Olika kondensatorer & dimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

En optokopplare med triac utgång är lämplig här.

S21ME3 (elfa 75-302-56) t.ex

sen sätter du en vanlig optokoplare som ingång till datorn för att hitta nollgenomgångarna.

http://discolitez.com/images/triaccircuit.gif

optokopplaren på ritningen har nollgenongångsdetektering så den är inte lämplig för fasvinkelstyrning, endast on/off.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Finessen med madmodders koppling var att den äter en 4-bitars digital signal för att bestämma hur starkt lampan ska lysa.

Att göra det med nollgenomgångsdetektor och fördröjning av triggen kräver en mikroprocessor, men med hans schema/ide så kan man på ett enkelt sätt dimmra två lampor direkt från printerporten på en pc eller likande paralellanslutning. Mycket trevligt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, precis. Den tar ingen CPU-kraft alls :)

Halvledarreläer... nej tack. De var rätt dyra. Blir ju drygt 300 spänn för 8st.

[edit]
Om man tar och slår ihop den här https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8011-D.PDF
och den här http://www.geocities.com/tomzi.geo/dimmer/dimmer.htm
och så början på den här http://madmodders.no-ip.com/temp/dimmermodul_utkast.gif
så borde man väl få till något som funkar...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tänk på att kondensatorer laddar upp sig till spänningens toppvärde (altså ca 325Volt vid 230V nätspänning.) Ta därför en som klara minst 330 Volt.

Förresten så tycker jag den där ritningen liknar en dimmer. Kan det va så ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, det kan vara så :)
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Tja jag kunnde inte låta bli :)

En ide är att göra så här
Bild
Man skulle kunna dimmra up till 13 lampor utan störe problem, och den skulle ansluts via en comport...
Dock bör man ersätta R8, U3, R2, X2 och L2 med något vettigt värde (jag har inte idas kolla uppdem eller räkna fram dem)

och varför jag har två motsånd i serie är för att vanliga motsånd normalt inte klarar mer än ca 200volt...

C5 och C4 ska vara av X2 typen, om de går sönder så blir det inte kortslutning...

L1 och C4 är till för att minska EMC...

och R7 och R6 är tillför att dektektera nollgenom gången, mer om det kan läsas i app.note http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc2508.pdf

tja vad kan man mer säga... :)

klart det blir lite mjukvara att skriva och inte så billig om man använder få "dimmer" utgångar, men hyffsat om man använder många :)

Edit: Och jorden på schema har inget med jorden i vägutaget att göra och en säkring kan vara på sin plats
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Smart lösning aven om jag inte fattar allt, vad händer om jag vänder nätkontakten(J2), då får jag ju nollan till spänningsmatningen och nolldetektorn.
Kan tänka mig att detta skulle fungera i England, där är det omöjligt att vända kontakten fel och nolla/ jord är sammankopplade i uttaget.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar ändå. Efter som PICen inte är jordansluten mäker den inte om det ligger på 0-potensial eller åker upp och ner några hundra volt.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

:?:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som PICen inte är ansluten till någon jord märker den bara av skillnaden mellan ledarna. Så det kvittar vilken som är fas och nolla.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis. Man kan ju vända kontakten till stereon precis som man vill, och den klagar inte. :) Nu är det iofs en trafo där mellan... men iaf :p
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Som sagts i tidigare in lägg så spelar det ingen roll :)

Själv har jag gjort en liknade lösning men med ATtiny15 och ir-motagare... tyvär har jag bara skrivit dimmer funktionen än... det blir så när latmasken har slagit till :doubt:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Oj, här var det kalas! :D

Jag har också planer på att bygga en flerkanalig dimmer som styrs av en PIC. Mycket inspiration att hämta här.

>> MadModder
Räcker det med 4 bit upplösning till varje dimmer? 4bit = 16 läge
Kom ni inte fram till att det syns tydligt när man dimmar mellan stegen med så små steg? Jag inser att du inte har något större val eftersom det såfall skulle bli 8 bit och kosta en latch för att dimma en kanal.
Om jag antar att du ska dimma glödlampor, har du då "stämt av" din
"digitala potentiometer" så att glödlampan lyser lagom svagt vid lägsta binära värdet och max vid högsta binära värdet? Eller du kör bara helt sonika på 10-95%, eller vad nu det aktuella området är.
Jag tänker på om en glödis orkar glöda till någon nytta vid 10%?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, jag har inte tänkt speciellt mycket på just den saken. Troligen behövs inte mindre än 10% eller så.

Det skulle ju gå att sätta fler latchar efter den första, så skulle man få 2 kanaler med 128 steg var, eller 4st med 64 steg var. Krävs bara lite mer fippel vid programmeringen. Hmm... många optokopplare blir det :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> MadModder

Ja, "latcha" till det kan man ju göra tills det är kontrollsignaler som dominerar i antalet :lol:

För att nu krångla till det ännu mer:
Jag antar att din digitala potentiometeranordning ger en linjär resistans jämfört med den binära inmatningsvärdet?
Men fasförskjutningen i triackretsen är väl allt annat än proportionell mot utgående effekt? Med tanke på att spänningen är en sinusfunktion (!) så borde en linjär fasförskjutning ge mycket mer utslag på effekten vid värden runt ¼λ = 5ms jämfört med runt start/ändlägena.
Sedan kan man ju tillägga att det inte är många laster som har konstant resistans. Så ska man sammanfatta allt så lär det väl bli en trevlig liten ekvation att lösa för den som önskar en helt linjär utdelning av det inmatade, digitala, värdet.
Men det är väl bara jag som önskar det isåf? :eh:
Skriv svar