Tänkte bara berätta hur jag räknade. Tänker högt:
Frekvensen 24kHz motsvarar 24000 pulser under 1000ms. Skriver man ut det på det viset så är det lättare att förminska. Stryker nollorna och får då 24/1, dvs varje puls kan max vara 24ms lång.
Det här med 7 olika steg är bara för att jag har 3st lysdioder som visar värdet binärt. Jag skulle kunna sätta 256 steg, men då indikerar bara lysdioderna var 36e steg. Har redan lite idéer på att bygga en "version 2" och ta med alla förslag jag fått från er. Har en trevlig 2-siffrors LED-display med gula siffror som skulle passa bra i chassit. Hm, det skulle förresten se ut lite som på de datorer i slutet av 80-talet där klockfrekvensen visades med en sådan display.
Tillbaka till uträkningen:
Varje pulstid kunde alltså max vara 24ms. Uppdelat på 7 steg och med några modifieringar bestämdes att den kortaste pulsen var 1ms. 1/24 = 0.042. Med Macgyvers formel (som iallafall jag inte var några problem att förstå) kunde jag då räkna ut att VoltUt = dutycycle * inspänning, dvs 0.042*12 = 0,5V. Sedan var det bara att fortsätta räkna.
Vanliga transistorer eller MOSFET är en smaksak. Att det blev BD139 och BD140 var mest av gammal vana.
24kHz och t.ex 4% dutycycle skulle nog höras om man hade en stor motor, men de här fläktarna låter inte så mycket. Dessutom ska jag ljudisolera chassit. Har sett flera som skrivit att pulsning av fläktspänningen skulle skada motorerna, men jag har inte hört talas om något fall där det verkligen ha visat sig att det är så. Fläktens spole gör ju att de snabba pulserna nästan omvandlas till likspänning. Tror att man går ganska säker, särskillt om man parallellkopplar en kondensator över fläkten. Tror ni det behövs en diod också för att undvika "spikar" ?