten mobil är ju inte riktigt rätt plats för att utföra sådana beräkningar.
Varför "ska" det spelas högt? Varför kan man inte spela med en nivå där örat kan ta till sig hela ljudbilden utan distorsion? (Jo hörselnerverna distar ljudet om det blir för starkt.)
Att folk pratar kan lika gärna bero på att ljudet är så starkt att hjärnan slutar att lyssna och fokuserar på något annat. Det blir liksom en ljudmatta där man inte kan urskilja något pga att ljudet in i hörselgången är så pass mättat.
Varför inte spela på normal nivå och använda öronpropparna till att slippa lyssna på de som står och pratar? Det finns redan på tok för många som ofrivilligt blivit utsatta för ljud som skadat deras hörsel för all framtid. Jo, jag skrev "ofrivilligt". Vart man än går för att lyssna på musik så ska man inte behöva ha öronproppar för att slippa hörselskador. Det finns nämligen gränsvärden som *alla* arrangörer av konserter/discon/mm *ska* följa.
xxargs:
"det är väl för sig inget som hindrar att man sätter en akustisk dämpsats i mikrofon-hålet (dbs en plugg) - men frekvensgången och hur mycket det dämpar efter varje montering är nog ganska oförutsägbart."
Det är just det som skulle bli ett ganska stort problem. Det går ju att anpassa i mjukvaran, men en liten mobil är ju inte riktigt rätt plats för att utföra sådana beräkningar.
- Housepainter
- EF Sponsor
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det verkar som om detta med ljud på konserter var ett ganska hett och intressant ämne.... Vi skall inte spåra ur nu.. även om det är kul och skönt att byta spår ibland....
Finns det någon som kan lösa detta lilla JAVA-problem så vore jag tacksam...
Problemet i enkelhet:
Aktivera mobiletelefonens mikrofon och få någon form av respons på skärmen vid olika dB-tal.... Helst i JAVA så det kan fungera på flera mobilmodeller..
Finns det någon som kan lösa detta lilla JAVA-problem så vore jag tacksam...
Problemet i enkelhet:
Aktivera mobiletelefonens mikrofon och få någon form av respons på skärmen vid olika dB-tal.... Helst i JAVA så det kan fungera på flera mobilmodeller..
-> Det räcker ju i stort sett med att trummisen sitter ensam på scen för att man skall överstiga.
Nja, han bör väl i alla fall ha med sig sitt trummset och slå lite på det....
Men musik på konserter ska spelas högt! Jag vill inte bara höra musiken, jag vill känna den också.... Finns få saker som är så trevligt som att stå ett par meter från högtalarstackarna när Maiden eller AC/DC spelar live.
En annan fråga lite mer relaterad till ämnet: Hur mycket av telefonens funktioner kan man igentligen kontrollera via JAVA?
Mvh
Nisse
Nja, han bör väl i alla fall ha med sig sitt trummset och slå lite på det....

Men musik på konserter ska spelas högt! Jag vill inte bara höra musiken, jag vill känna den också.... Finns få saker som är så trevligt som att stå ett par meter från högtalarstackarna när Maiden eller AC/DC spelar live.
En annan fråga lite mer relaterad till ämnet: Hur mycket av telefonens funktioner kan man igentligen kontrollera via JAVA?
Mvh
Nisse
Gränsen av skador har med tiden man exponeras förutom ljudnivån.BJ skrev:Vad jag har läst så kan gränsen vara nånstans mellan 75 och 85 dB. Det är olika för olika människor.
Jag förstår inte varför man ska spela vid eller över gränsen för skador. Det är ju helt tokigt. För det kan väl inte finnas nån som tycker att det är behagligt?
80 dB upplevs inte speciellt högt i många fall och kan mycket väl uppnås i en bullrig bil/buss/flyg och alltså ge skador på hörseln om man vistas i bullrets mer än 8 timmar per dygn. Även stimmig krogmiljö utan musik kan gå över 80 dB under lång tid. Det otäcka med detta är att man inte märker när man går över gränsen och börja få skador, och att det är väldigt individuellt hur känsliga man är - Generellt är mäns hörsel ömtåligare än kvinnors hörsel även om det är stor spridning i båda lägren.
Att i detta läget klämma på ett par lurar (som passagerare) och vrida upp volumen på Ipoden så att musiken klart överröstar bullret (tex flyg, buss etc.), som många gör för att slippa det påtagliga bullret, så är man defintivt inom hörselskaderegionen om det pågår i för lång tid (dvs mer än någon timme lyssning). Lägger man sig på kvällen och det piper i örona som man inte har hört innan så har man definitivt fått permanenta hörselskador - och om man har tur så har hjärnan maskat bort dom till morronen - är det ordentligt så kan det ta några dar. För pipet som sådant försvinner nämligen aldrig, bara maskas.
(gör inte det här för ofta då 'maskeringskontot' har begränsad kapacitet och kan ta slut.)
Har man redan innan mycket hörselskador som är maskade så kan man råka ut för den 'slutliga' hörselskadan då hjärnan inte orkar med att maska mera eller att det tar månader innan det dyker under medvetandets nivå (om man har tur...) - då kallas det tinnitus, och illa placerat i frekvens och beteende (brus, putter, bubbelprassel som om man har fått tvål i örat, [högfrekvent pip vaniligast]) så kan det driva folk till nära vansinne och självmordstankar - för det här slutar inte att väsnans hur man än önskar, vill sova - den går in i drömmar och väcker en etc. etc....
- jag har själv provat.... det tog 14 dagar efter en diskobesök innnan jag kunde sova en natts sömm utan ångestuppvakningar ala högludda brandlarmskockor ringade i örat så fort man somnade, det spelar ingen roll hur förnuftigt resonerande man är som vaken, i sömnen/drömmen är det okontrollerat... fy faen säger jag - absolut ingenting i nöje och upplevelseväg är värt detta, när man sitter i skiten, så se till att har hörselproppar vid disco/konsert, se till att ha rejält dämpande hörlurar om du skall spela ipod-musik i längre tid i bullriga miljöer som bil/buss/flyg.
---
Nivåtrappan för max kontinuerlig buller/brus/musik per dygn är ungefär
80 dB = 8h
83 dB = 4h
86 dB = 2h
89 dB = 1h
92 dB = 30 min
95 dB = 15 min
98 dB = 7.5 min
102 dB = 225 sekunder
105 dB = 112 sekunder
108 dB = 56 sekunder
112 dB = 28 sekunder
115 dB = 14 sekunder
118 dB = 7 sekunder
Man tål en specifik mängd summerad akustisk ljudenergi per dygn. - man får välja 80 dB och 8 timmar eller 118 dB i 7 sekunder för samma ljudenergimängd exponerat mot örat. Över detta så kan hörselskadorna komma smygande hos många människor.