Server chassi

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jimmy. Det vanliga är ju att nätdelens fläktt står för all cirkulation i lådan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"HDD'erna behöver väll inte ha så jätte bra kylning??"

Joooo :)

Känn på en hyfat ny hårddisk när den varit igång ett tag. De är ju jättevarma.

"Den cirkulationen borde väll räcka?"

Nepp. Visst, du trycker in luft, men den måste ju komma ut någonstans för att det ska bli cirkulation. Det hjälper inte om man blåser in massor med luft så länge den inte kan åka ut med ungefär samma hastighet/tryck eller vad man ska kalla det. Annars blir det lite som att blåsa i ett rör när man håller för andra änden. Luften kommer in, men sedan händer inte så mycket mer.

edit:

danei: Jepp, vilket är helt åt skogen tokigt om man vill ha kylning. Jag menar, titta på fläkten bak på nätdelen. Den ser ju ut att kunna suga ut mycket luft. Men var kommer luften *in* i nätdelen? Just det, genom *små* springor. Nätdelsfläkten orkar inte skapa ett sånt högt tryck för att kunna göra någon större nytta. Med tanke på de små springorna så skulle fläkten kunna vara mindre och ändå suga ut lika mycket luft.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om jag gör såhär då?

Bild
Jag kom på att filtret inte behövs där. Man sätter en back ventil på hålet i taket, så att när tempen ine i chassit är under 30grader står fläkten stilla (den högra) o då sköter nätagget allt. Om tempen går över 30grader så sätter den högra fläkten igång o blåser in luft vilket skapar ett litet övertryck som öppnar backventilen, så luften kan flöda på bra.

//Daniel A
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Är inte ett övertryck i chassit att föredra då luft sipprar ut istället för att luft sipprar in (och för med sig damm).

Blir det inte onödigt krångligt med en backventil?

OffT:
Du skulle vilja se över dina sär skrivningar?
Är du osäker på hur det ska vara så uttala det.
Jämför: "Server chassi" med "Serverchassi"
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Istället för att blåsa in luft och låta den komma ut igenom ett hål så är det bättre om man låter luften komma in genom ett hål och sugas ut med en fläkt. Det blir mer effektivt ur kylningsynpunkt.

Damm får man alltid problem med eftersom man måste ha en cirkulation. Istället är det bättre att se över placeringen av datorn.

edit:
Några tips:

1) Luften ska cirkulera utan sladdar eller trånga gångar.
2) Hellre en fläkt som suger ut än blåser in.
3) In-luften ska tas lågt ner på chassit. Ut-luften ska hämtas högt upp i chassit.
4) Se till så att luften strömmar igenom alla varma enheter.
5) Låt inte varm luft blåsa på någon annan enhet.
6) Om man känner att det blåser varm luft från datorns "utblås" så är cirkulationen otillräcklig.
7) Försök att skapa så mycket självdrag som möjligt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

:? Nu säger alla raka motsattsen mot de andra... :?

1) Luften ska cirkulera utan sladdar eller trånga gångar.
Ja, det är jag med på, fasst det blir trånga gångar om det ska komma till rätt platser.

2) Hellre en fläkt som suger ut än blåser in.
De säger andra att man inte ska ha :wink:

3) In-luften ska tas lågt ner på chassit. Ut-luften ska hämtas högt upp i chassit.
Det klagade danei på att jag gjorde :roll:

4) Se till så att luften strömmar igenom alla varma enheter.
Jepp

5) Låt inte varm luft blåsa på någon annan enhet.
ska försöka

6) Om man känner att det blåser varm luft från datorns "utblås" så är cirkulationen otillräcklig.
okej, lägger det på minnet

7) Försök att skapa så mycket självdrag som möjligt.
ljust därför backventil :)

13th.Marine:
>Är inte ett övertryck i chassit att föredra då...
står tidigare i tråden, men nu säger JimmayAndersson att det är tvärt om :?:

En backventil är lätt att fixa. Då kommer ju nätaget att kyla HDD'arna.

>Du skulle vilja se över dina sär skrivningar?
>Är du osäker på hur det ska vara så uttala det.
>Jämför: "Server chassi" med "Serverchassi"

ska försöka komma ihåg.

Tack!
//Daniel A
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Rent värmemässigt är det att föredra att ha insuget lågt och utblåset högt, eftersom man då får hjälp av självcirkulationen när varm luft stiger. Det betyder dock inte att insuget måste sitta under datorn och suga damm. Relativt långt ner på fronten är nog lämpligast. Komplettera med dammfilter på insug.

Övertryck är normalt bättre eftersom det då inte sugs in luft (och medföljande damm) genom alla springor i lådan. Tvärtom så ser ett övertryck till att det inte kommer in något där. Hur man än försöker täta lådan i övrigt så blir det ofta massor av småspringor runt skarvar, diskenheter etc.

Se till att ha ett genomtänkt flöde som inte "motarbetar sig själv". T.ex insug på framsidan lågt och utblås bak och uppåt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om jag flyttar upp nätagget så att det sitter högst upp istället för vid golvet, så borde jag ha ett rätt bra flöde som inte motarbetar sig själv??

//Daniel A
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Sen är väl frågan om du ska bygga en server eller en htpc?

Server
Står undangömd i en garderob och låter som ett jetplan då man använder fläktar som flyttar MYCKET luft och därför kyler bra... placeringen blir inte lika jätteviktig då man byter all luft i chassiet på ett par sekunder -> nån minut

htpc
Står i typ vardagsrummet och är knäpptyst eftersom man vill ha den påslagen jämt utan att det ska störa filmtittande/musiklyssnande

Edit: Delta är en populär fläkt till serversystem... låter som en mindre armé dammsugare men flyttar lika mycket luft som vantilationssytem i mindre villor... Tyvärr luriga att få tag i nuförtiden...
Några exempel:
80mm versionen flyttar 3kubikmeter i minuten (106CFM)
120mm versionen flyttar 6kubikmeter i minuten (220CFM)
http://www.sidewindercomputers.com/delhigper.html
DrDjaevel

Inlägg av DrDjaevel »

squizer - Ta en titt på den här bilden. Ja, jag vet att den är liten, men du förstår nog ide'n. Den "visualiserar" det alla här har pratat om, tänkte att det kunde hjälpa.

http://www.arctic-cooling.com/pics/main ... cs_225.gif

Äger en dylik dator, sänkte idle temp på CPUn med 10C bara genom att byta chassi.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

MDGrein: Jag tycker tvärt om :) Efter som servern ska vara igång på natten också, och den ligger på mitt rum, ett par meter från min säng, så är det viktigt att den är knäpp tyst!

//Daniel A
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

squiz3r:
Fast sen är det ju lite skillnad på en hemmaserver och en riktig maskin med 4-5 CPUer och raidade SCSI diskar... dom har en tendens att generera lite värme :)

Min server är en stackars 650mhz AMD med 128mb simm minne... den väsnas endel, fast det är nog mest för att fläktarna är snart 6år och duktigt använda... men den klarar att köra apache, mysql, php så jag är glad :)
Skriv svar