Tidiga planer på undervattenshus till kamera

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Att bearbeta plexi till dekorationer mm är inga som helst problem. Men när du bearbetar plexit med fräs/borr/svarv så byggs det upp en massa spänningar i materialet som kommer att göra det hela mycket vanskligt att använda i detta sammanhanget dvs för dykändamål med relativt högt tryck och nej han kommer knappast att ens besöka 50m nivån men trycket därnere räcker till det vill jag lova. Om du är väldigt duktig på att avtemperera materialet och ser till att inga skarpa hörn finns så KANSKE det kommer att fungera. Men varför ens försöka med detta tricket då materialet i fråga kommer att kosta skjortan. Då är det bättre att ge sig på att limma ihop ett hölje med Akrifix, men även här gäller det att avtemperera det bearbetade materialet, varenda genomföring och fästanordning skapar spänningar.

Varför tror ni att jag fortsätter och tjötar om detta?

Mitt råd är fortfarande att köpa en färdig produkt som är utprovad och klar tillverkad i material som håller = minst strul med snabba resultat och det är nog det som de flesta dykare vill ha.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Istället för knappar som går igenom huset kanske man kan utnyttja fjärrkontrollen? I så fall kan man ju köra IR genom kamerahusväggen.

Arvid
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

tecno skrev:Att bearbeta plexi till dekorationer mm är inga som helst problem. Men när du bearbetar plexit med fräs/borr/svarv så byggs det upp en massa spänningar i materialet som kommer att göra det hela mycket vanskligt att använda i detta sammanhanget dvs för dykändamål med relativt högt tryck och nej han kommer knappast att ens besöka 50m nivån men trycket därnere räcker till det vill jag lova. Om du är väldigt duktig på att avtemperera materialet och ser till att inga skarpa hörn finns så KANSKE det kommer att fungera. Men varför ens försöka med detta tricket då materialet i fråga kommer att kosta skjortan. Då är det bättre att ge sig på att limma ihop ett hölje med Akrifix, men även här gäller det att avtemperera det bearbetade materialet, varenda genomföring och fästanordning skapar spänningar.

Varför tror ni att jag fortsätter och tjötar om detta?

Mitt råd är fortfarande att köpa en färdig produkt som är utprovad och klar tillverkad i material som håller = minst strul med snabba resultat och det är nog det som de flesta dykare vill ha.
Hmm, det var förståss ett litet problem! Visst räcker 50m för att ha sönder ett hus om det är spänningar och grejs i materialet!
Hur är det med andra material? Det måste ju inte tvunget vara plexi, det ända kravet är att bakväggen är i plexi så jag kan se in i sökaren och displayen, resten skulle kunna vara kanske alu eller något annat!

Att köpa en färdig produkt kostar fortfarande lite för mycket för min ekonomi, är ju fattig student... Det skulle nog gå fortare att bygga ett eget hus än att spara ihop till ett färdigt + att det är häftigare med DIY... 8)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Håller med om att DIY är häftigt, det är ju bara det att det kanske inte blir så mycket billigare i slutänden rentav mycket dyrare.

Har du känningar inom gjuteri? Ett bra sätt är att gjuta huset i aluminium med anpassad front till tänkta domer mm. Baksidan kan du göra i tjock aluplatta eller formgjuten med ett stabilt plexiglasfönster till sökardelen.

Ett annat sätt är att göra höljet i glasfiber med färdig svarvade/frästa tätningsdetaljer som bakas in i bygget. Men detta är ett jä-a kladd och du måste/bör göra en 1:1 jigg för alla genomföringar som skall gjutas in.

Ett tredje sätt är att basera 'huset' på ett kraftigt tryckrör, fronten i form av en dome och bakstycket av kraftig alulatta med stabilt plexifönster. Denna konstruktion gör att det blir en bra stor klump då optiken ska centreras i höljet.

Tillverka i aluminium plattor/plåtar och svetsa ihop bygget är ett fjärde alternativ eller varför inte RF plåt.

Hur mycket av det mekaniska kan du göra själv? Vad har du för känningar runt om dig som kan hjälpa till med tillverkningen? Timkostnaderna för att köpa in de olika mekaniska jobben kan äventyra hela budgeten om man inte har tillgång till en rejält utrustad verkstad till nästan noll i kostnad.

Som du ser så målar jag fan på väggen, bara för att du ska veta att detta kostar en bra slant och det kanske är lugnare att köpa en färdig 'låda'.
Va e de dom säger.... been there done that
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Man kan ju alltid testa huset UTAN kameran i sen, på extra stort djup. Då vet man ju attt det håller för mindre djup.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

tecno skrev:Har du känningar inom gjuteri? Ett bra sätt är att gjuta huset i aluminium med anpassad front till tänkta domer mm. Baksidan kan du göra i tjock aluplatta eller formgjuten med ett stabilt plexiglasfönster till sökardelen.
Tyvärr inte, det hade ju självklart varit den absolut ultimata lösningen, men nej :(

Ett annat sätt är att göra höljet i glasfiber med färdig svarvade/frästa tätningsdetaljer som bakas in i bygget. Men detta är ett jä-a kladd och du måste/bör göra en 1:1 jigg för alla genomföringar som skall gjutas in.
Jag har vissa funderingar på om det skulle vara genomförbart. Håller på att renovera en plastbåt och kladdar en del med glasfiber därhemma, så tanken har varit uppe. Har du nån aning om vad som krävs i tjocklek för att ett hemmabyggt glasfiberhus ska tåla trycket?
Ett tredje sätt är att basera 'huset' på ett kraftigt tryckrör, fronten i form av en dome och bakstycket av kraftig alulatta med stabilt plexifönster. Denna konstruktion gör att det blir en bra stor klump då optiken ska centreras i höljet.
Det var här idén kom upp första gången, dock för en ca. 3 år sedan och den är mer eller mindre skrotad...
Tillverka i aluminium plattor/plåtar och svetsa ihop bygget är ett fjärde alternativ eller varför inte RF plåt.
Ursäkta om jag är dum, men vad är RF plåt?
Hur mycket av det mekaniska kan du göra själv? Vad har du för känningar runt om dig som kan hjälpa till med tillverkningen? Timkostnaderna för att köpa in de olika mekaniska jobben kan äventyra hela budgeten om man inte har tillgång till en rejält utrustad verkstad till nästan noll i kostnad.
Jag har lite olika kontakter. Har en polare som läser maskinteknik och jag tror han har tillgång till en verkstad som ska kunna duga till en del. Jag har kontakt med en snubbe som tillverkar all labbutrustning på fysikum vid LTH, hans verkstad är inte enorm men han har det grundläggande och är väldigt hjälpsam. Sen finns ju CNC-fräsar här på forumet med hjälpsamma ägare! :wink:
Som du ser så målar jag fan på väggen, bara för att du ska veta att detta kostar en bra slant och det kanske är lugnare att köpa en färdig 'låda'.
Va e de dom säger.... been there done that
Åhh, nog vet jag att det är ett H-V-tes projekt att ge sig in på, håller för tillfället på att avsluta mitt dyklampe-projekt och det är ganska enkelt i gämförelse...
Det var synd att det inte gick att få hållbarhet i ett fräst plexistycke, men det innebär bara att vi får börja jobba på de andra alternativen och idéerna...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

RF plåt = Rostfri plåt.

Har du nån mer info om dyklampan, tex bilder?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inte ännu, änsålänge är det bara ett lamphuvud gjort av en maglite c-size med bortkapad strömbrytare och 12v halogenlampa inmonterat, grövre frontglas (två glas, varav det ena mindre för att hålla en oring på plats) och en vattentät kabelgenomföring baktill.

Just nu håller jag på med regulatorn, som kommer pwm-a strömen från ett batteripack på ca 15-17v samt kontrollera spänningen och om det har läckt in vatten och sånt för att kunna varna. (detta kommer säkert ta minst till jul, då jag har så #/¤ mycket i skolan just nu...)

Jag har en kontakt på skolan som ska hjälpa mig att svarva till en aluminium-kanister till batterierna samt ett lock i plexi. Försökte först med den klassiska avloppsledningslösningen och blybatterier, men det blev så jäkla klumpigt så jag kommer istället köra på den profsigare lösningen...
Sen kommer jag beställa NiMh batterier från staterna så fort jag får tummen ur...
Skriv svar