webkamerabestyckad "robot"
Den lilla "RC-kameran" har specat 4,8-7,2V som driftspänning. Den atmega jag kanske tänkt använda 4,5-5,5V. Blir ett ganska litet spann om dessa två ska ligga på samma matning. Sedan funderade jag på om det krävs någon sorts säkring eller liknande. Jag är rätt kass på elbiten, så om någon som kan detta kunde typ ge ett förslag på hur det skulle kunna se ut. Gärna en liten skiss 

Kikade i den nya Teknikmagasinet katalogen i dag (nr 16) och där fanns det en liten svartvit kamera med inbyggd mikrofon och IR-dioder så man även kunde se i mörker. 67 gram för 500:-
Vill man ha färg fanns det en för 700:- men den väger 85 g och saknar IR. (Sid 164)
Storlekarna var 3,4x3x4 cm.
Båda hade kompositutgång, om det duger.
Vill man ha färg fanns det en för 700:- men den väger 85 g och saknar IR. (Sid 164)
Storlekarna var 3,4x3x4 cm.
Båda hade kompositutgång, om det duger.
Om du får tag på en lämplig kamera med kompositutgång så kan du alltid bygga en liten videosändare och plocka in signalen på en vanlig TV-mottagare. Hittade ett exempel på: http://home.swipnet.se/~w-105381/filer/ ... ideo1.html
Senast redigerad av sadropol 14 augusti 2003, 15:59:06, redigerad totalt 1 gång.
Om man bygger en robot i utbildningssyfte vid ett av sveriges stora universitet, som nu råkar behöva sända närradio (som bara når ca 100m) borde väl chansen att man får tillstånd att sända vara ganska hög?
Jag har visserligen ingen som helst erfarenhet av kontakt med Radio- och TV-verket, men det borde väl inte vara helt omöjligt?
Jag har visserligen ingen som helst erfarenhet av kontakt med Radio- och TV-verket, men det borde väl inte vara helt omöjligt?
Sannolikt är det helt omöjligt. Vi hade en fluff på ETA där vi ville sätta upp lite väldigt lokala sändningar under en väldigt begränsad tid (läs: 20-30 april) men det var kalla handen från pts för det. Och vi har ändå väldigt exakt utrustning. Man måste nämligen lämna ifrån sig precis vilken utrustning man tänker använda och specifikationerna på densamma för att de ska kunna kolla att man inte driver för mycket. Sannolikt är det _mycket_ enklare för er om ni väljer ett licensfritt band.sadropol skrev:Om man bygger en robot i utbildningssyfte vid ett av sveriges stora universitet, som nu råkar behöva sända närradio (som bara når ca 100m) borde väl chansen att man får tillstånd att sända vara ganska hög?