parallellkoppla effektförstärkare eller seriekoppla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

prototypen skrev:Radio och TV handeln har väl förstärkare, på nätet finns säkert en massa fina ritningar. Elfa, Kjell o Co och kanske Clas O har både färdigt och byggsats och som jag skrev 40 W kanske räcker ganska långt och det tyckte väl xxargas också. Koppla ihop det du har men räkna med att det troligen är 30-35 W som låter bra och jaga vidare.

En 40 liters låda till en 12" är kanske i minsta laget, en större låda blir mera lättdriven så då får du mera tryck ändå. Jag tog 3:e roten ur 40 och med en kubisk låda så täcker 12":aren nästan en sida.

Och tänk på grannarna (och dina öron)

Prototypen

Eller varför inte bygga hornhögtalare - där får man ut mycket ljud per Watt, typ mellan 100 - 105 dB/W i rum eller så, och når lätt vräkningsvolym med en 40Watts slutsteg. Har man dessutom två bashorn så samverkar basfrekvenserna och man får ytterligare 6 dB till i ljudnivå - dock bara vissa platser typ lyssnigsplats mellan högtalarna..

Själv har jag ett par schmackhorn enligt www.algonet.se/~toek/schmack_horn_2_view.pdf (tredje bilden som slank med är kanske ett framtida mindre volymiöst projekt) som går ned till ca 35 - 40 Hz och är på 200 liter styck (första elekriska resonansen ligger på 21 Hz men ger inget hörbart ljud - greppet om luften börjar först vid ungefär 35 Hz)

Grannarna bankar i golvet/taket om jag spelar över 0.05 W i Peakvärde på musiken/filmen kvällstid och vid 0.25 Watt peak gör dom det även mitt på dagen... det är flera år sedan jag körde över 10 Watt peak och då efter kontroll att våningarna över mig var tomma (sommaren)...

(det fins en gammal historia från slutet av 80-talet då bror och jag provade dessa horn med 400 Watt peak i hans studentlägenhet i Ryd i Linköping en sommar, det visade sig att studentområdet inte var så jäkla tomt som vi trodde av kommentarerna att dömma senare på hösten... noterbart från 'testet' var att man fick pip i öronen redan efter några sekunders musikspelande med peak runt 400 Watt...)

Just mina fungerar som fullregisterhögtalare med bara en enda element i 8", inga filter eller någonting utan är ansluten rakt på förstärkaren. Elementet för sådanahär horn bör vara av högkompressionstyp med lågt Q-värde, runt 0.2 eller så, vilket innebär lätta koner - typ 8 gram aktiv vikt och 'motor' med högt BL-värde (mao. stor magnet, helst av koboltyp). min är beräknad ca 10 i BL-faktor (dvs lyfter en full 33 cl burk med ca 2.5 Volt över polskruvarna och 8.3 Ohm resistans i högtalarspolen).

Största problemet förutom att hornen är möbleringskänslig för bra ljud, stora lådor med låg WAF-värde, något tunn lågbas (< 40 Hz) är att 'vanliga' förstärkare/stereo i lågprissegmentet brusar så inihelsike så att de tom. överöstar datorfläktbruset i rummet och man måste gå upp ett par snäpp i prissegmentet - men å andra sidan kostar en hyffsat högklassig 20 Wattare (8 Ohm) inte så mycket och för hornhögtalare så räcker dessa mer än väl .

---

Varför dessa jättemonster istället för en subwofer och ett par mindre basreflexare - tja egentligen ingen orsak alls, förrän man sätter på en liveinspelning med mycket slagverk, pukor, trummorr i... - då inser man varför lågfrekvent 20-30 Hz brottarbas inte alltid är det viktigaste - utan transienthanteringen inom bas och mellanregistret i samverkan så att man verkligen får plankan slagen i magen när musikmaterialet säger att det skall vara så... eller av ljudet nästa kan se framför sig trumskinnet dallra i minsta detalj - eller som ett fall när jag råkade spela Louis Amstrongs 'Wonderful World' - jag har aldrig noterat den där mikrofonpuffen mitt i låten förut, trots att den har spelats i radio och stereo hur många gånger som helst under åren, nu hördes den med hela kroppen och fick mig att sätta mig käpprakt upp ur fåtöljen med ett 'WTF'-uttryck första gången jag hörde det från hornen...

Det är sådana saker som gör att man inser att man nog aldrig kommer att köpa några högtalare på OnOff, Siba, Elgiganten etc....
Skriv svar