Hur gör man en "bantad" XP?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej :) Det hade varit jätte snällt. Men vi får de när jag får tid att testa DSL.

//Daniel A
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

JimmyAndersson skrev:Det har du rätt i. Ett program som jag tyvärr inte minns namnet på fungerar mellan Windows, Linux och MacOS. Om det blir aktuellt så kan jag leta upp namnet. :)
Förmodligen är det väl VNC du menar, finns i massa varianter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Egentligen var det ett annat program jag tänkte på, men VNC är bra.

Ah, nu kom jag på det: Remote Administrator. :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

squiz3r: Jag vet inte hur det är med paketsystem i DSL. Men vill du ha något enkelt så tror jag nog Ubuntu är ett bättre val för nybörjaren. Fast är det en väldigt gammal dator så kanske det kan vara idé att köra DSL, men jag tror det kan bli svårare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så värst svårt är det inte. :)

1) Ladda hem DSL
2) Bränn på skiva
3) Stoppa in skivan (om den inte redan sitter i)
4) Boota datorn från CD'n.

Klart. :)

Jag har provat med:
Pentium 233MHz, 48MB minne. (Inte att rekommendera..) :D
AMD K6-2 400MHz, 512MB minne
Pentium4 2,8MHz 512MB minne
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Han kanske menar att DSL är svårare att använda än Ubuntu..

Själv har jag kört Linux i många år nu, men sedan jag köpte ny arbets-/desktopdator har jag faktiskt kört windows XP på den, av två anledningar; för att köra vissa program som bara finns för windows, och ren lathet :) Har faktiskt Arch Linux installerat också, men jag orkar aldrig starta om datorn, så det har blivit att jag bara kör XP.

Jag tycker att windows fungerar ok på en desktop-dator, men på en server eller en dator som ska styra olika saker är det bara Linux som gäller för mig.
Har en linuxdator här bredvid windowsdatorn, som jag först tänkte ha som linux-desktopdator, men den är lite för seg för det, och den har mer och mer blivit "mini-server". Kör en icecastserver på den som streamar ljud från en marin-VHF, och den ska snart få styra lite saker genom ett reläkort på paralellporten.

Det går förresten väldigt smidigt att styra paralellporten i Linux. Det finns ett gäng små program/kommandon för det ändamålet, som följer med X11 (den "grafiska arbetsmiljön") av nån konstig anledning. Exempelvis "outb", som tar två parametrar, paralellportens adress och "pin-värde".
"outb 888 255" sätter alla 8 datapinnar på första paralellporten höga, "outb 888 0" sätter alla låga, "outb 888 3" sätter pinne 1+2 höga, osv.

Fördelen med Arch Linux är att det är väldigt "lätt" och "rent", inte massa egna specialgrejer som i många mer nybörjar-/desktopinriktade distar.
En rekommenderad standardinstallation av Arch Linux innehåller i princip bara precis det som krävs för att starta datorn.
Sedan skaffar man det man vill ha med den utomordentliga pakethanteraren "pacman". Bara att skriva "pacman -S paketnamn" så laddar den automatiskt ner och installerar programpaketet från en repository-server. Om det finns vill säga, men de flesta program finns där.

Dock är Arch kanske inte så bra för nybörjare. När jag började med Linux så var det RedHat som gällde för nybörjare, men nu verkar Ubuntu vara hetast. Har bara prövat Ubuntus live-cd, den gillade jag inte alls, men en riktig installation kanske funkar bättre, eftersom så många verkar gilla Ubuntu.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tar nog detta i en ny tråd, så ni kan ju läsa där om ni är intresserade :)

//Daniel A
Skriv svar