Formula Student - Nu bär det av till england !

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kom ihåg att jag såg denna bil på någon mässa i halvfärdigt skick. Då visste jag inte att en forumsmedlem var med i konstruktionsarbetet. Slutresultatet ser minst sagt lyckat ut. Hoppas det går bra med tävlingarna.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det var inte på bilmässan nu i våras (den med vanliga personbilar)? Chalmers var där och visade förra årets bil(ar?), ingen strombom var där. Men det finns ju andra mässor också...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Försökte hitta bilderna från detta tillfälle men det verkar som kameran hade tagit ledigt då... Vad jag vet så var bilen under utveckling när jag såg den, det var i princip ett chassi med motor och transmission.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Chalmers har försprång i Formula Student jämfört med LTHs modesta insats. Förhoppningsvis har vi ett bidrag till nästa säsong.
Jag har blivit tillfrågad att vara strombom motsvarande i LTH, men jag kände mig inte riktigt mogen för uppgiften :eh:
Men vem vet, kanske står jag där om 1-2 år och trimmar insprutningen på testbanan!?

Strombom, jag är mäkta imponerad över ditt arbete! Hoppast att allt klaffar på racingbanan! :tumupp:
farskost skrev:Vilken linje ska man gå på chalmers om man vill vara med på ett sådanthär projekt.(...)
//St
Jag kan svara på hur det är på LTH:
Det är mest maskinteknologer inblandade, men även elektroteknologer behövs! Det kvittar nog egentligen vad man läser (inom teknis), så länge man har något att tillföra laget så är man välkommen. Man måste förstås hålla sig framme när projektet dra igång, och det skadar inte alls att känna rätt människor.
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tillbaka från England.

Vår drivaxel gick sönder i sista tävlingen vilket självklart var en besvikelse, därför kom vi bara på 30:e plats. Vi hann köra 10 av 22 varv innan den gick av och vi hade faktiskt en av de allra bästa varvtiderna, så jag är väldigt nöjd med bilen ändå och elektroniken höll ju ! :D

Ja, drivaxeln var gjord i kolfiber, som alla andra delar av bilen. Det var ena infästningen som gick sönder i limfogen, såklart...

/Johan
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Trist... Bättre lycka nästa gång
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tråkigt... hur mycket får nästa lag ta av er bil? Inte kan dom ta allt utan axeln?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

De kan ta ganska mycket faktiskt och jag tror att de har en ganska bra grund att stå på nu. Organistationen kommer bli mycket bättre nästa år också är jag övertygad om, så det kan gå riktigt bra nästa år tror jag !

Problemet med vår bil var egentligen att vi inte hunnit testa den tillräckligt mycket.

Testet av bromsaxeln var väl ganska tveksamt också, de som gjorde den spände upp den i en svarv och satte fast en lång stång i andra änden och hängde i stången, sedan var de nöjda. Vet inte om de beräknat dynamiska påfrestningar heller.

Vi har inte riktigt bestämt oss för om vi skall delta i någon mer tävling med bilen, man får tävla med den under ett år.

/Johan
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har lagt upp ett litet fotoalbum med bilderna jag tog för den som är intresserad:

http://formula.altronix.se/England%20July%202006/

/Johan
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Såg onekligen roligt ut!

Så, var har vi dig då, strombom? :)

http://formula.altronix.se/England%20Ju ... eam06.html
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag tog bilden, sprang fram, satte mig längst ner till höger ;)

/Johan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur mycket väger bilen förresten?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag är imponerad! Ser verkligen roligt ut!
Jag hoppas kunna gå KTH:s motsvarighet till er kurs senare.

Ja, det skulle vara kul med lite fakta och prestandasiffror.

Jag har sett skriverier på nätet om den här tävlingen tidigare. Kommer mest ihåg saker om motorerna eftersom jag är lite utav en motornörd. KTH har använt en encylindrig 600 med turbo(!) tidigare och ett annat år använt R6-motor - även den med turbo tror jag.

Ser att ni valt en Fazer-motor vilket är lite utav ett genidrag tycker jag. Man har antagligen inte någon nytta av R6:ans toppeffekt (i orginalutförande) p.g.a restriktorn.

Är motorn överladdad med kompressor?
Stämmer det blir jag än mer intresserad.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ja vi har kompressor och får därför 65 Nm vridmoment ganska stadigt genom varvtalen har jag för mig.

Det är en lysholm skruvkompressor. På bilden nedan kan du se den utgående axel vi fick tillverka för att driva den:
http://www.me.chalmers.se/formula/2006/ ... &fn=10.jpg

Kompressorn är kyld av en laminova intercooler som vi integrerat i plenumet som du också kan se på bilden.

Bilen väger 225kg och accelererar 75 meter på under 4 sekunder, på tävlingen fick vi 4.16 sekunder noterat.

Till endurancetävlingen lyckades vi trimma in både motor och hjulupphängning riktigt bra och bilen gick hur bra som helst, självklart var den tvungen att gå sönder då :roll:

Edit: Hm nu hittade jag en fil där det står att effekten ligger på ca 65kW mellan 6500-10500rpm och momentet är strax över 160Nm mellan 3500 coh 6000 rpm. Vet inte om jag läst rätt.

/Johan
Skriv svar