webkamerabestyckad "robot"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
dangraf

Inlägg av dangraf »

Om du tycker att kameran är tung och vill ha en smidigare lösning. skulle man inte kunna placera kameran så att den filmar uppåt och därefter styra en spegel ovanpå? Det kanske blir enklare och smidigare?
Evf
Kontakt:

Inlägg av Evf »

Tror det löser sig med kameran faktiskt. Det jag funderar på nu är hur jag ska lösa strömförsörjningen. Jag kommer ha ett batteripack på antingen 9,6V eller 7,2V. Hur ska man ordna +5V som inte störs så lite som möjligt när motorerna körs?
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

För att få 5V kan du ju ta en vanlig voltregulator och ifall motorerna stör kameran kan du ju prova avskärma dom, borde väl fungera?
Evf
Kontakt:

Inlägg av Evf »

Den lilla "RC-kameran" har specat 4,8-7,2V som driftspänning. Den atmega jag kanske tänkt använda 4,5-5,5V. Blir ett ganska litet spann om dessa två ska ligga på samma matning. Sedan funderade jag på om det krävs någon sorts säkring eller liknande. Jag är rätt kass på elbiten, så om någon som kan detta kunde typ ge ett förslag på hur det skulle kunna se ut. Gärna en liten skiss :D
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

7,2V in--------[voltreulator]5V-------------[ATmega]----Gnd

Kameran kopplas dirket på 7,2V.
Voltregualtor har tre ben. Ett för inspänning(tex 7,2V) ett för utspänning(tex 5V) och ett för Gnd.
Evf
Kontakt:

Inlägg av Evf »

Ok, inte så svårt :) .
Evf
Kontakt:

Inlägg av Evf »

Upptäckte precis att den där lilla RC-kameran inte hade någon mikrofon. Finns det någon i samma storlek med inbyggd mikrofon och ljudöverföring? Har hittat en på elfa men det blir för dyrt när man måste ha en mottagare också.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Skulle det gå å skicka video över 433mhz bandet?

Kjell o company har ju sändare och mottagare till det.
Användarvisningsbild
* Ken *

Inlägg av * Ken * »

Kikade i den nya Teknikmagasinet katalogen i dag (nr 16) och där fanns det en liten svartvit kamera med inbyggd mikrofon och IR-dioder så man även kunde se i mörker. 67 gram för 500:-
Vill man ha färg fanns det en för 700:- men den väger 85 g och saknar IR. (Sid 164)
Storlekarna var 3,4x3x4 cm.

Båda hade kompositutgång, om det duger.
Användarvisningsbild
sadropol

Inlägg av sadropol »

Om du får tag på en lämplig kamera med kompositutgång så kan du alltid bygga en liten videosändare och plocka in signalen på en vanlig TV-mottagare. Hittade ett exempel på: http://home.swipnet.se/~w-105381/filer/ ... ideo1.html
Senast redigerad av sadropol 14 augusti 2003, 15:59:06, redigerad totalt 1 gång.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

- skrev:Sluta att citera ovanstående medelande.
det är det enklaste och billigaste alternativet. Dock är det rejält olagligt..
Användarvisningsbild
sadropol

Inlägg av sadropol »

Om man bygger en robot i utbildningssyfte vid ett av sveriges stora universitet, som nu råkar behöva sända närradio (som bara når ca 100m) borde väl chansen att man får tillstånd att sända vara ganska hög?
Jag har visserligen ingen som helst erfarenhet av kontakt med Radio- och TV-verket, men det borde väl inte vara helt omöjligt?
PC_Power

Inlägg av PC_Power »

Jag tänkte på det här med spänningen, du ska ju ha laddningsbara batterier till den förmodar jag, så du kan göra en liten "docka" till den så du kan köra in den och så har du en lysdiod som börjar lysa när den laddas som man ser med kameran.

En extragrej som kanske kan vara lite nyttig.
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

vet ni nån länk där man kan bara lägga upp sin egen webbis.så att man kan spana på alla tjuvar när man inte e hemma :lol: (fast man måste ju ha en dator men internätt där man e) :wink:
Millox

Inlägg av Millox »

sadropol skrev:Om man bygger en robot i utbildningssyfte vid ett av sveriges stora universitet, som nu råkar behöva sända närradio (som bara når ca 100m) borde väl chansen att man får tillstånd att sända vara ganska hög?
Jag har visserligen ingen som helst erfarenhet av kontakt med Radio- och TV-verket, men det borde väl inte vara helt omöjligt?
Sannolikt är det helt omöjligt. Vi hade en fluff på ETA där vi ville sätta upp lite väldigt lokala sändningar under en väldigt begränsad tid (läs: 20-30 april) men det var kalla handen från pts för det. Och vi har ändå väldigt exakt utrustning. Man måste nämligen lämna ifrån sig precis vilken utrustning man tänker använda och specifikationerna på densamma för att de ska kunna kolla att man inte driver för mycket. Sannolikt är det _mycket_ enklare för er om ni väljer ett licensfritt band.
Skriv svar