200W på kjell & company (med ny idé)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

det brusar lika mycket, fast ljudet är lägre
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

från telefonen? :?
Hoppas du har en linjetrafo och signalanpassning där, annars får du ju ut en hel massa annat än bara ljudet.
Jag provade förut att koppla högtalaren från en telefon till en förstärkare istället, och det gick inte alls...

[edit]
Aaah, en mobil alltså. Med mp3...
Senast redigerad av MadModder 2 januari 2007, 15:29:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Orsaken att basen är svag kan vara att du inte har tillräckligt stora kondingar nånstans... I mina byggen med op-ampar brukar det vara den del av kopplingschemat som skapar den virtuella jorden...
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

madmodder: som jag sa förut, jag är inte så bra på sånt här. Så vad menar du med: "Hoppas du har en linjetrafo och signalanpassning där, annars får du ju ut en hel massa annat än bara ljudet."??
stuggi: jag köpte ju en byggsats där alla saker var med, men om dom som gjorde byggsasen antog att man förstod var det behövdes kondensatorer så är väl jag lite dum för jag vet inte var och hur stora som behövs. Jag har satt 2st 0,1µF polyesterkondensator i serie på plus o minus insignalen och 2st 1000µF elektrolyt i serie på plus minus till högtalaren
evert2

Inlägg av evert2 »

Visst kan man ha ett 4ohms-motstånd i serie med högtalaren...men sen är det ju frågan om hur det låter. Det är så att högtalaren "ser" en källimpedans på 4 ohm...å då misstänker jag att basen kommer att bli rätt "bumlig" å svag. Har själv testat på mina bredbandselement (Fostex FE167E). Diskanten å mellanregistret blev faktiskt rätt BRA....men basen blidde mycket sämre...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är tanken med serie kondensatorerna?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Minskar inte det kapacitansen? Eller kommer jag ihåg fel...

Parallellkopplade så adderas iaf kapacitansen.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

jag meade att kondensatorerna är i serie en och en på kablarna till högtalaren, inte 2 i rad.
Och angående 8-10 ohms högtalare, det visade sig att den klarar 4-16 ohm. Det stod i bruksanvisningen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bara för att kolla: Det är alltså en mobiltelefon du kopplat till förstärkaren? (Vad jag sett så har du inte skrivit något om det.)

Har du kollat så att låtarna och telefonen verkligen *kan* spela lågt ner i basregistret? Då menar jag inte hur det låter i lurar, för de kan lika gärna ha en basreflex (dvs "simulerad" bas).

Jag tycker det är lite svårt att hänga med exakt hur du kopplat allt. Ett schema på allt vore toppen.

Testa utan de stora 1000µF-kondensatorerna på utgångarna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det en hemtelefon behövs linjetrafo mm.
Är det en mobil behövs inget sådant.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Prexis. :)

Frågan är om det är linenivå eller hörlursnivå eller något "eget". Nivån in till förstärkaren kanske helt enkelt är för stark eller för låg/högohmig.

Den här tråden har satt lite myror i mitt huvud. Saknar diverse info för att ge bra förslag, så det blir mest "kanske-tips".
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

ska fixa schema imorgon.
Jag testade först med min mobil (nokia 6131) men på högsta volymen så hörde man knappt vad dom sjöng, så då kopplade jag mobilen till den lilla förstärkaren och den till den stora 200wattaren. Men det brusade lika mycket med bara telefon som med telefon+förstärkare.
Det står i bruksanvisningen "the amplifier has an input sensitivity of approx 500-800mV"
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En vanlig lågnivåsignal. Från tex en dator ligger på 0,75V Så testa med det. Då vet du om det är insignalen eller förstärkaren som bråkar.

EDIT: stavning
Senast redigerad av danei 3 januari 2007, 09:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Har du verkligen isolerat transistorerna från varandra? Även skruvarna måste isoleras från transistorn... Det ser inte så ut på bilden.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

jag har mätt med multimeter och dom har ingen kontakt. Det är ingen proffsig lösninng men men...
http://img505.imageshack.us/img505/6724/kylningbb4.jpg
Skriv svar