Önskar tips om verktyg för att göra gropar el hål i trä
- SeniorLemuren
Re: Önskar tips om verktyg för att göra gropar el hål i trä
På en bild visas kulraspen monterad på en vinkelslip.
Hur svårt är det att med vinkelslipen:
– Få hålen på rätt plats?
– Få rätt djup på hålen?
– Göra ett avlångt hål?
Hur grov blir ytan med en rasp? Hur mycket arbete med sandpapper krävs för att ytan ska bli jämn?
/π
– Få rätt djup på hålen?
– Göra ett avlångt hål?
Hur grov blir ytan med en rasp? Hur mycket arbete med sandpapper krävs för att ytan ska bli jämn?
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Är det ett hårt träslag som ek eller al eller ask är det ett hundgöra att slipa rent.
Så hade jag gjort. Mallar är ett måste, eventuellt 3d-printat dem.
Enda kruxet är att det blir svårt att få till helt rundad botten, det blir istället slät botten med en viss radie i övergången till stående vägg.
Att köra något handhållet utan mallar är bara att glömma, samt att slipa bort grova repor för hand i ett hål är kan man också glömma. Det måste bli rätt och slätt från början.
- SeniorLemuren
Jag skulle nog föredra en pelarborrmaskin och fastspänt arbetsstycke. Problemet är att få fast fräsen i borrmaskinen. Är man lite händig så kan man ju svarva en adapter av en skruv med rätt gänga.pi314 skrev: ↑7 juli 2025, 10:14:51 På en bild visas kulraspen monterad på en vinkelslip.
250707_kulrasp_vinkelslip.png
– Få rätt djup på hålen?
– Göra ett avlångt hål?
/π
Videon, som finns tidigare i tråden, tycker jag beskriver ett ganska bra tillvägagångssätt. Har man en överhandsfräs (jag har nog tre, om jag tänker efter - Ett par lite bättre, ca 1 kW, och en 500W som jag köpt för ca 3-400:-), så behöver man bara köpa en lagom rundad fräs. Dom billiga runda fräsar jag sett saknar lagret, som ska stödja mot mallen. Det borde man väl kunna fixa själv?Gimbal skrev: ↑7 juli 2025, 10:31:25Så hade jag gjort. Mallar är ett måste, eventuellt 3d-printat dem.
Enda kruxet är att det blir svårt att få till helt rundad botten, det blir istället slät botten med en viss radie i övergången till stående vägg.
Att köra något handhållet utan mallar är bara att glömma, samt att slipa bort grova repor för hand i ett hål är kan man också glömma. Det måste bli rätt och slätt från början.
/π
Jag sitter och lurar lite på hur jag ska göra, det är så många bra förslag.
Jag har ju både pelarborr, CNC, handöverfräs, så det är bara att välja! Skulle kanske kunna använda ett sånt stort borr, för hål, säg en 60mm i diameter, sedan gå på med handöverfräsn för att få till kanterna. Antingen med en mall , som jag nog skriver ut i 3d-skrivaren eller så kör jag med något stål med kullager… eller båda! Kan ju även sätta det stålet i fräsen?! Det är ju ganska snabbt ordnat. Testa sig fram på en skräpbit och sedan köra det riktiga.
Hmmm, många bra idéer! Tack snälla för er input.
Jag har ju både pelarborr, CNC, handöverfräs, så det är bara att välja! Skulle kanske kunna använda ett sånt stort borr, för hål, säg en 60mm i diameter, sedan gå på med handöverfräsn för att få till kanterna. Antingen med en mall , som jag nog skriver ut i 3d-skrivaren eller så kör jag med något stål med kullager… eller båda! Kan ju även sätta det stålet i fräsen?! Det är ju ganska snabbt ordnat. Testa sig fram på en skräpbit och sedan köra det riktiga.
Eller så kör man mot styrringen (eller vad den kallas) det brukar väl följa med överhandsfräsen.
Fördelen med styrringen är att den sitter i fräsen och är oberoende av frässtålets utstick. Man kan köra i flera pass med olika fräsdjup.
Nackdelen är att fräsen får inte vara större än styrringen, i alla fall inte om man vill kunna backa upp frässtålet innanför ringen.
- SeniorLemuren
Ok. Har du en CNC-fräs är ju saken klar. Det är ju det absolut lättaste sättet att fixa det.MNorrgren skrev: ↑7 juli 2025, 11:12:07 Jag sitter och lurar lite på hur jag ska göra, det är så många bra förslag.