Strömbryarte via IR

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ok! Tackar!

Då är det väll dax att ta fram potentiometern å se hur hög spänning det är som går över startknappen. :)

Men, AVRen startar väll väldigt fort när man kör med interna occillatorn?
Så man slipper stå och hålla in knappen i 10sec för att de ska hända något.

Kommer snart med info till folk som undrar! ;)

//Emil
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Tiden det tar för den att starta kan nog räknas i mikrosekunder skulle jag tro...
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ok, nu efter ha råka stänga av datorn 4ggr så har jag fått att den år på 3,33V. :)

Men då kom ett problem: IR-modulen är inte på 3,33V den är på 2,7V när den är belyst. :?
Jag vet inte om det kommer ställa till med problem men jag hoppas att så inte är fallet.

Sen, om jag ska driva den så kan jag ju inte ta av startknappen på om det blir en sluten krets så stänger datorn av sig så jag får nog ta från vanliga +5V men jag har inte någon sån ledig så har ni något försla vart jag ska ta de ifrån?

Det står också i databladet att den ger en puls på 800us när den blir belyst, jag undrar om det är nog länge för att datan ska hinna reagera men jag får väll hoppas där också. :)

Men, vet någon vad de olika benen är och hur skulle NI göra för att få det att fungera (transistor? osv)? Jag hittade det inte i elfas datablad.

//Emil
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Det står att de garanterar 2.7V ut då matningen är 3.3V. Troligen är spänningen högre än så. Kör du kretsen på 5V så blir spänningen ut högre i motsvarande grad.

På sidan 2 står numreringen: 1=OUT, 2=GND, 3=VCC.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Tack för svaret!
Men fast du berättade vart det står så hittar jag det inte, måste läsa riktigt noga nu. :?

Edit: Hittade nu... Men den var inte där jag förväntade mig att den skulle vara.

//Emil
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Hej igen!

Daks för en update. Nu när jag kör detta så har jag som test en lysdiod mellan OUT och GND men jag får ett konstingt resultat: Lysdioden lyser helatiden även när jag stänger av IR-sändaren.

Vad kan det vara för fel?

Edit: Koden kan va bra å ha!

Kod: Markera allt

#include <avr/interrupt.h>
#include <avr/delay.h>

int main(void)
{
	cli();
	
	DDRD = 0xFF;
	PORTD = 0x0F;
	
	// Initialize Timer0.
    // Enable timer0 compare interrupt
	TIMSK0 = (1<<OCIE0A);

	// Sets the compare value
	OCR0A = 26;
	
	// Set Clear on Timer Compare (CTC) mode, CLK/8 prescaler
	TCCR0A = (1<<WGM01)|(0<<WGM00)|(1<<CS00);
	sei();
	
	while(1)
	{
		TIMSK0 = 0;
		_delay_loop_2(150);
		TIMSK0 = (1<<OCIE0A);
		_delay_loop_2(150);
	}
	
	return 0;
}

SIGNAL(SIG_OUTPUT_COMPARE0)
{
	PORTD = ~PORTD;
}
//Emil
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ok, jag har gjort dehär årets kap! Ett HP 1740A Oscilloskop helt fefritt (förutom en ratt som är lite dålig i plasten) för 50kr! :D (älskar att sommarjobba på ett mätföretag :D )
Så nu ska jag fixa en prob så jag kan mäta och se så att sändarens signal är rätt.

Men, något som fortfarande är ett mysterium är varför motagaren är i på/halvpå läge helatiden (exakt 1.564V istelle för 5V (on) eller 0,2V (off)).
Ska man inte koppla mellan OUT och GND?

//Emil
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Nej man ska inte koppla mellan OUT och GND.

Du ska koppla så här:
http://ake.myftp.org/forum/IR_Motagare_ ... -06-07.jpg

Använd en vanlig fjärrkontroll och se om lysdioden blinkar.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ok! Just nu sitter ja på jobbet men, jag kollar det så fort ja kommer hem!
Men en fråga bara, hur stor ska kondensatorn vara (dem har lite kondingar här så jag kan ta en om det finns)?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Enligt databladet ska det vara 47µF.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ok! Tackar!
Nu har jag fått det å fungera bra men då kom ja på ett problem:
Vad ger 5V medan datorn är avtängd?
Någon som vet så säg gärna till!

Nu ska ja bara fixa klart sändaren å fixa kretskorts designen då den får platts i den dosa ja har köpt. :)
Dosa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6708.htm

//Emil
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nu verkar du ju redan ha fått till en AVR som gör jobbet, men jag vill ändå bara tipsa om det här schemat:
http://www.pmb.co.nz/hobbycorner/pages/ ... m#Hardware
Koppla "INPUT" till +5V och sätt sedan strömbrytare mellan batteriet och +5V-matningen.
Nu verkar det ju inte som att du ska bygga flera, men isåfall blir nog en 555:a billigare och antalet komponenter blir nog ganska så lika... fördelen med en tiny är ju att du kan lägga in någon typ av kodning, annars kommer ju datorn att starta även när du använder andra IR-prylar (mobiltelefon, tv/stereo-fjärren osv)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

http://www.xtronics.com/reference/atx_pinout.htm
Pin 9 ger +5V även om datorn är avstängd.

Som oJsan säger borde du ha kodning på din signal, alternativet (lite enklare) är att du kör med en enkel fyrkant-puls så pass lång tid att inga andra fjärrkontroller kan trigga.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Jo, har tänkt på de, och har 3st tiny12 å 2st tiny15.
Så tänkte göra en "speciell" puls för data starten, en µC i dosan å en i datan (15kr extra = inte dyrt).

Tack för länkarna!

oJsan: De var en smart krets! Jag har själv aldrig hållt på med 555or men OM det inte fanns nån annan IR källa så skullen den va perfekt!
Men det finns och då är det inte så jätte bra.
Så ska som du sa "koda" in en pulslängd på 38kHz som bara motagar µCn kommer starta på. :)

Chribbe76: Tackar! Nu har jag el! :D *tänker på en dracula film - more power Igor ;) *

//Emil
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Asså.. du måste "modulera den modulerade signalen" kan man säga. För de flesta andra IR-sändare/mottagare använder också 38kHz bärvågsmodulering. Moduleringen är själva grunden, sen, uppe på det, kommer någon typ av kodning.
Jag har en idé som gör att du skulle klara dig utan uC i sändaren (och även i mottagaren om man är lite klurig på analog elektronik)
Sändare: Bygg den som 555-sändaren som fanns i min förra länk.
Mottagare: Använd en AVR och skriv ett program som kontrollerar att det finns IR-ljus _kontinuerligt_ under, säg, 400us. På så sätt blir den säker mot andra IR-sändare eftersom de förmodligen inte har så lång pulstid.
Eller spricker det här pga IR-mottagarens Th och Tl? Jag förstår inte vad de parametrarna innebär... någon som kan rätta mig och förklara isåfall.
Skriv svar