Detraw: ledaren är isolerat fram till guldspetsen. Han mätar då resistans mellan vattnet och ledaren. När droppen släpper sträcks den till ledaren (antar jag) och man kan då mäta resistansen.
Är inte glykol fluoreserande? den gula kylvätska?....
Detraw: så dom får exportera det till Sverige? Trodde jag faktiskt inte då det ju är lite giftigt. Går det förresten inte att använda sådant som man kan hälla i vattnet i vattenkylda datorer?
Icecap: Jodå, med monoetylenglykol går det utmärkt. Fin flourocerande kraftigt gul färg får det vid belysning.
Hon sa att de inte hade några problem att skicka det till Sverige så länge det inte är en föbjuden kemikalie här, vilket jag antog att det inte var, men jag kanske har fel?
Hmm kylarglykol säger ni? Där ser man.....
Jag sitter just nu och funderar på om man verkligen behöver veta när dropparna droppar, det räcker ju med att man har en jämn drop hastighet, sen kallibrerar man pwm frekvensen för diodrarna.... Viserligen hade det vart roligare om man visste när det kom en droppe, eftersom man då skulle kunna ha en pause knapp som pausar allt
> det räcker ju med att man har en jämn drop hastighet,
> sen kallibrerar man pwm frekvensen för diodrarna....
Det kommer nog aldrig att fungera, om du inte har något som
genererar dropparna på kommando (från samma processor som
styr dioderna). Möjligtsvis under en mycket kort tid, men det kommer
säkert att glida "ur fas" ganska snabbt.
Kanske man kan bygga något som liknar munstycket
i en bläckstråleskrivare. En lite (relä-) spole som "klämmer till"
en bit slang lite längre ner på röret regelbundet. "Tryckvågen"
i röret kanske får droppen att "lossna" på en kontrollerat sätt !?
Detraw: nej förbjuden tror jag väl inte att den är men har som sagt för mig att den är lite smått giftig och trodde att den av den anledningen inte fick skickas. Men det hon säger stämmer säkert och det var bra att veta.
ok, då är det väl lika bra att räkna dropparna, dock är jag lite osäker på hur jag ska få till det, om man ska köra på metoden och mäta ändringar i resistansen eller om man ska köra med en läsgaffel....
Vilken tror ni är lättast att få igång? läsgaffeln kanske?, sen strömbegränsar man den med en potentiometer så att man lätt kan trimma in den att reagera på en droppe??
Det där du länkade till så var det i lösning ialf receptbelagt så det kan man inte köpa. Var visserligen dyrt som bara den då man kan få runt 100g i pulverform lite billigare än det exkl frakt utomlands. Om det sedan finns att köpa i pulverform får jag ta och kolla upp.
Giftigt? I ögonen?
Det är ju givetvis utspätt, jag pratar om pulvret i sig som är i högkoncentrerad form. Har läst för något år sedan att pulvret var lätt giftigt men så länge man inte fick det i sig eller fick några större mängder av pulvret på huden så var det ingen fara att hantera det.
Senast redigerad av Henry 10 augusti 2006, 19:13:35, redigerad totalt 1 gång.
Nifelheim Kemi har flouresceinnatrium, 250g och kostar 460 (+moms tror jag). Säljer även till privatpersoner mot förskottsbetalning... allt enl deras försäljningsvilkor.
Menade mer att jag skulle se om Apoteket kanske kunde ha i pulverform. Bra att veta att Nifelheim Kemi hade det dock dyrt om det är exkl moms och 250g räcker nog resten av livet. 20g hade tex varit lagom och ändå räckt väldigt länge.