Varvräknaren på en bil?
Då tar man databladet och lusläser!
För att hitta PIC med de features man vill ha finns det en "Parametric search" på microchips sida, den är jättebra till just sånt....
Kolla på Tradera, sodjan säljer ett antal 8 pinniga 12Fxxx som kanske kan användas, svaret står i databladen.
Om ditt projekt enbart ska mäta RPM och skicka resultatet via UART till en serieport behöver du ju bara 1 ingång (gärna en CCP = Compare, Capture, PWM) samt UART-output så en 8-pinnig sak kan fungera helt bra.
För att hitta PIC med de features man vill ha finns det en "Parametric search" på microchips sida, den är jättebra till just sånt....
Kolla på Tradera, sodjan säljer ett antal 8 pinniga 12Fxxx som kanske kan användas, svaret står i databladen.
Om ditt projekt enbart ska mäta RPM och skicka resultatet via UART till en serieport behöver du ju bara 1 ingång (gärna en CCP = Compare, Capture, PWM) samt UART-output så en 8-pinnig sak kan fungera helt bra.
Har skaffat mig några picar nu.
16F877A, 16F688, 12F683.
Vilken rekomenderas?
Sedan Vilken uppdaterninghastighet ska man ha tycker ni?
Klarar den av att visa i realtid?
En annan funderning vore om man kunde hämta singnalen från cigutaget.
Jag vet att det finns en varvräknare som kan ränka ut varvtalet enbart genom att koppla den på cigutaget.
16F877A, 16F688, 12F683.
Vilken rekomenderas?
Sedan Vilken uppdaterninghastighet ska man ha tycker ni?
Klarar den av att visa i realtid?
En annan funderning vore om man kunde hämta singnalen från cigutaget.
Jag vet att det finns en varvräknare som kan ränka ut varvtalet enbart genom att koppla den på cigutaget.
Har byggt den lilla kretsen innan bs2an. Men jag får "Frequency: 106 Hz" och det varierar asmycket och inte nog med det jag har bara sladden i bs2 men andra änden är inte inkopplad någonstans!
Kod: Markera allt
' {$STAMP BS2}
' ------------------------------------------------------------------------------
' Program Description
' ------------------------------------------------------------------------------
' This program monitors and displays the frequency of a signal on Pin 5.
' ------------------------------------------------------------------------------
' I/O Definitions
' ------------------------------------------------------------------------------
FreqPin CON 5 ' frequency input pin
' ------------------------------------------------------------------------------
' Constants
' ------------------------------------------------------------------------------
OneSec CON 1000 ' one second - BS2
' OneSec CON 2500 ' BS2sx
' OneSec CON 3484 ' BS2p
' ------------------------------------------------------------------------------
' Variables
' ------------------------------------------------------------------------------
freq VAR Word ' frequency
' ------------------------------------------------------------------------------
' Program Code
' ------------------------------------------------------------------------------
Main:
COUNT FreqPin, OneSec, freq ' collect pulses for 1 second
DEBUG CLS, DEC freq
GOTO Main ' do it again
END
Jag citerar mig själv från ett ganska mycket tidigare svar: "Dessa 2 komponenter placerar du NÄRA TÄNDSPOLAN då störningar annars förplantar sig till hela jävla bilen".
Då jag i sin tid drog in denna sladd var motorvarvet det enda jag kunne höra på radion, förvisso bra då man inte behövde varvräknare då men lite enformigt i längden vid långkörning.
Läs gärna svar du har fått, det kanske finns matnyttigt i dom....
Då jag i sin tid drog in denna sladd var motorvarvet det enda jag kunne höra på radion, förvisso bra då man inte behövde varvräknare då men lite enformigt i längden vid långkörning.
Läs gärna svar du har fått, det kanske finns matnyttigt i dom....
Jag har gjort en PIC baserat shift light där jag tar signalen från tändspolen. Nu vet jag inte om detta kan vara till någon hjälp, men när jag byggde den så mätte jag upp signalen med ett scope och hittade då en treblig puls på ca 300V - ca 60 uS lång som jag spänningsdelade och triggade på. Med den pulsen så var debouncing ett mindre problem eftersom stif och falltiderna är väldigt snabba så kunde jag lätta identifiera och filtrera bort dessa i PICen.
Resultatet blev en varvtalssignal med enligt min uppfattning ganska lite brus.
Den röda grafen är varvtalet, den blåa kan ignoreras.

Resultatet blev en varvtalssignal med enligt min uppfattning ganska lite brus.
Den röda grafen är varvtalet, den blåa kan ignoreras.
