fdfsdf

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det du länkar till är en experimentplatta, och den är inte avsedd att byggas in i en färdig produkt.

Men visst... om du vill betala 10ggr mer än nödvändigt så kan du väl använda detta kit...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror på hur du kopplar. Men jag gissar ett den har klös så att den kan driva en matris. Det är det bästa sättet att koppla om man ska styra lite fler dioder. Då behöver du lite latchar. Men det är inga konstigheter. Sök på LED matris så hittar du nog förslag. Stampen är en lösning som man kan komma igång snabbt med. Så det kan vara bra för er.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Programmeringsplatta är inget ord jag hört förr, men jag antar att du menar den där "board of education" ?

Spontant tycker jag det ser ut som man får väldigt lite för pengarna med den där, men visst borde en sån kunna fungera som "hjärna". Bara du har tillräckligt med pinnar för att ansluta alla LEDs och sensorer. Lite mer elektronik behövs kanske, typ drivsteg till era "triLEDs"... Om de nu inte har det inbyggt (jag vet inte riktigt vad en "triLED" är fortfarande).

Känns som en bättre variant är att göra varje modul självständig. Sensor och LED behövs i varje modul hur som helst, och istället för et BoE-kit för 2kkr räcker det med en uC för < 50kr för att styra en modul. Mycket enklare att bygga olika varianter med olika antal moduler om de fungerar självständigt.

Visserligen behövs det en programmerare och lite mjukvara (allt sånt igår i BoE-kitet), men det behövs bara en uppsättning för att kunna göra valfritt antal moduler och kostar inte mycket.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har utgått från denna krets men ändrat i programmet samt kopplat in drivtransistorer efter som mina lysdioder drar ganska mycket ström:
http://tinyurl.com/s5rnk

Jag köpte ganska billiga och definitivt väldigt ljusstarka RGB-leds från molectric.com. (http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=300)
För att driva dessa använde jag tre stycken BC141 transistorer och sex motstånd (tre på drivningen och tre för strömbegränsing till dioden)
Som processor använder jag en PIC12F675.

edit. Om någon är intresserad av BasicStamp och BOE så har jag några kvar till salu: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=12728
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

hfghgfh
Senast redigerad av patrikskoog 29 november 2006, 13:49:38, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bli inte sur för att folk ger kommentarer. Skulle det vara roligare om det inte komm några inlägg i tråden? Ingen kommer att bygga bardisken åt dig. Tagga ner lite och var glad för alla komentarer. Ditt första inlägg visade tydligt att du inte har någon koll på vad du pratar om.

Men till frågan. En µC i PIC serien eller AVR är nog det som är lättaste. Till båda dessa typer finns det mycket info på nätet.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det finns så många tänkbara alternativ, och kraven är luddiga så det är väldigt svårt att peka på en specifik krets och säga "köp den".

Har ni tillgång till några utvecklingsverktyg på någon skola eller så? I så fall är det väl smidigast att använda något som fungerar ihop med det som finns. Du har inte skrivit nåt om i vilken sammanhang det här projektet ska genomföras alls vad jag sett, men du skrev något om mentorer.

Kan ni något om programmering? Har ni använt något språk tidigare? I så fall är det kanske lättast att försöka använda det språket eller något snarlikt.

Vad är det för lysdioder ni tänkt använda? Hur mycket ström drar de?

Kom med mer fakta så får ni nog bättre förslag.
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

fghgfh
Senast redigerad av patrikskoog 29 november 2006, 13:49:44, redigerad totalt 1 gång.
mke

Inlägg av mke »

Ett tips är ju som sagt att börja i liten skala. Testa att labba lite med en RGB-diod och någon styrning.
Om ni vill ha något som går hyfsat snabbt att komma igång med så är Basic Stamp ett ganska bra val. På nätet finns hur mkt info som helst om BS och massvis med kodexempel.
Detta val är ju som sagt långt ifrån det billigaste men fördelen är ju att allt är färdigt.

Lycka till
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Vi var tvugna att skriva vår ideskiss på det sättet för annars förstod inte våra mentorer

Ja, det förklarar ju varför det var skrivet på det sättet som det var. Jag tyckte att det lät lite konstigt.

Istället för att betala 1800 kr för att kunna köra BasicStamp (och programmera i Basic som inte är världens bästa programmeringsspråk) så kan ni komma undan med en AVR för 50 kr, en programmerare (några hundralappar) och state-of-the-art C-kompilerare (avr-gcc) helt gratis (open source). Eller varför inte en AVR Butterfly som är en färdig modul (ungefär som den ni länkade till) som går att programmera från serieporten. Tror den kostar <300 kr. Programmet skrivs även här lämpligen i C (avr-gcc som kompilator) eller avr assembler (assemblator går att ladda hem från tillverkaren Atmel).

Ni måste även välja någon lämplig lysdiod. Den ska ju vara tillräckligt ljusstark, och jag gissar att ni nog kommer att vilja ha någon som drar mer än de tiotals milliampere (mA) som en mikrokontroller kan driva direkt. Då behöver ni någon form av drivkrets också. Något ur ULN2000-serien kanske?

Räkna med att detta kommer att bli 80% elektronik och 20% programmering. Om ni har tur.

Arvid
Senast redigerad av arvidb 18 september 2006, 21:33:00, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

OK, ett projektarbete i gymnasiet var en liten annan nivå än åtminstone jag föreställt mig.

BASIC sägs vara bra som nybörjarspråk, men det kan väl diskuteras. Personligen tycker jag inte BASIC är enklare än något annat, bara annorlunda.

Men visst basicstamp är ett alternativ, ett annat alternativ är att skaffa någon PIC eller AVR, ett kopplingsdäck och lite andra småsaker. Det finns massvis med trådar här på forumet om hur man börjar med PIC eller AVR.

Börja med att få en lysdiod att blinka eller nåt liknande...
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

hgfhgfh
Senast redigerad av patrikskoog 29 november 2006, 13:50:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Köper du en Basic Stamp kommer du:
* Betala (för) mycket
* Komma igång snabbt
* Vara låst till ett lätt programmeringsspråk (BASIC)
* Vara låst till ett programmeringsspråk med påtagliga begränsningar
* Vara låst till hårdvara som de fleta här på forumet kallar skräp.

Skaffar du dig ett utvecklingskort för en PIC eller AVR (som arvidb skrev om) kommer du:
* Betala lagom mycket, prisvärt!
* (Komma igång relativt snabbt) Komma igång med lite möda och tålamod.
* Inte vara låst till något programmeringsspråk
* Kunna utnyttja hårdvaran till nära max (när du väl behärskar den)

Att styra RGB-lysdioder är en het potatis just nu på forumet. Även om det låter enkelt så kräver det icke-triviala kunskap inom programmering och dessutom lite processorkraft. Denna processorkraft finns inte hos en Basic Stamp!. Jag syftar på att PWM-styra tre olika LED-chip samtidigt, vilket är det du måste göra om du vill ha mer än 7 färger ur din RGB-LED (med PWM-dimning kan du lätt få upp till 16,7 miljoner nyanser).
Senast redigerad av $tiff 19 september 2006, 11:24:51, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"Komma i gång relativt snabbt" (som omdöme kring pic och AVR) gäller nog tyvärr bara om man har viss vana vid C-compilatorer och allt som kan krångla däromkring. Famlar man helt i mörker kan det vara näst intill omöjligt att få igång, åtminstonde de installationer jag kört.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jaja, okej, det är lätt att vara insöad på den punkten. Jag kan väl jämka mig till "kommer igång med lite möda".
Skriv svar