Formula Student - Nu bär det av till england !
Chalmers har försprång i Formula Student jämfört med LTHs modesta insats. Förhoppningsvis har vi ett bidrag till nästa säsong.
Jag har blivit tillfrågad att vara strombom motsvarande i LTH, men jag kände mig inte riktigt mogen för uppgiften
Men vem vet, kanske står jag där om 1-2 år och trimmar insprutningen på testbanan!?
Strombom, jag är mäkta imponerad över ditt arbete! Hoppast att allt klaffar på racingbanan!
Det är mest maskinteknologer inblandade, men även elektroteknologer behövs! Det kvittar nog egentligen vad man läser (inom teknis), så länge man har något att tillföra laget så är man välkommen. Man måste förstås hålla sig framme när projektet dra igång, och det skadar inte alls att känna rätt människor.
Jag har blivit tillfrågad att vara strombom motsvarande i LTH, men jag kände mig inte riktigt mogen för uppgiften

Men vem vet, kanske står jag där om 1-2 år och trimmar insprutningen på testbanan!?
Strombom, jag är mäkta imponerad över ditt arbete! Hoppast att allt klaffar på racingbanan!

Jag kan svara på hur det är på LTH:farskost skrev:Vilken linje ska man gå på chalmers om man vill vara med på ett sådanthär projekt.(...)
//St
Det är mest maskinteknologer inblandade, men även elektroteknologer behövs! Det kvittar nog egentligen vad man läser (inom teknis), så länge man har något att tillföra laget så är man välkommen. Man måste förstås hålla sig framme när projektet dra igång, och det skadar inte alls att känna rätt människor.
Tillbaka från England.
Vår drivaxel gick sönder i sista tävlingen vilket självklart var en besvikelse, därför kom vi bara på 30:e plats. Vi hann köra 10 av 22 varv innan den gick av och vi hade faktiskt en av de allra bästa varvtiderna, så jag är väldigt nöjd med bilen ändå och elektroniken höll ju !
Ja, drivaxeln var gjord i kolfiber, som alla andra delar av bilen. Det var ena infästningen som gick sönder i limfogen, såklart...
/Johan
Vår drivaxel gick sönder i sista tävlingen vilket självklart var en besvikelse, därför kom vi bara på 30:e plats. Vi hann köra 10 av 22 varv innan den gick av och vi hade faktiskt en av de allra bästa varvtiderna, så jag är väldigt nöjd med bilen ändå och elektroniken höll ju !

Ja, drivaxeln var gjord i kolfiber, som alla andra delar av bilen. Det var ena infästningen som gick sönder i limfogen, såklart...
/Johan
De kan ta ganska mycket faktiskt och jag tror att de har en ganska bra grund att stå på nu. Organistationen kommer bli mycket bättre nästa år också är jag övertygad om, så det kan gå riktigt bra nästa år tror jag !
Problemet med vår bil var egentligen att vi inte hunnit testa den tillräckligt mycket.
Testet av bromsaxeln var väl ganska tveksamt också, de som gjorde den spände upp den i en svarv och satte fast en lång stång i andra änden och hängde i stången, sedan var de nöjda. Vet inte om de beräknat dynamiska påfrestningar heller.
Vi har inte riktigt bestämt oss för om vi skall delta i någon mer tävling med bilen, man får tävla med den under ett år.
/Johan
Problemet med vår bil var egentligen att vi inte hunnit testa den tillräckligt mycket.
Testet av bromsaxeln var väl ganska tveksamt också, de som gjorde den spände upp den i en svarv och satte fast en lång stång i andra änden och hängde i stången, sedan var de nöjda. Vet inte om de beräknat dynamiska påfrestningar heller.
Vi har inte riktigt bestämt oss för om vi skall delta i någon mer tävling med bilen, man får tävla med den under ett år.
/Johan
Jag har lagt upp ett litet fotoalbum med bilderna jag tog för den som är intresserad:
http://formula.altronix.se/England%20July%202006/
/Johan
http://formula.altronix.se/England%20July%202006/
/Johan
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
- Inlägg: 544
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
- Ort: GBG
Såg onekligen roligt ut!
Så, var har vi dig då, strombom?
http://formula.altronix.se/England%20Ju ... eam06.html
Så, var har vi dig då, strombom?

http://formula.altronix.se/England%20Ju ... eam06.html
Jag är imponerad! Ser verkligen roligt ut!
Jag hoppas kunna gå KTH:s motsvarighet till er kurs senare.
Ja, det skulle vara kul med lite fakta och prestandasiffror.
Jag har sett skriverier på nätet om den här tävlingen tidigare. Kommer mest ihåg saker om motorerna eftersom jag är lite utav en motornörd. KTH har använt en encylindrig 600 med turbo(!) tidigare och ett annat år använt R6-motor - även den med turbo tror jag.
Ser att ni valt en Fazer-motor vilket är lite utav ett genidrag tycker jag. Man har antagligen inte någon nytta av R6:ans toppeffekt (i orginalutförande) p.g.a restriktorn.
Är motorn överladdad med kompressor?
Stämmer det blir jag än mer intresserad.
Jag hoppas kunna gå KTH:s motsvarighet till er kurs senare.
Ja, det skulle vara kul med lite fakta och prestandasiffror.
Jag har sett skriverier på nätet om den här tävlingen tidigare. Kommer mest ihåg saker om motorerna eftersom jag är lite utav en motornörd. KTH har använt en encylindrig 600 med turbo(!) tidigare och ett annat år använt R6-motor - även den med turbo tror jag.
Ser att ni valt en Fazer-motor vilket är lite utav ett genidrag tycker jag. Man har antagligen inte någon nytta av R6:ans toppeffekt (i orginalutförande) p.g.a restriktorn.
Är motorn överladdad med kompressor?
Stämmer det blir jag än mer intresserad.
Ja vi har kompressor och får därför 65 Nm vridmoment ganska stadigt genom varvtalen har jag för mig.
Det är en lysholm skruvkompressor. På bilden nedan kan du se den utgående axel vi fick tillverka för att driva den:
http://www.me.chalmers.se/formula/2006/ ... &fn=10.jpg
Kompressorn är kyld av en laminova intercooler som vi integrerat i plenumet som du också kan se på bilden.
Bilen väger 225kg och accelererar 75 meter på under 4 sekunder, på tävlingen fick vi 4.16 sekunder noterat.
Till endurancetävlingen lyckades vi trimma in både motor och hjulupphängning riktigt bra och bilen gick hur bra som helst, självklart var den tvungen att gå sönder då
Edit: Hm nu hittade jag en fil där det står att effekten ligger på ca 65kW mellan 6500-10500rpm och momentet är strax över 160Nm mellan 3500 coh 6000 rpm. Vet inte om jag läst rätt.
/Johan
Det är en lysholm skruvkompressor. På bilden nedan kan du se den utgående axel vi fick tillverka för att driva den:
http://www.me.chalmers.se/formula/2006/ ... &fn=10.jpg
Kompressorn är kyld av en laminova intercooler som vi integrerat i plenumet som du också kan se på bilden.
Bilen väger 225kg och accelererar 75 meter på under 4 sekunder, på tävlingen fick vi 4.16 sekunder noterat.
Till endurancetävlingen lyckades vi trimma in både motor och hjulupphängning riktigt bra och bilen gick hur bra som helst, självklart var den tvungen att gå sönder då

Edit: Hm nu hittade jag en fil där det står att effekten ligger på ca 65kW mellan 6500-10500rpm och momentet är strax över 160Nm mellan 3500 coh 6000 rpm. Vet inte om jag läst rätt.
/Johan