VGA interface

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Jo det är resisten som är blå så det är väldigt enkelt att se mönstret efter framkallningen. Underetsningen borde väl i sämsta fall bli lika stor som etsningen på djupet. Så om man belyser och etsar från båda håll så har man 0,15 mm i underetsning som sämst. CC mellan padarna är 0,5 mm och själva paden är 0,2 mm. Kan bli lite svårt att få ihop det. Kan man få tag i laserskurna stenciler så blir det en helt annan kvalitet gissar jag på. Sen är nog 0,3 mm i högsta laget om man ska ha fine pitchkretsar för att få rätt dosering av pasta.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Häftigt projekt! Jag vill bli som dig när jag blir stor... :D
*bevaka tråd*
xxargs

Inlägg av xxargs »

du använde negativ-fotoresist? - vad hittar man sådant och är det sprej-applicering - såg himla jämt och fint ut på bilderna att man nästan tror att det är ridålackat
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Negativ resist stämmer bra, plåten är redan belagd med denna på båda sidorna plus en tunn plastfilm som tydligen skulle sitta kvar under exponering för att undvika att resisten klibbade fast. Finns hos Conrad där även framkallaren finns som jag använde.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Vill du ha en professionellt gjord fotomask så kan du snacka med HP Etch i järfälla där jag jobbade ett tag, där gör dom just sånt...
Fast får säkert räkna med en tusenlapp för en plåt...
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Har fått fart på mitt VGA interface nu och lyckats köra lite videoklipp på min gamla prototyp till ledskärm.

För att ta emot data från AD kortet och för att processa bilden används en FPGA. I denna har jag kodat ihop ett FIR filter som klarar av att scala ner bilden från 2 till 6 pixlar i båda dimensionerna. De nya pixlarna skickas sen vidare till en gammatabell för att justeras från 8 till 10 bitar. Detta för att kompensera för ögats olinjäritet. Därefter justeras varje färg för att kunna vitbalansera det hela. Alla parametrar ställs in via en LED display och ett par knappar på FPGA kortet. Alla register hos AD kortet ställs däremot in via I2C med hjälp av en PIC och serieporten.

För själva visningen tog jag fram min gamla ledskärmsprototyp. Fixade ihop ett snyggt drivkort till den med tre leddrivers och 8 fettrissor. Satte dit ett par flatkabelkontakter också för att kunna ansluta allt på ett enkelt sätt. Hittade vettiga veroboard på Elfa som hade samma utseende som en vanliga labplatta med strömbanor osv. Bra när man inte orkar etsa ett kort men ändå vill ha fast sina komponenter.

För att styra dioderna används FPGA kortet. Dessa multiplexas en rad i taget med 10 bitars upplösning och hela skärmen scannas i ca 190 Hz. Här kommer lite bilder och videoklipp på det hela...

Kvällens labplats
Bild

AD kortet in action
Bild

FPGA med bildprocessor och ledstyrning
Bild

Drivkort modell skatbo till dioderna
Bild

Den gamla skärmen med 60 mm mellan dioderna
Bild

Här kommer lite videoklipp också. Skärmen visar mitten av orginalbilden som scalats ner från fem till ett. Klippen är tagna dels bara några meter ifrån och sen på ca 30 meters avstånd.

http://goto.glocalnet.net/maze/vga/ledvideo.wmv

Tycker resultatet blev förvånansvärt bra för att vara så lite pixlar. Synd att man inte har några kvadrat till att leka med :P

Däremot har jag planer på att sätta ihop ett fullskaligt system med 24-48 moduler. Håller just nu på och caddar kort för detta. Kommer däremot gå över till 40 mm pitch för att få bättre bild på kortare avstånd. Sen kommer även alla dioder drivas statiskt med egna driver med 12 bitar PWM för att få mer tryck i det hela. Får se när första protoypen av den dycker upp :wink:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Haha så coolt :D

Hur kommer du fördela dataströmmen mellan de olika modulerna sen? :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Riktigt snyggt, väcker verkligen vill-ha begäret.. :drool: :drool: :drool:
Råkar inte ha ett par kort över? :lol:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

amigos, har ni art nr eller liknande till den där mässingsplåten?
hopplöst att hitta på conrads hemsida.

har en del applikationer,främst som spraymask för framställning av målade ytor mm....

mvh rickard
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oj så snyggt! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Håller med JimmyA.
Tycke du ska byta rubriken från VGA interface, till Gigantisk LED TV, det är ju precis det du bygger. :shock:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Mycket snyggt gjort. Den perfekta accessoaren till discot eller rockkonserten.
Skriv svar