Styrning av permobilliknande fordon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Det här schemat har vi tänkt att använda oss av.
Det är mer eller mindre en kopia av ett schema ur boken Elektronik för alla del 6.
Lite skillnader finns dock.
I boken sitter transistorn efter motorn och bryter/öppnar på den "negativa" sidan. Som vi har satt den nu sitter den på den positiva sidan, spelar det någon roll? Vi har iofs använt oss av en NMOS-transistor istället för deras NPN-transistor.
De har också en likriktardiod som sitter efter motorn men innan transistorn, som är riktad från minus till plus. Vad gör den egentligen? Den ligger med där nere på vårat schema, men är inte inkopplad.
janne66, du kanske kan reda ut detta lite om du orkar, eftersom att du har boken.

Bild
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

vad är IC kretsarna för nåt då?

Du kunde inte ha gjort ett lite större schema när du ändå var igång? :D
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

EagleSpirit skrev:vad är IC kretsarna för nåt då?

Du kunde inte ha gjort ett lite större schema när du ändå var igång? :D
Ja, det var inte litet, men jag tror GuruX var lite stresad, ska fixa det lite mindre.

Ic-kretsen är en CA 3130 (73-063-01 på elfa.se) eller en operationsförstärkare som man oxå kan säga.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

kan ni inte fixa en lite bättre symbol för OParna? Man ser ju inte riktigt vilken av ingångarna som är vilken.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

EagleSpirit skrev:kan ni inte fixa en lite bättre symbol för OParna? Man ser ju inte riktigt vilken av ingångarna som är vilken.
Hur menar du?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Alltså, det är 8pins, börjar längst upp till vänster och går som ett U för att avsluta längst upp till höger emd pin 8.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

äh, jag kollade på ELFA istället. Jag orkade inte göra det förra gången jag skrev :P Om du går in på deras sida och letar upp den där kretsen. Så finns det en bild där. Jag ville ha bilden på antingen den till vänster lr den nere till höger i kretsschemat så att man kan se hur den egentligen är kopplad. Det hjälper ju inte så mycket om man bara vet var varje pinne går.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Här kommer en länk, finns många bilder och mycket text, emn du ska nog finna vad du söker.

Den till vänster och den till höger är samma krets.

Edit:
Bild
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

bra, då vet jag det, men ett litet problem är att jag inte vet hur en OP fungerar så jag har ingen nytta av att veta de där grejerna :D men jag ville bara visa att det ska stå i schemat så att man vet hur OPn är kopplad utan att behöva leta reda på schemat på den.

jag vet inte varför en likriktardiod ska sitta vid en likströmsmotor men den kanske behövs ändå? Men varför kan den inte sitta där då? Sätt den bara mellan motorn och transistorn.

Anledningen till att transistorn sitter efter motorn på deras ritning är pga att man kopplar så. Lasten ska sitta före transistorn och sedan emitter direkt till jord. Detta tror jag beror på att strömmen som går genom basen ska gå direkt till jord och inte genom lasten. Jag skulle nog sätta transistorn efter motorn.

[EDIT]Säker på att den ska sitta mellan transistor och motor och inte över den? Jag satt och kollade runt lite på fläktkontrollrar och då såg jag denna: http://home.no/mekmefjord/stuff/bildrit ... rcuit2.png. Där sitter ju en diod över transistorn och jag tror det ska vara samma sorts diod som ni har på erat schema och det är ju samma princip nästan. Skillnaden är kanske att ni inte har PWM?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Okej.

Men vi kommer kunna köra detta fordon bakåt, dvs att motorn får -spänning eller vad man ska säga. + blir - och - blir +. Då funkar det inte så bra med en diod....

edit: trode han hade skrivit att dens ka sitta så, emn det är klart den ska.

Alltså över motorn och inte förre.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

EagleSpirit skrev:bra, då vet jag det, men ett litet problem är att jag inte vet hur en OP fungerar så jag har ingen nytta av att veta de där grejerna :D men jag ville bara visa att det ska stå i schemat så att man vet hur OPn är kopplad utan att behöva leta reda på schemat på den.

jag vet inte varför en likriktardiod ska sitta vid en likströmsmotor men den kanske behövs ändå? Men varför kan den inte sitta där då? Sätt den bara mellan motorn och transistorn.

Anledningen till att transistorn sitter efter motorn på deras ritning är pga att man kopplar så. Lasten ska sitta före transistorn och sedan emitter direkt till jord. Detta tror jag beror på att strömmen som går genom basen ska gå direkt till jord och inte genom lasten. Jag skulle nog sätta transistorn efter motorn.

[EDIT]Säker på att den ska sitta mellan transistor och motor och inte över den? Jag satt och kollade runt lite på fläktkontrollrar och då såg jag denna: http://home.no/mekmefjord/stuff/bildrit ... rcuit2.png. Där sitter ju en diod över transistorn och jag tror det ska vara samma sorts diod som ni har på erat schema och det är ju samma princip nästan. Skillnaden är kanske att ni inte har PWM?
Jodå, nog är det ett PWM-schema.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ok, då var det det. Kan inte så mycket om OPar och tänkte inte så mycket på kondingarna. Men då behövs nog dioden för att klara av backström så att den inte förstör transistorn.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Det får blir till att modifiera i morgon.
Ett nytt schema kommer då.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Här kommer ett nytt schema.

Ser allt okej ut?

Bild
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

satt och letade lite till min fancontroller och så råkade jag hitta denna bild:

Bild

En vanlig H-brygga men ändå. Med fyra relän så är det ju lätt fixat, lr med transistorer. Simpel? Ja

EDIT: Blev nåt konstigt problem med bilden. Ska försöka fixa en ny

EDIT2: Eftersom den där sidan inte ville så använde jag mina paintskillz och ritade en H-brygga.

EDIT3: Kanske en förklaring skulle passa också, om man inte orkar/kan tänka logiskt. När SW1 och SW4 är slutna så går den åt ena hållet och när SW2 och SW3 är slutna går den åt andra. Om man öppnar någon annan kombination blir det såklat kortslutning. Därför är det bra om man använder "dubbelknappar" lr "dubbelreläer" som ändrar två pinnar samtidigt.
Skriv svar