Papa bygger dator! * ännu mycket mer bilder*

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett snabbt till och frånslag funkar ju. Bara för att testa.

Icecap: jag hadde inte letat efter ett så uppenbart fel. Bra gjort.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Icecap skrev:Men det är ju FORTFARANDE en av/på brytare! Det ska vara ringtryck-funktion!

Du behöver denna funktion istället, annars får du exakt det du beskrivar.
Det fungerade! :D :D
Var skickar jag blommorna? :P

Nu verkar det som att burken fungerar. Ska löda på lite porriga dioder sen en den klar. Namnförslag? (Brukar döpa mina godingar. Har ett USB-minne som heter Jesper, extern hårddisk som heter Malin osv) :wink:

Mer bilder kommer ikväll!
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Namnförslag: The Computer
Tekko

Inlägg av Tekko »

PLÅTBURKEN!!! :wink: Då den är gjort av tunn plåt :razz:
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Da Tore
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

"svarta lådan" (a la flygplan) kanske?
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Hade tänkt att briljera med min färdiga burk ikväll, men varför ska saker fungera för.

Först lite bilder:

Färdiga produkten, avstängd.
Bild

Inuti
Bild

Här är datorn igång, men grafikkortet är dött!
Bild

Liten inblick.
Bild

Hårddisk och DVD utplockat tills skiten funkar.
Bild

Bild

Fronten blev inte lika snygg som väntad, tänkte ha USB, Firewire plåtarna bakom chassit, men blev snyggast att ha de utanpå. Ska på en plåt framför dioden också. Power lampan.

Problemet är alltså att grafikkortet inte funkar.
Prövat två PCI-slottar. ett annat grafikkort, men inget av de vill sig.

Är det någon uppenbart jag missat eller har jag pajat grafikkortet måntro? :)

Den kör ju el från moderkortet vilket jag inte glömt att koppla i varje gång.

Da Tore, med italienskt uttal var lite roligt. :) Keep it up!
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det verkar som att du har ett grafikkort som kräver extern ström...
Jag ser visserligen att den lilla strömkontakten är ikopplad, men det kan vara värt att koppla in en skärm och starta upp datorn.... Förhoppningsvis visas ett felmeddelande.

Visas "No input" eller något liknande, kolla så grafikkortet är isatt ordentligt i AGP-porten. (Om den lilla strömkontakten kan vändas 180 grader, kolla att den sitter åt rätt håll)

Om det visas ett felmeddelande från grafikkortet i stil med att man måste ansluta strömkabeln, så är det just det som är problemet...
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Ah glömde skriva.

Jag har alltså startat med skärm inkopplat osv. Tyvärr är skärmen rätt gammal så står inte om den får kontakt eller nåt utan den är bara svart. Grafikortet rör inte en fena.

Vända kontakten kan vara en idé, kan dock krävas lite våld. Men what the heck.. :)
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Usch papa. Aga är illa. Inte ska du ge henne en dålig uppväxt och göra henne till militant vegan/feminist? ;D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Prövat två PCI-slottar. ett annat grafikkort, men inget av de vill sig."

Måste fråga ändå: Har du provat ett annat grafikkort, som inte heller fungerar?

Har du någon annan dator du kan prova kortet i?

Du är säker på att du satt i korten ordentligt? Snurrar fläkten?

Vad är det för sorts kort? Du skrev PCI, men det ser inte riktigt ut som ett PCI-kort, möjligen den nya sortens PCI.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Hade problem när jag hjälpte en kompis att skruva ihop en dator för något år sedan... på moderkortet fanns det två olika typer av PCI-express-kontakter... (vet inte riktigt vad de kallas. Den ena delades med en vanlig PCI-plats tror jag). Var vi än kopplade in hans PCI-express-kort så fick vi ingen bild. Till slut hittade vi en bygel på moderkortet som konfigurerade vilken slot som skulle vara aktiv... (hade något med delning av minnesresurser att göra tror jag).
Så tipset är att kolla sånt.

Men först och främst, som Jimmy skrev, fungerar kortet i någon annan dator. Eller fungerar något annat kort i Da Tore?

Tycker personligen att datorn ska heta Rolf. Det matchar dina andra namn bättre... :D
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Rolf skulle nog komma bra överens med min mp3-spelare Hjalmar faktiskt! Blir svårt detta. :)

Jag har tryckt in kortet så fingrarna blöder, det är så kallade PCI-express som jag fattat det. Och testat båda, det där med bygel på moderkortet låter intressant ska kika.

Jag orkade inte igår, men får öppna en annan dator och trycka i kortet i och se så det inte är trasigt eller nåt.

Det andra kortet jag testade var ett 32-mb kort för två skärmar, har bara druckit en kopp kaffe så kommer inte ihåg vad det heter.

@ehf:

Lärde mig ett bra uttryck i staterna när jag pluggade.
"One time is maintenance, twice is abuse."

Vilket handlade om när man lagar utrustning i studion. Så en liten smack kan man ge honom/henne. :)

Ikväll blir det lite mer test!
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Om du vänder på strömkontakten så kommer du nästan garanterat att ha sönder kortet totalt...
Det låter inte heller så bra när du säger att du har "tryckt in kortet så fingrarna blöder"... :roll: Om du har otur så kan du ju ha förstört moderkortet genom att trycka för hårt.

Men som sagt.. Pröva detta kortet + ett annat i en annan dator, om något av dem fungerar då så tar du det kortet och sätter i den nya datorn, om det inte fungerar då så borde ju problemet rimligtvis ligga i datorn.

Läs igenom manualen till moderkortet ordentligt, se om det står något om speciella inställningar för grafikkort; jumpers etc.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Nej skojade bara, har pillat med datorer en del så har inte haft sönder något synligt. :)

Ok blir ingen 180 på kontakten alltså.
Skriv svar