Gratis Servicemanualer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Ang. lösenordsfält, om man använder vanliga textfält så sparas det man skriver in i autocomplete-historiken, vilket innebär att vem som helst som får tillgång till datorn enkelt kan ta reda på lösenordet.
Dessutom kan det ju vara så att någon sitter bredvid när man ska skriva in lösenordet. Om man då inte vet att det är ett vanligt textfält så blir det ju ännu värre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, kan vara så, men detta gäller enbart vid registrering, vid normal inloggning är det ett dolt lösenordsfält.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

maxxflow:
"om man använder vanliga textfält så sparas det man skriver in i autocomplete-historiken"

Jag vet inte hur det är i FF, men i IE så får man upp en fråga om den ska spara t.ex lösenord. Det går även att stänga av den funktionen helt och hållet.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Ja, så blir det ju om man använder ett riktigt lösenordsfält.
För IE kan väl inte gissa om det är ett lösenord du skriver in om det är ett vanligt textfält?! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, nu förstår jag hur du menade. Du har ju helt rätt. :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

JimmyAndersson skrev: Sant, men var pixeln placeras är relativt till webläsarens fönster och då påverkas även pixelstorleken.
Hmm den förklaringen har jag inte hört förr...
JimmyAndersson skrev: Den som har "rätt" är Mozilla.
Ska man vara noga har ingen rätt, bara mer eller mindre fel. Ingen av de stora webbläsarna följer W3C till fullo, och det är W3C's standard som ska räknas som 'rätt'.
JimmyAndersson skrev: hur gör man ett css som visar rätt i bägge?

En webläsare ska egentligen inte bry sig om kod som är felaktig för just den webläsaren, så det borde egentligen fungera automagiskt, men tyvärr har webläsarna blivit snällare på senare tid..
Ibland är det så att läsarna tolkar samma kod på olika sätt, så vad som är fel för en viss läsare är svårt att avgöra. Den bästa lösningen är att söka upp relevanta hack för det problem man har, finns smarta lösningar som gör att man inte behöver använda Javascript och olika CSS-filer.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Önskar du hade manual till Fenix 3b
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

PHermansson:
"Ska man vara noga har ingen rätt, bara mer eller mindre fel. Ingen av de stora webbläsarna följer W3C till fullo, och det är W3C's standard som ska räknas som 'rätt'."

Sant. Men om jag inte minns fel så är väl Mozilla "minst fel" (av Microsoft och Mozilla alltså)?

Lite off-topic kanske:
För några år sedan skulle jag göra en sajt till företaget jag jobbade på. Jobbade med sajten både hemma (då jag körde WinXP, Dreamweaver och IE) och på bussen (då jag körde MacOS, texteditor och IE.) På jobbet visade jag sajten på en dator med Windows2000 och IE. Det såg helt fel ut! Det var ställen där jag lagt in GIF-bilder med t.ex bakgrunden #3333FF och kodat med samma bakgrundsfärger i html-koden. På deras datorn blev inte alls bakgrundsfärgerna lika. Tabellerna blev på tok förstora osv osv.. Men ändå såg det ut som det skulle på mina datorer, även när jag provade olika upplösningar och antal färger / färgdjup. Så, även om man har samma sorts webläsare så kan resultatet blir helt olika beroende på OS och grafikkort/drivers.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Sant, Mozilla är mest rätt.
Att det sedan ser olika ut i olika system beror i huvudsak inte på själva OS'et, koden ser inte helt likadan ut för samma läsare i olika OS. IE5/Mac till exempel skiljer sig en del mot Windowsversionerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

baron3d skrev:Önskar du hade manual till Fenix 3b
Jag med :(
Skriv svar