Kan det bero på detta meddelande som kommer upp i IE?Eller fungerar denna för dig? Står Initializing för mig i all evighet...
Linuxdist för en studenska?
Jag har kört Ubuntu i ca två år nu och är mycket nöjd. Det jag stör mig mest på är det ni tagit upp, nämligen att många filmer som är inbäddade inte fungerar. Dessutom startar det upp långsammare än XP. Annars är det nog bara fördelar med Ubuntu jämfört med Windows, iaf till det jag använder datorn till.
Låt henne prova Ubuntu. Trivs hon inte med det så släng in Windows.
Låt henne prova Ubuntu. Trivs hon inte med det så släng in Windows.
Mplayer (och mplayerplug-in) finns visst inte i debians paketsystem (som Ubuntu också använder) ?
Mplayer är absolut bäst när det gäller film i Linux.
I Gentoo finns möjligheten att starta processer parallellt vid uppstart, något som snabbar upp uppstarten otroligt. Titta om inte något liknande skulle finnas i Ubuntu.
I Gentoo fixas det genom att ändra RC_PARALLEL_STARTUP till yes i /etc/conf.d/rc.
Mplayer är absolut bäst när det gäller film i Linux.
I Gentoo finns möjligheten att starta processer parallellt vid uppstart, något som snabbar upp uppstarten otroligt. Titta om inte något liknande skulle finnas i Ubuntu.
I Gentoo fixas det genom att ändra RC_PARALLEL_STARTUP till yes i /etc/conf.d/rc.
Jag kan (som många andra) också rekommendera ubuntu. Men sen skulle jag även vilja slå ett slag för ett script som heter automatix. Det skriptet startar en installation där man kan välja att installera olika program som normalt sett inte följer med Ubuntu så som vissa video codecs och flash osv.
http://www.getautomatix.com/
http://www.getautomatix.com/
Stämmer in i ubuntuhyllningarna :) Kör det på mina arbetsstationer, debian på serversidan... Kom ihåg att lägga till multiverse- och universerekällorna i /etc/apt/sources.list så du får lite mer programvara att välja på bara. Har kört gentoo, slackware och redhat i olika (årslånga) omgångar tidigare, så länge man inte har ett behov av att kontrollera allt själv är ubuntu en otroligt bra desktop-dist.
Jo, det finns. Debian stables version t ex, http://packages.debian.org/stable/misc/mozilla-mplayer
Finns i Ubuntus repositories också, fast i en annan version.
Men den kan väl inte spela upp inbäddade filmer som anges med relativa sökvägar i HTML-koden, eller?
Finns i Ubuntus repositories också, fast i en annan version.
Men den kan väl inte spela upp inbäddade filmer som anges med relativa sökvägar i HTML-koden, eller?
Tänker själv slå ett slag för Ubuntu. Jag har kört det i några månader, och jag har inte funderat en stund på att gå tillbaka till Windows (eller något annat). Till och med min syrra har stått ut med det...
Angående filmer i Firefox funkar det alldeles utmärkt i de flesta fall, dock kan vissa sidor som TV4 krångla om man vill titta på deras videoklipp.
Angående filmer i Firefox funkar det alldeles utmärkt i de flesta fall, dock kan vissa sidor som TV4 krångla om man vill titta på deras videoklipp.
Liten rapportering: Eftersom datorn från Komplett kom ca 4h för sent så han jag inte få ihop burken till syrran... så tillsvidare fick hon ta min bättre begagnade barebone. OS blev hur som helst Kubuntu! Med hjälp av Automatix lades nödvändiga program till på ett smidigt sätt!
Idag hämtade jag ut _hennes_ dator på posten, så ikväll blir det lite trevligt pysslande och installation av Kubuntu ytterligare en gång... börjar få rutin på det nu!
Har inte testat mediastödet, men jag tycker att det verkade fungera hyffsat... Hittade dock ingen bra klient för IM (ICQ och MSN). Jag är en trogen användare av Miranda för Windows och jag var 100% säker på att Miranda fanns för Linux också, men så var inte fallet... =/
Idag hämtade jag ut _hennes_ dator på posten, så ikväll blir det lite trevligt pysslande och installation av Kubuntu ytterligare en gång... börjar få rutin på det nu!

Har inte testat mediastödet, men jag tycker att det verkade fungera hyffsat... Hittade dock ingen bra klient för IM (ICQ och MSN). Jag är en trogen användare av Miranda för Windows och jag var 100% säker på att Miranda fanns för Linux också, men så var inte fallet... =/