Brev låde övervakare,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Undvik logikserien ACT, den håller på att utgå, är troligen dyrare än HC, HC serien är den som gäller idag för diverse logik (hur översäter man randomlogic) Undvik också HCT då den är ett specialfall för att passa ihop med standard, S, LS, med flera gamla familjer. HC uppför sig symetriskt både mot hög och låg signal. Den som börjar med elektronik idag behöver inte anpassa mot gammal elektronik.

Schmittingång är det bara ett fåtal kretsar som har, 74HC14, 74HC132 och någon fler. 04 har inte hysteres. inte heller 00

Prototypen
bearing

Inlägg av bearing »

Jag vet inte, vågar inte säga. Jag överlåter svaret åt någon som vet, har gjort bort mig tillräckligt i tråden.

Om du tittar i min länk ser du att ACT har mindre hysteres än t.ex. HC, så valet där kommer också påverka frekvensen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ok... jag tror att jag förstår...

Schmittingång är det bara ett fåtal kretsar som har, 74HC14, 74HC132 och någon fler. 04 har inte hysteres. inte heller 00

vilken krets rekomenderar du att jag ska ha?

Tack alla föresten!!

Edit: Jag har gjort sådana här kretsar tidigare för att framkalla ett hemskt, högfreqvent pipande som ger än huvod värk :D
bearing

Inlägg av bearing »

Nu när vi har folk som vet i tråden passar jag på att ställa en fråga igen. På den här länken http://www.interfacebus.com/voltage_threshold.html ser man att t.ex. HC-serien har hysteres på ingången. Vad är skillnaden mellan HC med schmitttrigger och utan?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vaddå hysteres?

Att de har en threshold voltage är inte det samma som att det är en hysteres, det är en tröskel. Vad de anger är lite oklart men jag antar att det är den spänning där ingångssteget är i "mittpunkt", alltså ett tillstånd som INTE ska finnas under längre tid.

Om du kopplar en CMOS-inverter som förstärkare (jepp, det går faktisk) kommer den att tillsträva att ingången befinner sig just på Vt.
bearing

Inlägg av bearing »

Där är ju angivet VIH och VIL

"VIH: [Voltage Input High] The minimum positive voltage applied to the input which will be accepted by the device as a logic high.
VIL: [Voltage Input Low] The maximum positive voltage applied to the input which will be accepted by the device as a logic low."

Det var det jag antog betydde att den har hysteres.

Minns att vi mätte upp ett (vad läraren kallade) "jasså-område" på logikkretsarna på gymnasiet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jodå hysteresen är olika mellan familjerna MEN det variera dessutom med fabrikat på kretsarna. En oscillator med Philipskrets svänger långsammare än Motorola.

Det finns en koppling med två INVERTERARE utan hysteres, två motstånd och en kondensator som inte är beroende av schmitt nivåer och bara beroende av motstånd och kondensatorvärdet.

Att få till en 36 och 38 kHz oscillator med en 74HC14 tror jag inte på. Temperaturdriften mm är alldeles för stora, dessutom riskerar de att störa varandra när de ligger nära i frekvens. Sätt en kristall på PIC processorn och låt den tugga på. Då behöver man inte båda frekvenserna samtidigt.

Den koppling som är runt inverteraren drar oerhört för mycket ström. dessutom måste det finnas en potentiometer för att finjustera. Med Philips inverterare, 1nF och 39kOhm + 10 kOhm pot så kommer man till ca 25 kHz sedan är det bara att prova men jag tror inte att det fungerar i längden men på labbänken så går det att testa i alla fall.

Prototypen
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

JimmyAndersson skrev:Eller inverterare som det kallas på svenska. :)

Kul idé. Jag har funderat på en liknande grejj, fast som skickar SMS när man fått post.
Kom in hos mig på kjell och köp en färdig GSM-sändare med diverse sensorer för 3600kr :D (dyra brev fast man inte skickar dom själv)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

WDM kan man gå in på "Butik/Priser" och se att en SMS-maskin kostar runt 1700 + moms = ca: 2100:- inkl. moms. och att et komplett paket med antenn, adapter osv kostar 1734:- + moms = 2167,50.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Adis: Jasså, jobbar du på Kjell? Kul. :)

Icecap: Trevlig sajt! Bra tips.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ingen dum idé det där med larm på brevlådan. Skulle själv behöva en med en kamera, då satkärringen till granne rotar i brevlådan titt som tätt.

Men det blir nog en mindre elegant lösning så småningom: Träinklädd låda av 5mm rostfritt och ett bamsigt provocerande hänglås på!

/Ulf
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> vad jag har förståt så är det inte så jätte lätt att göra ett freqout
> komando på en pic (i assembler)

Nja, jag vet inte varför du tror det.
I just detta fall så (just när signalen sänds) så är det ju den enda som
den behöver göra. Så det är bara att koda upp en hårdkodad rutin
som fixar en 38 Khz signal.

Om man väljer en 12F683 istället för 12F629 så får man en inbyggd PWM modul
och då blir det riktigt enkelt. Bara att konfigurera ett par register för