Kapa mönsterkort?!?
Men "kakelskäraren" har väl bara en "trissa" som *rullar* över materialet.
Det kan knappast utvecklas någon värme som får något alls att smälta...
Jag tror att det är en lösning värd att prova.
Trissan behöver sannolikt inte skära rakt igenom materialet, men kan
nog knäcka den sista biten genom materialet och sen runda av kanten med
ett sandpapper (billigt, gör inget om det slits ut snabbt).
Det kan knappast utvecklas någon värme som får något alls att smälta...
Jag tror att det är en lösning värd att prova.
Trissan behöver sannolikt inte skära rakt igenom materialet, men kan
nog knäcka den sista biten genom materialet och sen runda av kanten med
ett sandpapper (billigt, gör inget om det slits ut snabbt).
- prototypen
Själv sprang jag till jula och köpe en bandsåg. Hade egentligen tänkt köpa den från Swedol som är något störra och typ 250kr billigare. Men nu var jag inne på jula och såg att de hade en. Så det var svårt att motstå att köpa den.

Den fungerar skitbra förutom några nackdelar; själva sågbladet är ihopsvetsat och det "hackar till" varje gång skarven paserar. Kanske går att slipa till själv. Sen så är sågbladet lite "vingligt" styrningen går inte att ställa in själv, så det går nog inte att fixa, men det är inte direkt något problem.
Sen för att finjustera så ska jag bygga en slipmaskin. Bara montera en rund platta på en motoroch limma fast lite sandpapper, precis likadant som vissa bandsågar har inbyggt.

Den fungerar skitbra förutom några nackdelar; själva sågbladet är ihopsvetsat och det "hackar till" varje gång skarven paserar. Kanske går att slipa till själv. Sen så är sågbladet lite "vingligt" styrningen går inte att ställa in själv, så det går nog inte att fixa, men det är inte direkt något problem.
Sen för att finjustera så ska jag bygga en slipmaskin. Bara montera en rund platta på en motoroch limma fast lite sandpapper, precis likadant som vissa bandsågar har inbyggt.

Visst går det alldeles utmärkt att knäcka glasfiberlaminat som när man knäcker glas. Det är "bara" att göra en lite lätt djup rits i kretskortet och böja så går det av längs med ritsen om den är tillräckligt djup. Använder det dock inte själv såvida det inte är ett nödfall då det blir extraarbete med att jämna till kanterna.
- prototypen
Jag kan ge mig sjutton på att om man släcker lyset och sågar med den bandsågen så glöder/lyser det i snittet, har man då kolstål eller snabbstål i bladet så kommer det inte att hålla så värst länge.
Scoring kallas det då korten går att knäcka och görs med en mycket spetsig klinga (görs på många mönsterkortsfabriken, maskinen är visst inte tvärbillig)
Prototypen
Scoring kallas det då korten går att knäcka och görs med en mycket spetsig klinga (görs på många mönsterkortsfabriken, maskinen är visst inte tvärbillig)
Prototypen
- prototypen
ie:
Du har nog sågat för mycket med det bladet, det är slött. Skaffa ett nytt blad och justera bladstyrningen så går den säkert bättre. Skränkningen är också viktig.
Bengt-re: Pinnfräser skär spånor och visst det blir så fint, däremot diamantklingan har inget (litet) spånutrymme och negativ spånvinkel. och det bränner.
Prototypen
Du har nog sågat för mycket med det bladet, det är slött. Skaffa ett nytt blad och justera bladstyrningen så går den säkert bättre. Skränkningen är också viktig.
Bengt-re: Pinnfräser skär spånor och visst det blir så fint, däremot diamantklingan har inget (litet) spånutrymme och negativ spånvinkel. och det bränner.
Prototypen
OK, jag har inte *helt* kläm på det, men jag har uppfattat det som
att "routers" har ofta mindre "fjäll" runtom och ofta en spets i form
av ett borr så att man kan fråsa ut hål inne på kort.
End-Mills har ofta två hela "skär" som går efter hela verktyget.
En del ser även koniska ut. De två första här kallas "End-Mills"
och den högra på tredje bilden kallas "Router" :

att "routers" har ofta mindre "fjäll" runtom och ofta en spets i form
av ett borr så att man kan fråsa ut hål inne på kort.
End-Mills har ofta två hela "skär" som går efter hela verktyget.
En del ser även koniska ut. De två första här kallas "End-Mills"
och den högra på tredje bilden kallas "Router" :

anlamotte &prototypen:
Svårt att svara på. Har bara haft den några dagar. Än så länge har jag bara hunnit kapa cirka en decimeter, och det fungerande kanonfint. Dock blev jag lite skraj då det kom en hel del gnistor första centimetern, men det fenomenet verkade upphöra att gälla efter ett tag.
Föresten så kapade vi laminat med en liknande bandsåg i skolan. Den sågen var nog många år gammal och det märktes aldrig av att den var slö.
Svårt att svara på. Har bara haft den några dagar. Än så länge har jag bara hunnit kapa cirka en decimeter, och det fungerande kanonfint. Dock blev jag lite skraj då det kom en hel del gnistor första centimetern, men det fenomenet verkade upphöra att gälla efter ett tag.
Föresten så kapade vi laminat med en liknande bandsåg i skolan. Den sågen var nog många år gammal och det märktes aldrig av att den var slö.