Gratis Servicemanualer
Ang. lösenordsfält, om man använder vanliga textfält så sparas det man skriver in i autocomplete-historiken, vilket innebär att vem som helst som får tillgång till datorn enkelt kan ta reda på lösenordet.
Dessutom kan det ju vara så att någon sitter bredvid när man ska skriva in lösenordet. Om man då inte vet att det är ett vanligt textfält så blir det ju ännu värre.
Dessutom kan det ju vara så att någon sitter bredvid när man ska skriva in lösenordet. Om man då inte vet att det är ett vanligt textfält så blir det ju ännu värre.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hmm den förklaringen har jag inte hört förr...JimmyAndersson skrev: Sant, men var pixeln placeras är relativt till webläsarens fönster och då påverkas även pixelstorleken.
Ska man vara noga har ingen rätt, bara mer eller mindre fel. Ingen av de stora webbläsarna följer W3C till fullo, och det är W3C's standard som ska räknas som 'rätt'.JimmyAndersson skrev: Den som har "rätt" är Mozilla.
Ibland är det så att läsarna tolkar samma kod på olika sätt, så vad som är fel för en viss läsare är svårt att avgöra. Den bästa lösningen är att söka upp relevanta hack för det problem man har, finns smarta lösningar som gör att man inte behöver använda Javascript och olika CSS-filer.JimmyAndersson skrev: hur gör man ett css som visar rätt i bägge?
En webläsare ska egentligen inte bry sig om kod som är felaktig för just den webläsaren, så det borde egentligen fungera automagiskt, men tyvärr har webläsarna blivit snällare på senare tid..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
PHermansson:
"Ska man vara noga har ingen rätt, bara mer eller mindre fel. Ingen av de stora webbläsarna följer W3C till fullo, och det är W3C's standard som ska räknas som 'rätt'."
Sant. Men om jag inte minns fel så är väl Mozilla "minst fel" (av Microsoft och Mozilla alltså)?
Lite off-topic kanske:
För några år sedan skulle jag göra en sajt till företaget jag jobbade på. Jobbade med sajten både hemma (då jag körde WinXP, Dreamweaver och IE) och på bussen (då jag körde MacOS, texteditor och IE.) På jobbet visade jag sajten på en dator med Windows2000 och IE. Det såg helt fel ut! Det var ställen där jag lagt in GIF-bilder med t.ex bakgrunden #3333FF och kodat med samma bakgrundsfärger i html-koden. På deras datorn blev inte alls bakgrundsfärgerna lika. Tabellerna blev på tok förstora osv osv.. Men ändå såg det ut som det skulle på mina datorer, även när jag provade olika upplösningar och antal färger / färgdjup. Så, även om man har samma sorts webläsare så kan resultatet blir helt olika beroende på OS och grafikkort/drivers.
"Ska man vara noga har ingen rätt, bara mer eller mindre fel. Ingen av de stora webbläsarna följer W3C till fullo, och det är W3C's standard som ska räknas som 'rätt'."
Sant. Men om jag inte minns fel så är väl Mozilla "minst fel" (av Microsoft och Mozilla alltså)?
Lite off-topic kanske:
För några år sedan skulle jag göra en sajt till företaget jag jobbade på. Jobbade med sajten både hemma (då jag körde WinXP, Dreamweaver och IE) och på bussen (då jag körde MacOS, texteditor och IE.) På jobbet visade jag sajten på en dator med Windows2000 och IE. Det såg helt fel ut! Det var ställen där jag lagt in GIF-bilder med t.ex bakgrunden #3333FF och kodat med samma bakgrundsfärger i html-koden. På deras datorn blev inte alls bakgrundsfärgerna lika. Tabellerna blev på tok förstora osv osv.. Men ändå såg det ut som det skulle på mina datorer, även när jag provade olika upplösningar och antal färger / färgdjup. Så, även om man har samma sorts webläsare så kan resultatet blir helt olika beroende på OS och grafikkort/drivers.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: