Vilket program använder han?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Matseng: Hehe jo får väl göra det i värsta fall :D
Hmm det där wincircuit verkar intressant.. Sitter i skolan nu så jag får tanka freewaren när ja kommer hem. Tack för alla svar det hade jag inte väntat mig :) :tumupp:

Edit: Testade wincricuit. Det var riktigt kasst :D
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Demot var bara skit, är programmet lika dåligt som provapå versionen så får det nog vara.
Inte lyckades jag med att skapa detta http://perso.wanadoo.fr/alain.michel/Img/Vue3DFR.gif
[/img]
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

nä det programmet var ingen höjdare.. :/

det var dock inte så svårt att gå över till "3D" läget, bara att klicka på en knapp längst ner i fönstret...

/Johan
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Håller med där. Vad brukar ni köra med för program då? Jag har tidigare ritat alla layouter för hand i Cad men håller på med ett lite större projekt nu och det skulle verkligen underlätta om datorn kunde "rita" kortet åt mig. :)

Har testat Wincircuit, Eagle och Ultiroute/board 5 och jag är inte speciellt imponerad av nån av dom. Antar att man får försöka komma över en kopia av det nya Ultoboard/route men det är ju inte heller det enklaste precis :?
Michel

Inlägg av Michel »

En bra router kostar flis.

Routrar (som ofta kommer med programmen) är antingen demo eller inbyggda urkassa.

Tänk även på att en router kräver en hel del tid och kunskap för att få att göra det du vill. Dessutom får man i stort sett alltid fixa lite före eller efteråt ändå.

Lär dig routa för hand istället. Det skärper 'pusselsinnet'.

Kort upp till europaformat är ofta inte så besvärliga att routa för hand.
Det som avgör är hur mycket man försöker att pressa in på ytan. Ibland kanske lösningen är 2st kort i sandwich-konstruktion.
Använd hålmonterat istället för ytmonterat (om du har möjlighet) då du får viahål 'gratis'. Lägg mycket tid på att placera komponenterna rätt så går routingen mycket lättare. Flytta ev. funktioner inom kretsarna så att du slipper onödiga korsningar av ledningar.

Om ditt program har 'net guides' så lär dig att dra nytta av dom.

Bild

8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Protel är väl det programet som gäller om man vill ha något med avancerat. Men det är så segt att komma igång med det så det är knappast något jag kan rekomendera. Äve där funkar det bättre att routa manuellt. Det tycker iafa jag.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej. :) Jag bygger hålmonterat ja. Antar att det väl bara är att sätta igång med Cadden igen då. Det är ju bra på så sett att man liksom har full kontroll över allting man gör. Tar lite tid att tänka hur man skall lägga upp det men det brukar lösa sig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om programmer lägger linjer mellan pinkterna som ska anslutas så syns det gasnka bra. Bara att prova sig fram.
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag har caddat på följade sätt med framgång:

Hål monterat på ovansidan ( IC-kretsar och hål monterade kontaktdon)

och diskreta komponeter på undersidan..............

.....då blir det ofta ett fint jordplan på ovansidan!
Michel

Inlägg av Michel »

danei skrev:Om programmer lägger linjer mellan pinkterna som ska anslutas så syns det gasnka bra. Bara att prova sig fram.
Jag trodde det framgick av min text och framförallt - bilden - ovan?
:?
Skriv svar