Tankar kring "hembyggt" nätaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Nu får gärna nån mod flytta denna till projekt delen. Eller så får jag starta nytt där under. För nu kommer det väll snarare klassas som ett projekt än bara fundering över det.

Här kommer i alla fall mitt "nätagg", det gamla, och jag vet inte hur många drifttimmar, AT-Agget har väll inte dom bästa värdena:
5v = 5,22 v
12v = 10,88 v

Men jag får väll trösta mig med att jag inte laggt ut särskilt mycket pengar på den, köpte rullen med silvertejp, ca 40:- eller nått, och skruvar, brickor och muttrar för anslutningen, fast det är inte mycket att bråka om.
Nätagget. hittade jag i min låda, och jag tror jag släpat hem det ur nån kontainer nån gång i tiden (tänk vad folk slänger :) )

Det bästa med den är väll att 5 volten är någorlunda exakt i alla fall, och så kan man dra ut en del ström också, till skillnad från en enkel billig nätadapter, som levererar ca 0,5 A

Aja, här kommer i alla fall några bilder:
Bild
Bild

Som ni ser så älskar jag silvertejp :D

Får väll kosta på mig ett bättre aggregat när plånboken tillåter och behovet kräver.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hehe, snyggt bygge. Se bara till att inte pappen börjar brinna av värmen.

När får vi se "färdig" version med Amperemätare då??

EDIT:Det ser ut som att vingmuttrarna kan *träffa* varandra, akta dig för kortslutning :|
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Hehe tack!

Jo, det med vingmuttrarna märkte jag, dock såklart efter jag monterat. Mellan 5v och jord har jag ca 1mm marginal som minst, så den klarar sig, mellan "12v" (egentligen 10,88v) så går dom emot, när båda är så nära varann som möjligt.

Får helt enkelt lära in att bryta spänningen vid varje fippling, så det blir som en rutin. Eller så flyttar jag bara upp den nån centimeter, samtidigt som jag monterar in, ampere-mätare, och om ekonomin vill, voltmeter för varje spänning. Är alltid kul att hålla koll på dom olika spänningarna också.

Kommer i så fall bli 2st Volt-Meter ovanpå, och om jag får rum, 2st Ampere-meter på framsidan ovanför uttagen.

Får se hur det blir i detta månadsslut.
Måste köpa en till, (läs ny) Pic-programmerare, Jescabs verkar så pillrig och go :)

Har monterat in en 3-färgad fläkt i agget också, låter inte särskilt mycket eller störande, lyser snyggt, och fläktar mycket bättre än original. Så det kommer inte bli några värmeproblem där inne vad jag tror.

Lådan har sidor av rätt grova brädor som är hyvlade och slipade. Sedan är "panelen" och "taket" gjort av "Kabelgömman" från baksidan på en datormöbel, som numera inte behövs.
Den är nån spånskive hybrid, rätt hårt och bra, och grymt bra att skära i med en vass kniv för att sedan bryta av bitarna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bilderna påminde faktiskt om mitt:

Bild

:D

Nu håller jag på att bygga ett digitalt, så då ska hela paketet göras om med en ny front.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Cryptomaster, Har du något belastningsmostånd på 5-volten? Vissa datoragg kräver det för att lämna den specificerad 5/12 Volten.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jimmy: Japp, det var ju faktiskt inspirerat av din. Såg en bild på den en gång och tänkte: "Så enkelt, men ändå så praktiskt"

Björn: Belastningsmotstånd, hmm nej, det har jag faktiskt inte hört talas om :?
Skriv svar