äldre dator, insperation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

TomasL skrev:Har en VIKTOR 286-12 stående med en IBM EGA skärm och WIN 3.1, dock saknar jag en adapter till musen, nån som har en liggande?
Microsoft mus till serieport, eller en serieportsmus.

Misstänker att väldigt få av er har sett och använt sånna här bojsänken
Ha ha, jag har massor med gamla datordelar. T.o.m. ett gammalt fungerande moderkort med 8088 processor. 2st 20Mb MFM diskar. Diverse Seagate 20-40 mB diskar, Hardcard, gamla minnen, disketter 5 1/4" minneskort med drivrutiner för EMM minne mm. mm.

Dessutom leker grabben med en gammal Tranfordator 286:a på 10mHz med "ny" Bios (Anno 1986) i som klarar 3 1/2" disketter. Förr fick man byta "skalbaggarna" med BIOS-eprom när man uppgraderade. Sedan fick man med en speciell setup-diskett gå in och tala om för datorn exakt hur hårddisken var specad (landningszoner, cylindrar, sectorer, huvuden mm) och hur mycket minne man hade (640kb Ram och 384kb extended på denna Tranfor just nu :) ) Batteribackupade inställningar.
Grabben kör Qbasic och spelar gamla DOS spel såsom Packman, Spaceinvaders och höjdaren av alla äventyrsspel Monkey Island Jag har t.o.m. spelet kopierat från orginal på 8 stycken 360kb 5 1/4" disketter :shock:

Oj, oj vad nostalgiskt det blev.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Skaffa en förlängningskabel och en videokamera.
Ta ut datorn i trädgården och koppla in den.
Rigga videokameran på ett stativ.
Sätt på datorn och ställ kameran på inspelning.
Häll en hink med saltvatten i datorn.
Lägg ut filmen på youtube! :)

(ja, jag har testat, minus kamera dock)
:shock: ALDRIG!!! man måste visa datorerna respect!

server har jag länge velat ha... men problemet är att vi har känslig information (till vårt företag) på vårt nätverk, därför får jag inte ha en server på vårt bredband... o bestella ett för att bara ha en server har jag ej råd med...

mät/styr dator, det låter intresant... kan ni berätta mer? 8088 va e de?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tänk en stenåldersversion av en Pentium-processor. Då får du en 8088. :)

Måste bara tipsa om en kul sajt jag hittade:
http://www.80smusiclyrics.com/games.shtml#null
Flera av de klassiska gamla datorspelen. (Fast i Flash-format för nyare datorer.) :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en mät och styrdator är vad man gör den till, enklast är att börja styra via parallellporten, i till exempel qbasic, då kan man skriva till en pinne i posten eller läsa av en, man kan styra reläer osv, sen finns ju serieporten, där kan man ju leka lite till, men en multimeter kopplad till den gör att man kan mäta där och styra mot parallellporten,

sen finns det ljudkort, som oscilloskop, eller tongenerator, fftanalys är möjligt med en snabbare dator, (över 486 :lol: )

efter det så kan man ha kort i datorn för olika ändamål. fördelen med en labbdator är att den ska få stå och gå, och man kan råka grilla den utan att gråta blod och sucka över aldrig återvändande filer från en för evigt förlorad hårddisk
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller att bara titta på :wink:
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

squiz3r skrev:
8088 va e de?
Första PC processorn som kom 1980. 16 bitars processor med 8 bitars buss. Det fanns en kort tid en variant som hette 8086 med 16 bitars buss.
Vanligtvis var dessa tidiga PC maskiner utrustade med 2 stycken 5 1/4" floppy-diskett stationer (tog endast skivor som klarade 360kb/styck) och ingen hårddisk :)

Sedan kom snart 286:an, därefter 386:an och 486:an, därefter Pentium, Pentium II osv...
Millox

Inlägg av Millox »

8086:an var först och var den häftiga varianten, med 16 bitars buss precis som du skriver. 8088:an kom senare med 8-bitars buss. Dock var de ganska "vanliga" båda två, men sannolikt fanns det mer 8088:or i privat bruk än 8086:or eftersom de var klart billigare. Skillnaderna mellan dem är lite som mellan DX och SX på 486-tiden.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jojje: har funderat på cnc men då måste man väll köpa ett kontroler kort så att datorn vet var fräsen befiner sig? eller kan man köra på död räkning?
länkar?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

några förslag på nått roligt jag skullle kunna styra o mäta me den? (inte allt för svårt)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

squiz3r skrev:jojje: har funderat på cnc men då måste man väll köpa ett kontroler kort så att datorn vet var fräsen befiner sig? eller kan man köra på död räkning?
länkar?
Ja, nej, kanske, vet inte, hmm... ska försöka fatta mig kort och konsist...

Det är inte för att veta vart fräsen befinner sig som man har ett kontrollerkort. Det är för att fräsen ska vara där man vill att den ska vara just för tillfället. Vart den är någonstans, det vet man inte förän senare, men förhoppningsvis är den där den ska vara, annars måste man säga åt den på nytt att vara där man förväntar sig att den ska vara. Det finns ju encoders annars som kan hjälpa till att visa fräsen vart den ska vara utan att man behöver undra över vart den har tagit vägen, och om den inte är där den borde befinna sig just för tillfället.

Jag vet inte vad "död räkning" är, men förmodar att det har nåt med att man inte skulle behöva något som hjälper till att hålla reda på vart fräsen är.

Hoppas denna förenklade förklaringen besvarade dina frågor och förundringar. Annars kan jag förklara lite mera ingående, men då kan det lätt bli förvirrande i stället.

http://www.allmotion.se/files/pdf/AMT_s ... teknik.pdf är alltid bra att ögna igenom.

:D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Död räkning är typ som när du är ute och seglar på natten, du har en position när du börjar, sedan så räknar du ut ny position en stund efter genom att veta att du har åkt i ungefär fyra knops fart i en timme med en viss kurs.

Dvs, matematiskt beräknad positionsbestämmning utan att kunna kontrollera hurvida positionen är korrekt eller inte, man litar helt enkelt på att grejorna gör exakt som man har sagt till dom.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Död räkning är när du inte _vet_ var du är genom någon form av feedback utan "gissar" med hjälp av utförda rörelser. Stegmotorer körs t.ex typiskt med död räkning tack vare att du vet exakt hur många steg du pulsat ut. Skulle den däremot tappa steg så blir det pannkaka...

Edit: Skit! Alldeles för långsam. :)
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag fick tårar i ögonen när jag hittade denna manualen

http://www.ktl.mine.nu/pub/xm/mek1/RAR/ ... _Jan72.pdf

Det var den första datorn som jag kom i kontakt med när jag började gymnasiet.

Den var splitter ny, byggdes sedemera ut en hel del för att sedan pensioneras ett tiotal år senare.

Sedan hittade jag denna roliga och intressanta sak
www.ktl.mine.nu/pub/xm/mek1/RAR/2240004C-1977-Cray1.pdf
och denna
http://www.ktl.mine.nu/pub/xm/mek1/RAR/ ... _Nov81.pdf
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fortfarande har jag en osprättad Windows 3.0 med 5.25 High-density, 1.2 MB diskar. 8)

http://www.bergan.se/downloads/IMG_0748.JPG

(Not for sale)
Skriv svar