Luftkompressor av gammal kylkompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Luftkompressor av gammal kylkompressor

Inlägg av kilimanjaro »

Stort tack för proffsiga svar och tips, mitt bredband har dessvärre pajat i natt så jag surfar haltande via telefonen. Återkommer hit när jag fått nätet ordnat.
Karl B.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När jag var barn hade vi en kylskåps kompressor utan någon som helst anpassning. Det var mest för att pumpa cyklar. Den fungerade länge. Farfar hade en kylkompressor med remdrift från en kyldisk tror jag. Ingen anpassad smörjning eller liknande.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hur ofta pumpar man en cykel?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Inte extremt ofta. Men det täcker behovet av truckluft för många.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Som en kostnadseffektiv lösning är det ett alternativ eftersom den inte har så lång driftstid så håller den nog ett tag.

Men gamla kylskåp hade väl R-22 (avdunstat) och mineralolja i sig och det gifter sig dåligt med gummislangar så jag antar det bidrog till behovet av att pumpa...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, det var inget jag upplevde.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Hade också en gammal kylskåpskompressor under min uppväxt, en kompressor med ett påsvetsat handtag, igenlödda rör förutom ett in och ett ut. Slang med bilventil för att pumpa moped/mc och bildäck. Skulle man renblåsa fick man skruva dit slangen med pistol istället och se till att den friblåste tills man skulle använda den, då släppte man handtaget och lät den bygga lagom med tryck så man kunde blåsa några sekunder när man tryckte in handtaget. Glömde man friblåsningen small slangen eller lossnade när kompressorn kom upp i runt 20bar eller något så man vaknade ju till när det small och man fick korta av slangen vid brottet.

Den välte ibland och det rann ut olja men det var bara att fylla på med motorolja i inloppsröret, var den kall när man startade den fick den stå och lösa ut på den automatiska återställande överströmskyddet under en 10 minuter tills den värmt upp oljan så den kunde gå som vanligt.

Hade den nog i 20år innan jag skaffade en riktig kompressor men den gjorde sitt jobb, långsam men billig förutom slangbytena när man fuckat upp. :)
Skriv svar