Jord
-
Kod: Markera allt
Neutral Fasledare
| |
| |
| |
_________________X |
| | |
Skyddsjord Neutral Fasledare
| | |
| | |
| | |
| |-------------------------|
| | |
| | Jordfelsbryt |
| |-------------------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
TILL VÄGGUTTAG OCH LIKNANDE
Jordfelsbrytaren kommer visst att lösa även om man använder neutralen som skyddsjord. Efter som sammankopplingen sitter före jordfelsbrytaren.
-
Isåfall skulle alla som har TN-C system ha det. dv.s alla hus byggda innan ca. 1980.
Om du kollar i din elcentral, kan du troligtvis se att det sitter en bygel mellan neutralskenan och jordskenan. Isåfall har du en 4ledad kabel in i huset. = L1 + L2 + L3 + PEN.
Pen ledaren är en kombinerad skyddsjord och neutral.
Om du kollar i din elcentral, kan du troligtvis se att det sitter en bygel mellan neutralskenan och jordskenan. Isåfall har du en 4ledad kabel in i huset. = L1 + L2 + L3 + PEN.
Pen ledaren är en kombinerad skyddsjord och neutral.
Vad jag förstått så är det sant det du skriver, så länge magnetfälten runt fas och nollan tar ut varandra (+- motsvarande brytströmmen) kommer den inte lösa ut.marvin skrev:Xyzzy >> Vad jag menar är att om jag jordar höljet på något med "riktig" jord kommer det att gå en ström till jord om höljet blir strömförande. Men om jag använder nollan som jord kommer väl inte jordfelsbrutaren lösa innan någon tar i höljet?
Tjaaaa, jordfelsbrytaren kommer lösa ut i vilket av fallen, bara strömmen går till jord (sen om "jord" är "via väggen", golvet, osv... spelar ingen roll)
Ända fallet den inte löser ut, om du får ström igenom dig är om ALL ström går tillbaka via nollan, fast det kvittar även här om den är jordad eller inte,
Fast jord är ju aldrig fel, DEN finns för att skydda OSS!, fast jag är fortfarande väldigt tveknade till att man ska koppla in den själv, men jag tänker inte lägga mig i mer i den diskussionen, men vad du än gör, VAR FÖRSIKTIG!
Ända fallet den inte löser ut, om du får ström igenom dig är om ALL ström går tillbaka via nollan, fast det kvittar även här om den är jordad eller inte,
Fast jord är ju aldrig fel, DEN finns för att skydda OSS!, fast jag är fortfarande väldigt tveknade till att man ska koppla in den själv, men jag tänker inte lägga mig i mer i den diskussionen, men vad du än gör, VAR FÖRSIKTIG!
hmm.. nu är jag inte riktigt med... vart har jag skrivit det? (eller var det en kommentar till ngn annan?)
-Det låter onekligen dumt att göra ett hölje strömförande, men... av vilken anledning skulle den bli det? jag hänger nog inte riktigt med i svängarna här, är det ngt du bygger själv? (är du behörig?)
-Det låter onekligen dumt att göra ett hölje strömförande, men... av vilken anledning skulle den bli det? jag hänger nog inte riktigt med i svängarna här, är det ngt du bygger själv? (är du behörig?)
Är det inte så med likström?Fritzell skrev:I och med att det är växelström kommer det gå lika mycket ström i Nolledaren som i Fasledaren.
Exakt skulle jag säga. Men det är skillnad var man ansluter den till nollan.Fritzell skrev: Så att dra jord från nollan är ju som att sätta en förlängningssladd från nollan ungefär.
Den är anslutan till nollan i alla gamla hus. I nya områden är den ansluten till nollan i tranformatorstatinonen. Nu får du förklara vad du menar.Fritzell skrev: Jag tror inte det är en så bra metod. Eftersom det kallas jord (eng. Earth) skall den gå ner i marken.