Installera Ubuntu?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Millox

Inlägg av Millox »

Ja, debian uppdateras aldrig. Ubuntu kommer ut regelbundet och fungerar(nåja, inte i det här fallet då kanske). Dessutom förstör debians politik all användarvänlighet och installationen är under _all_ kritik.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Då behåller jag nog Ubuntu då :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Ja, debian uppdateras aldrig."

Det var väl ändå att ta i ? :)

Jag kör Debian (utan GUI) på servern. Tycker det är kul och smidigt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nu framkommer ju bara nackdelerna med Debian, att det aldrig uppdateras. Fördelen med detta, som är Debians filosofi, är det skall var stabilt! Alltså stabilitet framför att ha senaste versioner. Ubuntu, som bygger på Debian, tar sedan detta vidare och gör nya versioner ofta med allra senaste versionerna. Detta tappar man naturligtvis stabilitet på.

Det är två olika filosofier och avsett för olika användningsområden. Sedan är det naturligtvis som så mycket annat, stora delar överlappar varandra och i många fall går det bra att använda vilken som av dom.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Debian kör väl tex fortfarande xfree86, istället för xorg? Hemskt bara det. :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men allt måste inte vara det absolut senaste och nyaste. Det finns det ju ingen vits med. Nä, stabilt och välbeprövat ska det vara. Så det så. :)

Appropå stabilt...

Jag har kört igång installationen av Ubuntu (Alternate). Allt går fint ända tills "Starting up the partitioner". Det står "Scanning disks..." De första 37% går fort, men sedan stannar den på 38%. Jag har väntat i en kvart utan att det hänt något mer. Provade att göra om installationen och det är samma sak.

Hårddisken är en ny 80GB WesternDigital. Både den och minnet är felfritt. Samma sak med cd-skivan.

Tips?
Loial

Inlägg av Loial »

Sitter precis och skriver detta på min dator som numera kör Ubuntu, blev klar med installationen för en kvart sen :-)

Samma sak som du beskriver hände för mig, min partitioner stannade på 50% och stod där och tuggade länge, men till slut hände det grejer.
EDIT: kanske har med storleken på disken att göra? jag sitter bara med en 6G HD här, och det tog tid ändå...

Känns roligt med nåt nytt, lite synd bara att min labbdator inte är den snabbaste precis...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, då kan det bero på storleken på disken som sagt.
Tur att jag har den här datorn (min "vanliga" arbets/surfdator) brevid. :)

Hur snabb är din labbdator? Min är på 233MHz och har hela 48MB minne. Det räcker gott och väl. Men på den kör jag Win98.

edit: Eagle kan ta lite tid på sig när man ska söka efter komponenter, men annars fungerar den fint till det mesta jag utsätter den för. :)
Loial

Inlägg av Loial »

Jag har en PII-350, har proppat i "hela" 256Mb minne i den. Det känns lite slött, Ubuntu är nog lite krävande ändå, nån som vet hur man kan "snabba upp" det?

Jo det kan vara diskstorleken som spökar. Har det avstannat helt, eller är det nån aktivitet på HD-LEDen? Jag fick känslan att den scannar av hela disken eller nåt, har för mig att det stod så då också. Det skrev du ju såg jag nu :-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

HD-LEDen är släckt hela tiden. Nu har den varit på 38% i 40 minuter ungefär.

edit: lysdioderna för Caps-lock och Num-lock lyser inte när man trycker på de tangenterna. Det brukar tyda på att datorn har låst sig eller är väldigt upptagen.

edit 2: Det sitter visserligen ett SCSI-kort i datorn. Kanske borde prova att plocka bort det. Det är inte kopplat till hårddisken, men däremot till en cd-brännare. Installations-skivan sitter i en DVD-läsare.
Loial

Inlägg av Loial »

Hmm... det låter det inte riktigt rätt, nej... Vet du att HD:n är 100% schysst?
Har du låtit ubuntu partitionera som det vill eller har du bestämt egna partitioner?
(är ingen expert bara så du vet, jag talar bara utifrån sunt förnuft, det brukar funka :mrgreen: )

EDIT: haha, du han göra två edits under tiden jag skrev mitt inlägg... Om datorn hängt sig så står det nog inte riktigt rätt till, nej...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Usch ja, Ändra-knappen borde förbjudas ibland. :D

Sunt förnuft är min favoritmetod. Med det så kommer man väldigt långt. :)

Hårddisken är 100% felfri. Efter att jag köpte den så har jag bara installerat WinXP på den. Det kördes i 4-5 timmar. Sedan dess har hårddisken varit orörd. Strax innan jag skulle installera Ubuntu så kollade jag hårddisken med ett testprogram och den var ok.

Hm, jag provar att plocka bort SCSI-kortet så kanske datorn trivs bättre.

här kommer en till EDIT: Det händer inget när jag trycker CTRL + ALT + DEL.

och ännu en EDIT: Efter att ha plockat bort SCSI-kortet så fungerar det! 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nja, nu blev det inte lika kul längre:

[!!] Install the base system

Unable to install the seleced kernel

An error was returned while trying to install the kernel into the target system.

Kernel package: 'linux-image-generic'.

Check /var/log/syslog or see virtual console 4 for the details.

What the crap?

Provar att köra "Install base system".

edit: Hm.. vilken kärna? Väljer linux-image-2.6.17-10-generic-386 och chansar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

JimmyAndersson skrev:Hårddisken är 100% felfri. Efter att jag köpte den så har jag bara installerat WinXP på den. Det kördes i 4-5 timmar. (...)
Nu säger du emot dig själv!
Helt felfri, men har haft Windows på sig i flera timmar!? :pray: :ajabaja: :dead: :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:rofl

Ominstallationen lyckades. Nu startar Ubuntu. ..än så länge...
eh, "Progress-mätaren" stannade innan den knappt han börja. Zzzzzzz

Är 6.10 en ovanligt buggig version?

edit: hm, den rör på sig, men det går *extremt* sakta. Hoppas det bara är första uppstarten som var så seg.

edit 2: Nu har det startat. Men det går ganska segt. Vad är egentligen minikraven för Ubuntu 6.10 ?

Öppnade "Language Support", men det går inte att välja något. Allt är grått. Det går inte heller att stänga fönstret.

Jag måste säga att jag inte gillar Ubuntu. Datorn låser sig hela tiden. Det gick betydligt stabilare och snabbare med Win98.

Någon som har tips om något annat roligt OS ?
Skriv svar