VPN, Virutella Privata Nät

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det verkar vara ett misslyckat försök till ironi, något som man bör hålla sig borta ifrån i text om det inte är ALLDELES uppenbart vad som menas...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

mistr: Så du fick alltså lite mer tid på dig? Fint. (Tänker på att du igår skrev att du skulle visa detta idag.)

Vad är det exakt du behöver en bild på? Jag har inga problem att ordna bilder eftersom jag ofta sitter med Photoshop. Men för att jag inte ska missuppfatta något: Behöver du en bild på hur man kopplar ett nätverk? Visst, allas kunskapsnivåer är ju förstås olika, men om du ska demonstrera VPN så bör du (och de du ska demonstrera för) ha kunskaper om hur ett nätverk ser ut. Absolut inget illa menat, men så är det. :)

Förhoppningsvis så har jag bara missuppfattat vad du menar. För det måste ju finnas en orsak till varför du fick äran att demonstrera detta. Troligen stavas det "Kunskap". :)
mistr

Inlägg av mistr »

Hejsan JimmyAndersson!

Som tur fick alla till nästa vecka på sig att förbereda hur man ska visa ämnenerna i praktiken :) . Jag håller på att installera just nu för att kunna experimentera med VPN. Jag skulle behöva ett lite förenklat schema av det som B1n4ry sa, så att jag kan koppla ihop datorerna och switcharna rätt(jag vet inte vad SPAN-port är). Jag behöver alltså ingen bild av hur man kopplar ihop ett enkelt nätverk (jag vet ju vad ett nätverkskort är :) hehe).
tgr

Inlägg av tgr »

gokväll.
Det var som en del uppfattade ironi i mitt förra inlägg.

mistr. Kolla här t.ex. så hittar du lite bilder och info om pptp vpn.
http://www.sans.org/resources/malwarefaq/pptp-vpn.php

Att kolla om det är "säkert" är lite svårare.
En enkel sak man kan göra för att se om trafiken är krypterad eller ej är att först surfa till en websida över ett nät du kontrollerar och sniffa nätet. webtrafik syns enkelt i en sniffer som t.ex. ethereal. Gör sedan om samma sak men kör via vpn över nätet och du kommer bara se krypterad data med din sniffer.

Jag hävdar att du inte behöver några specialnät eller specialswitchar för att göra en enkel labb. Jag tycker du bör försöka använda en hub. (för där syns all trafik på alla portar) För att göra det enkelt enligt mitt exempel ovan ta 4 datorer. En är vpnserver och har en webserver, en kör etherreal och sniffar nätverket, de två sista surfar till websidan. Den ena med vpn och den andra utan. Då kommer du snyggt se att du kan läsa den webtrafik som inte går över vpn. t.ex. ett lösenord till inloggningen i något forum som inte kör ssl (*host*)
Skriv svar