Löda loss hålmonterat.
Några menar att man kan tabort lödten från benen med tennsug eller fläta för att därefter plocka bort kretsen.
Jag kan inte fattar hur dom lyckas med. Även på kretsar med bara ett fåtal ben så tycker jag att det finns många mm2 av ten kvar som håller kretsen stenhårt. Hur mycket man än kör med sug och lödfläta.
Jag kan inte fattar hur dom lyckas med. Även på kretsar med bara ett fåtal ben så tycker jag att det finns många mm2 av ten kvar som håller kretsen stenhårt. Hur mycket man än kör med sug och lödfläta.
Bara att träna upp tekniken, det funkar utmärkt. Tricket är att efter man sugit rent så sätter man lödspetsen på benspetsen och lirkar tills den släpper från hålets kanter. Sen håller man benet i mitten på hålet tills tennet runt hålet stelnar, släpp benet och det är löst. Låter omständigt men går på ett par sekunder. På så vis fixar man kretsar med hur många ben som helst.
-
- Kontakt:
Gäller som sagt att träna in tekniken. Det är inga problem att avlöda bla. till och med ytmonterade processorer (40p+), det har jag fått göra många gånger. Jag använder tekniken med att lägga på väldigt mycket tenn över alla anslutningar, sedan gå över hela kretsen tills allt tenn är varmt (går fortare med två kolvar, då kan man dessutom köra två sidor samtidifg) och sedan är det bara plocka bort kretsen och löda bort allt tenn som hamnat på paddarna med lödfläta.
När det gäller hålmonterat går samma teknik anamma om det är mindre grejer. Stora ic-kretsar använder jag lödfläta/tennsug till. Fast jag brukar lägga på lite tenn på lödningarna som skall bort för att få i lite fluss vilket underlättar avlödningen. Sen är det viktigt att hela lödningen är varm innan man börjar med tennsugen/lödflätan.
När det gäller hålmonterat går samma teknik anamma om det är mindre grejer. Stora ic-kretsar använder jag lödfläta/tennsug till. Fast jag brukar lägga på lite tenn på lödningarna som skall bort för att få i lite fluss vilket underlättar avlödningen. Sen är det viktigt att hela lödningen är varm innan man börjar med tennsugen/lödflätan.