Billig luftkylning (AirCondition)
Loial: För 10 år sedan bode jag en vinter i Australien (deras vinter). I huset jag bode var den enda uppvärmningen att man kunder reversera ACn och blåsa varmluft in i rummet. Kanske lite som du menade.
Det fans bara ett sånt aggregat i allrummet och INGA distributionsrör eller ventialtionkanaler. Det var öppna dörrar in till alla andra rum om man ville ta del av värmen. Det var 5-15 grader ute. Problemet är att Australien är ett U-land när det gäller att bygga hus. Väggarna är mer till som insynsskydd än isolering. Så på morgonen var det nästan lika kallt inne som ute i mitt rum!!
Det fans bara ett sånt aggregat i allrummet och INGA distributionsrör eller ventialtionkanaler. Det var öppna dörrar in till alla andra rum om man ville ta del av värmen. Det var 5-15 grader ute. Problemet är att Australien är ett U-land när det gäller att bygga hus. Väggarna är mer till som insynsskydd än isolering. Så på morgonen var det nästan lika kallt inne som ute i mitt rum!!
normalt sett så tillsätts lämpliga kemikalier för att hålla vattnet bakterifritt, prov ska tas med jämna mellanrumGFEF skrev:Krille Krokodil
>"Utbrott av legionär sjukan genom spridning av bakterien >via kyltorn är tyvärr inget ovanligt scenarium."
Exakt !!
Kan inte tänka mig någon värre insamlare och
spridare av all tänkbar sjukdomar än ett kyltorn.
Jo, jag vet att det finns, men dom system jag har sett värmer inte tilluften i ventilationen. Där används värmen för att värma till exempel varmvatten och vattenburen värme. Det borde ju gå att få ännu större effektivitet genom att värma tilluften direkt? å andra sidan blir det kanske samma sak?. Problemet är väl iofs att ventilationssystemet blir mer komplext.Det andra du tänker på finns redan och heter frånluftsvärmepump.
grym
>normalt sett så tillsätts lämpliga kemikalier för att hålla
vattnet bakterifritt, prov ska tas med jämna mellanrum
lämpliga kemikalier = så giftig att alla bakterie och övriga
organismer dödas ...
I klartext inget som är önskvärt för bostadsområden.
Är minst bekämpnings medel klass 3.
Säker märkt "Endast för industriellt bruk".
Är som "Välj mellan pest och kolera"
>normalt sett så tillsätts lämpliga kemikalier för att hålla
vattnet bakterifritt, prov ska tas med jämna mellanrum
lämpliga kemikalier = så giftig att alla bakterie och övriga
organismer dödas ...
I klartext inget som är önskvärt för bostadsområden.
Är minst bekämpnings medel klass 3.
Säker märkt "Endast för industriellt bruk".
Är som "Välj mellan pest och kolera"
Tanken är god, men det sitter en växlare i källaren på fjärrvärmehus, så kallvattnet skulle isåfall bara komma dit, inte till elementen.zeus skrev:Varför pumpar inte fjärrvärmecentralen ut kallvatten i elementen på sommaren och får då varmare vatten tillbaka som de kan annvända när de gör varmvatten?
Fjärrkyla kallas det för... men går i egna ledningar eftersom fjärrvärmen behövs på sommaren med...zeus skrev:Varför pumpar inte fjärrvärmecentralen ut kallvatten i elementen på sommaren och får då varmare vatten tillbaka som de kan annvända när de gör varmvatten?
Skulle ju vara bra för alla.
Själv håller jag på att bygga en 4x1.5kw AC anläggning till jobb, hoppas det blir lite svalare...