200W på kjell & company (med ny idé)
-
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
från telefonen?
Hoppas du har en linjetrafo och signalanpassning där, annars får du ju ut en hel massa annat än bara ljudet.
Jag provade förut att koppla högtalaren från en telefon till en förstärkare istället, och det gick inte alls...
[edit]
Aaah, en mobil alltså. Med mp3...

Hoppas du har en linjetrafo och signalanpassning där, annars får du ju ut en hel massa annat än bara ljudet.
Jag provade förut att koppla högtalaren från en telefon till en förstärkare istället, och det gick inte alls...
[edit]
Aaah, en mobil alltså. Med mp3...
Senast redigerad av MadModder 2 januari 2007, 15:29:36, redigerad totalt 1 gång.
-
madmodder: som jag sa förut, jag är inte så bra på sånt här. Så vad menar du med: "Hoppas du har en linjetrafo och signalanpassning där, annars får du ju ut en hel massa annat än bara ljudet."??
stuggi: jag köpte ju en byggsats där alla saker var med, men om dom som gjorde byggsasen antog att man förstod var det behövdes kondensatorer så är väl jag lite dum för jag vet inte var och hur stora som behövs. Jag har satt 2st 0,1µF polyesterkondensator i serie på plus o minus insignalen och 2st 1000µF elektrolyt i serie på plus minus till högtalaren
stuggi: jag köpte ju en byggsats där alla saker var med, men om dom som gjorde byggsasen antog att man förstod var det behövdes kondensatorer så är väl jag lite dum för jag vet inte var och hur stora som behövs. Jag har satt 2st 0,1µF polyesterkondensator i serie på plus o minus insignalen och 2st 1000µF elektrolyt i serie på plus minus till högtalaren
Visst kan man ha ett 4ohms-motstånd i serie med högtalaren...men sen är det ju frågan om hur det låter. Det är så att högtalaren "ser" en källimpedans på 4 ohm...å då misstänker jag att basen kommer att bli rätt "bumlig" å svag. Har själv testat på mina bredbandselement (Fostex FE167E). Diskanten å mellanregistret blev faktiskt rätt BRA....men basen blidde mycket sämre...
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bara för att kolla: Det är alltså en mobiltelefon du kopplat till förstärkaren? (Vad jag sett så har du inte skrivit något om det.)
Har du kollat så att låtarna och telefonen verkligen *kan* spela lågt ner i basregistret? Då menar jag inte hur det låter i lurar, för de kan lika gärna ha en basreflex (dvs "simulerad" bas).
Jag tycker det är lite svårt att hänga med exakt hur du kopplat allt. Ett schema på allt vore toppen.
Testa utan de stora 1000µF-kondensatorerna på utgångarna.
Har du kollat så att låtarna och telefonen verkligen *kan* spela lågt ner i basregistret? Då menar jag inte hur det låter i lurar, för de kan lika gärna ha en basreflex (dvs "simulerad" bas).
Jag tycker det är lite svårt att hänga med exakt hur du kopplat allt. Ett schema på allt vore toppen.
Testa utan de stora 1000µF-kondensatorerna på utgångarna.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
ska fixa schema imorgon.
Jag testade först med min mobil (nokia 6131) men på högsta volymen så hörde man knappt vad dom sjöng, så då kopplade jag mobilen till den lilla förstärkaren och den till den stora 200wattaren. Men det brusade lika mycket med bara telefon som med telefon+förstärkare.
Det står i bruksanvisningen "the amplifier has an input sensitivity of approx 500-800mV"
Jag testade först med min mobil (nokia 6131) men på högsta volymen så hörde man knappt vad dom sjöng, så då kopplade jag mobilen till den lilla förstärkaren och den till den stora 200wattaren. Men det brusade lika mycket med bara telefon som med telefon+förstärkare.
Det står i bruksanvisningen "the amplifier has an input sensitivity of approx 500-800mV"
-
jag har mätt med multimeter och dom har ingen kontakt. Det är ingen proffsig lösninng men men...
http://img505.imageshack.us/img505/6724/kylningbb4.jpg
http://img505.imageshack.us/img505/6724/kylningbb4.jpg