På vilka pinnar ska man applicera ström och mäta hos JBC spetsar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DanielM

Re: På vilka pinnar ska man applicera ström och mäta hos JBC spetsar?

Inlägg av DanielM »

Det är klart att jag förstår att strömmen går igenom termoelement.
Men GREEN får inte vara spänningssatt.

En JBC spets ska i praktiken vara 0V. Jag har för mig att JBC säger att deras spetsar är max 1mV i förhållande till GND.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är väl antagligen skillnad mellan en äkta JBC-station och nån kinakopia, som jag gissar att det där schemat är baserat på ?
DanielM

Inlägg av DanielM »

Dessa är äkta. Har en kinesisk kopia som är väldigt nära dom riktiga. Den beter sig likadant som kommersiella.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vad är äkta, schemat eller spetsarna ?

jag tänkte att JBC kan ju ha valt en helt annan (dyrare) lösning än nån kinesisk klonkopia.
malman

Inlägg av malman »

DanielM skrev: 6 mars 2025, 08:11:02 Det är klart att jag förstår att strömmen går igenom termoelement.
Men GREEN får inte vara spänningssatt.

En JBC spets ska i praktiken vara 0V. Jag har för mig att JBC säger att deras spetsar är max 1mV i förhållande till GND.
Det gäller att skilja på GND och GND... Vilken åsyftas...?

Som påpekat innan... Du kan jorda spetsen till valfri extern potential om du använder en kraftkälla som flyter.. tex ett batteri eller ett nätaggregat som inte kopplas till något annat.
MEN jordar du spetsen till tex skyddsjord i ett vägguttag (esd-jord) kommer axxcontrollerns GND åka iväg till -24v i förhållande till din skyddsjord. Vilket är helt ok.. tills dess du råkar ansluta USB sladden (vars hölje då också håller -24v i förhållande till skyddsjord)... Ansluts denna till en stationär dator som normalt är nedjordad till skyddsjord kommer något brinna.... Kanske axx controllern.. kanske datorns moderkort....

Axxsolder pcb.. från github sidan. Notera texten i nederkant på displaysidan, vid usb anslutningen.
PCB_image.jpg
Edit... Insåg att USB anslutningen kanske primärt inte används för datorkommunikation utan som PowerDelivey-källa.... Så i så fall har man antagligen ett separat PD aggregat för denna varpå det är ok... Men har man flera utgångar från denna så är man återigen ute på farlig mark.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Glenn skrev: 6 mars 2025, 10:34:13 Vad är äkta, schemat eller spetsarna ?

jag tänkte att JBC kan ju ha valt en helt annan (dyrare) lösning än nån kinesisk klonkopia.
Spetsarna är äkta. Ja. JBC kan ha valt en väldigt avancerad lösning t.ex isolerade potentialer.
malman skrev: 6 mars 2025, 11:12:14 Det gäller att skilja på GND och GND... Vilken åsyftas...?

Som påpekat innan... Du kan jorda spetsen till valfri extern potential om du använder en kraftkälla som flyter.. tex ett batteri eller ett nätaggregat som inte kopplas till något annat.
MEN jordar du spetsen till tex skyddsjord i ett vägguttag (esd-jord) kommer axxcontrollerns GND åka iväg till -24v i förhållande till din skyddsjord. Vilket är helt ok.. tills dess du råkar ansluta USB sladden (vars hölje då också håller -24v i förhållande till skyddsjord)... Ansluts denna till en stationär dator som normalt är nedjordad till skyddsjord kommer något brinna.... Kanske axx controllern.. kanske datorns moderkort....
Jo. Men om man säger så här. Det får inte vara högre än 5 ohm mellan spetsen och skyddsgnd. Detta är ett krav i IPC standarden.

Jag förstår vad du menar. Men notera att jag har inte helt exakt som Axx gör.

Jag har en transformator som omvandlar 230VAC till 24VAC (i praktiken 27VAC).
Jag har likriktare som omvandlar 24VAC till ca 32VDC (i praktiken 38VDC)
Jag har ett swtichande som omvandlar 32VDC till 7.5VDC (i praktiken 7.45VDC).
Jag har en LDO som omvandlar 7.5V till 3.3V.

Jag har fått mätningen att fungera, väldigt bra dessutom. Då har jag jordat GREEN till skyddsGND.

SkyddsGND och vanliga kerskortsGND är sammankopplat. I fall det blir någon kortslutning på kretskortet så tar strömmen till skyddjorden. Jag vet att i normala fall så brukar man frånkoppla skyddsGND och vanliga GND.

Det jag skulle kunna göra är att separera skyddsGND från vanliga GND igenom att montera bort kabeln och koppla skyddsGND till spetsen endast. Möjligheten finns för konfiguration. Jag vet att detta är ett måste att spetsen måste ha skyddsGND. Men för mitt övriga kretskort så finns det en valfrihet.

Men då måste väll GREEN vara frånkopplat från kretskortet GND? Då kommer strömmen bara gå via RED till BLUE...och jag kan mäta RED och GREEN när PWMen är låg.

Detta borde fungera.

I mitt fall handlar det om att flytta Jordkabeln från GND till en pad där det just nu sitter ett 0-ohms motstånd som förbinder GREEN till kretskortets GND. 0-ohms motståndet monteras bort. Då får spetsen skyddsGND och jag kan mäta spänningssskillnaden över termoelementet.

Då är frågan: om GREEN har en förskjuten potential, visst kommer det vara samma potential då på RED? Så länge EMK genererar en spänningsskillnad över termoelement. Jag tycker detta låter logiskt, men man vet aldrig med JBC spetsarna. Det kanske finns något extra i dom som man inte vet. Med tanke på att det finns flera olika inkopplingar på dessa spetsar ute på internet. Troligtvis kinesiska kloner som förvirrar.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag testade att skyddsgjorda spetsen endast. Bort med kretskortets GND.

Det fungerar. Potentialförskjutningen blir det samma. Som jag misstänkte.

Men...den tillförda spänningen på RED påverkar inte mätningen. Så man behöver inte stänga utav PWMen.

Jag testade stänga av strömmen och bara mata processorn och OP-ampen ned 3.3V. Blev 0% skillnad på ADC:n. Däremot tycker jag att ADC mätningen fladdrar lite jämfört med övriga. Men sådant får jag leva med. Kanske ökar samplingen på ADC vore något.

Däremot verka strömmätningen ge knappt något utslag. Men det är det enkla problemet. :)
malman

Inlägg av malman »

DanielM skrev: 6 mars 2025, 11:44:10.

SkyddsGND och vanliga kerskortsGND är sammankopplat. I fall det blir någon kortslutning på kretskortet så tar strömmen till skyddjorden. Jag vet att i normala fall så brukar man frånkoppla skyddsGND och vanliga GND.

Det jag skulle kunna göra är att separera skyddsGND från vanliga GND igenom att montera bort kabeln och koppla skyddsGND till spetsen endast. Möjligheten finns för konfiguration. Jag vet att detta är ett måste att spetsen måste ha skyddsGND. Men för mitt övriga kretskort så finns det en valfrihet.

Men då måste väll GREEN vara frånkopplat från kretskortet GND? Då kommer strömmen bara gå via RED till BLUE...och jag kan mäta RED och GREEN när PWMen är låg.
Något är fundamentalt fel… vi verkar prata förbi varandra… eller nåt….

Men vi tar det från början….
Lödspetsen har tre anslutningar…. Ett resistivt värmeelement finns mellan blå och röd anslutning, och ett termoelement kopplat mellan röd och grön anslutning.
Ett termoelement är i princip två kortslutna trådar, eller i detta fall två olika metalldelar i spetsen ihopfogade. Det är två olika metall legeringar som i kontaktpunkten ger upphov till en litenliten spänning pga mtrlegenskaperna. Men de är fortfarande i princip en kortslutning… röd och grön är således i princip kortslutna i spetsen. Normalt brukar ett termoelement ha liten ledningsarea, men i lödspetsen kanske den är större, oklart.
Följande länk ger resistansvärden för normala trådanslutna termokoppel, beroende på längden på trådarna.

https://rdccontrol.com/wp-content/uploa ... easure.pdf

Oklart vilka metaller som används i spetsen., dvs vilken typ den klassas som…

I princip får man termokoppeleffekten mellan alla förbindelser mellan två olika metaller, vilket man får ta hänsyn till i sina mätkoppel…. (Här är teorierna lite dimmiga för mig hur det hänger ihop med joint temperaturer mm… och övergångar till metallen i mätinstrument osv…. ) man har de två specialmetalllegeringarna i sina anslutningsledningar bort ifrån mätstället och gör övergångar till normal koppar (eller vad man nu har för material i sin mätelektronik) på en plats med känd temperatur…(tex 20c) på så sätt kan man kompencera bort dessa metallövergångar…. (Tror iaf det är så det hänger ihop….. som sagt lite luddigt….. )
Hur nu dettaa är utformat i spetsen är oklart för mig…. Men det är av mindre betydelse…. Röd o grön är att betrakta som en låg ohmig förbindelse… kortslutning…

Om man då utgår från att du gör som i axxsolder controllern, dvs controller gnd till blå, och en DC matning via en FET till röd så kommer grön att ha samma potential som röd i allt väsentligt…..

Du skriver ovan att du kopplar spetsen, grön till skyddsjord, men sen också controller jord, dvs blå till skyddsjord. I praktiken kortsluter du då röd till blå… eftersom röd o grön redan är en kortslutning……

Utifrån detta så kommer jag till slutsatsen att något är fundamentalt fel i slutledningar och teorier som diskuterats tidigare i tråden….. eller så missar jag något uppenbart….. jag tror, i all välmening, att du har missuppfattat något….
DanielM

Inlägg av DanielM »

malman skrev: 7 mars 2025, 04:26:40
Om man då utgår från att du gör som i axxsolder controllern, dvs controller gnd till blå, och en DC matning via en FET till röd så kommer grön att ha samma potential som röd i allt väsentligt…..

Du skriver ovan att du kopplar spetsen, grön till skyddsjord, men sen också controller jord, dvs blå till skyddsjord. I praktiken kortsluter du då röd till blå… eftersom röd o grön redan är en kortslutning……

Utifrån detta så kommer jag till slutsatsen att något är fundamentalt fel i slutledningar och teorier som diskuterats tidigare i tråden….. eller så missar jag något uppenbart….. jag tror, i all välmening, att du har missuppfattat något….
I min första konstruktion så kopplade jag ihop skyddsGND med kretskortsGND. I normala fall ska man inte göra detta. Detta betyder att blå och grön får samma potential på 0V. Vilket leder till att strömmen kan både ta den gröna vägen eller blåa vägen.

Det jag gjorde nu är att jag låter grön bara vara kopplad till skyddsGND. Medan blå är kopplad till kretskortsGND. Detta betyder att strömmen kan inte gå från röd till grön om den vill gå till kretskortsGND.

Detta betyder att spänningen på röd och spänningen på grön kommer i praktiken vara 99.99% exakt det samma. Det som kommer göra så röd är något högre än grön. Vi talar i mikrovolt här.
Det är att termoelement kommer generera en EMK som gör så att det blir lite högre mikrospänning på röd än på grön. Men både röd och grön kommer ha samma spänningsförskjutning.

Detta är denna deltaspänning som man mäter.
malman

Inlägg av malman »

Ja det är det jag tycker jag försökt framföra i ett antal inlägg nu... Men i tidigare inlägg som jag citerade ovan, skrev du att du kopplat skyddsjord till både controller gnd och och till grön....och jag tolkade att du inte reflekterade i varför det inte funkade.....
Jag försökte förklara det uppenbara problemet med den kopplingen...
Skriv svar