VikHe skrev:det är likspänning på ca 30-40v när luren är på.
växelspänning på 8-10 v när luren är av.
Det stämmer inte. När jag mätte mitt utag hadde jag ca 12V dc, polvände när samtalet kopplas. Den högre spänningen när luren är på kan nog stämma. Vid ringsignal är det ca 90V ac. Kan inte de specade spänningarna men det ligger i de krokarna.
vafan.. när JAG mätte var det så iaf kan mäta igen..
Luren på = 46V DC
Luren av = 7V DC
Uppkopplat samtal = -7VDC
Ringsignal ca 90V AC
[edit]
Det var visst polvändning
Och det hann bli 46 volt igen en halv sekund innan det vändes tillbaks när samtalet kopplades ner.
Jahapp. Tur jag fick reda på det, så min planerade telefonindikator med opampar inte brinner upp
Senast redigerad av MadModder 16 maj 2004, 19:22:37, redigerad totalt 1 gång.
Tackar för all bra information.
Jag provar med ett 600 ohm motstånd och ser om det fungerar.
En annan sak som jag också funderar över som har med telefonen att göra och som jag skulle kunna ha nytta av lite längre fram i ett annat bygge. Hur kan man enklast uppfatta ringsignalerna i teleledningen, skulle man kunna ha något som känner av den höga spänningen?
En kondensator (inte elektrolyt! Bör tåla 200V) i serie med telelinjen, sen en likriktarbrygga. Sen ett lämpligt motstånd och en optokopplare. Mycket enkelt. Funkar skitbra i min telefonaktiverade lampa.
Visserligen inte. Nu triggar min krets på AC, och funkar som en monostabil vippa, som triggas av ringpulserna. Genom att helvågslikrikta får jag dubbla frekvensen, och kan ha kortare hålltid på vippan. Inte för att det spelar så stor roll, men men