Analog in isolerad 500V+ hur gör man det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Analog in isolerad 500V+ hur gör man det?

Inlägg av grym »

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/iso122.pdf

den har jag använt en hel del och funkar
malman

Inlägg av malman »

Kul grej…. Men i dagens läge tror jag det är enklare o billigare (iaf i denna appl.) att göra omvandlingen på den isolerade sidan o sen omvandla/isolera det digitala gränssnittet… måste till kraft på isolersidan i vilket fall som helst…
Senast redigerad av malman 3 februari 2025, 22:08:30, redigerad totalt 1 gång.
malman

Inlägg av malman »

Hawkan… är det irq hanteringen du inte vill ha kvar i mottagarändan, eller vad är,’felet’ med thcad-300’an?
Kan du inte sätta lämplig micocontroller som gör bara denna hantering o lämnar enkla data över lämpligt interface till styrsystemet….
Eller är det ett helhetsgrepp, dvs förenkla för andra som vill följa i dina fotspår, så du vill slopa thcad’n ur kostnadssynpunkt?
hawkan

Inlägg av hawkan »

@grym, bra idé. Så efter denna iso144 läser man med processorns adc. Enkelt smidigt.
Men, bara det att den kostar 300 spänn eller så och det går inte. Hade priset varit annat så...
Uppskattar olika idéer och jag har redan kommit långt från när tråden startade.

Mycket malmans förtjänst det. Jag har väl inget emot THCAD som så. När jag visade upp mitt
EtherCAT-kort på linuxcnc forumet och sa jag skulle läsa in från THCAD tyckte de jag skulle ha
en ADC och läsa direkt. Lite diskussion kring höga spänningar och isoleringen och tanken är nu framme
att göra något och se om jag klarar det. Nu kör jag med mitt egengjorda EtherCAT-kort för IO
och THC-spänning och det bara fungerar. Körde alldeles nyss några meter till.
Så jag tänker jag kan göra ett kort till, som tar spänningen direkt.

Under resan här har jag haft mycket problem med störningar mest orsakade av mej själv och kablar.
Och jag har pajat rs485-tranceivern på THCAD och fått byta den. På nåt sätt tycker jag det hade
varit bra om man kunde bli av med den. Ersätta med något jag gör själv.

Det är nog inte så många som tar efter vad jag gör, jag vet två stycken. Men jag tänkte att om
man kan visa upp hur man gör ett ethercat kort så blir tekniken tillgänglig och kanske köpegrejor blir billigare. På lång sikt.
malman

Inlägg av malman »

:). Jag är inte helt främmande för att följa dina fotspår med ethercat… men för de pågående projekten har jag redan stakat ut vägen åt lite alla möjliga spretiga håll… och gjort vissa investeringar…

Jobbets Tormach maskinen med PathPilot (på linuxCnc). Mindre justeringar bara…
Plasman, med GRBLhal på ett t41u5xbb kort
CO2-Lasern får en Ruida RDC6445G dedicerad laser controller
En portalfräs som har ett Mesa 7i76e kort, så där blir det iaf linuxcnc. (skall se om jag lyckas klona pathpilot till denna)

Och sen….

….kanske man borde färdigställa de ovanstående innan man startar nästa projekt….
Men jag har ju en motor/drivaruppsättning för julafräsen också….
Och ett clough42 ELS kit till jobbets lillsvarv
DRO bygget till min svarv….

hmm….. fokus var det ja…. :lol:
hawkan

Inlägg av hawkan »

Hade visst inte lagt in github-adressen, här är den för egen del nästa gång jag letar.
https://github.com/phil-barrett/ADCI_1

Är det känt att den fungerar under skärning?
Du skulle göra en om jag förstod rätt, isf kan jag avvakta att du testat, möjligen, om inte suget blir för stort.
malman

Inlägg av malman »

Jag har lite kvar innan jag själv kan testa på riktigt.... Rev isär systemet och har målat ram mm, och håller nu på att återställa elsystemet med nya kontrollern.... Får nog vänta ytterligare någon vecka innan jag har min kretskort från kina. Skall till nåt ytterligare kablage, å sen försöka konfigurera upp det nya systemet o få ordning på den nya tool chainen.... Så det kan ta ytterligare nån vecka eller två... (Prylarna står i brorsans verkstad)...

Men utifrån div diskussioner på github sidan så tolkar jag det som att folk kört med kortet, och att utvecklingen pågått löpande under mer än ett år med div feedback.... Och att den slutgiltiga utgåvan nu producerats ganska nyligen... Meeen sen känns GRBLhal plasma thc pluginen väldigt grön som sådan....
malman

Inlägg av malman »

Om jag skulle bygga eget kort med detta som förlaga hade jag sett till att få med iso power matning på kortet.
Vidare hade jag använt ett inverterande op-amp steg på ingången med en rail to rail op för att växla den negativa signalen från plasman, istället för att koppla signalen till den isolerade 'jordstrukturen'. TROR den positiva ledaren från plasman (= plasma aggregatets återledare/work lead) ligger mer stilla potentialmässigt mot omgivningen... Inte minst via div kapacitiva effekter ... Och att plasma tråget ibland rekomenderas jordad till PE... Nu flyter ju hela signalkretsrn via isolationsbarriären men TROR man får bättre CMRR om man bygger sensen så att man kopplar signalingången till den negativa plasma elektroden, jämfört med BWD kretsen som kopplar den till den positiva, ev mer 'fasta' punkten i systemet..... Tror det landar i hur div kapacitiva effekter spelar ut.....

Meeen i slutändan kanske det inte spelar så stor roll....
IMG_1361.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

"Jag är nästan klar" tänkte jag i höstas, hehe så jag väntar inte på dej då.
Uppdaterade precis EtherCAT-kortet med en I2C-ingång och la en beställning på nya pcbt. Hade nog gått att patcha men hur snyggt är det?

Får börja på mätkortet då. Jag stjäl designen rakt av, lägger till en isolerad oreglerad ström plus en linjär regulator 3.3V. Ska försöka hålla mej på 3.3V.
Och varför inte, jag kan göra båda varianterna på ett kort, både plusjord och minusjord, så kan man se om det är skillnad.
Blir ett prototypkort, blir det bra blir det kanske ett till, bättre då.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tittar på schemat på github.
Funderar på BAT54S, schottkydiodparet. Gör det någon nytta? Vardera har reverse voltage på 30V och absolute max rating på LMV321 är +-5.5V. LMV321 lär gå sönder innan 30V. Eller?
Även ADCn, den har VCC som referensspänning. De har en 78L05 som ger VCC som ger referensspänningen. Tycker det varit bättre med separat eller intern referensspänning. Men det får väl gå?
Och med det sagt så hade jag tänkt 3.3V, men ändrar mej till 5V VCC_ISO. För att nå dit har jag en 5V dc till 9V dc isolerad oreglerad ut. En AMS1117-5 får stabilisera till 5V.
Skärmbild 2025-02-05 232734.png
malman

Inlägg av malman »

Dioderna skall aldrig hamna i läget att de utsätts för 30v... De kommer se till att insignalen hålls innom -0.7 till 5.7 ish... Sålänge energin i signalen är vettigt låg... Dvs klampat till iso gnd resp iso vcc... Den nedre begränsar om man får en negativ puls... Den övre leder över energin till iso vcc som förhoppningsvis klarar svälja energin utan att flytta sig alltförmycket...
(Och R2 kommer tillse att energin blir låg så att dioderna klarar av att göra sitt jobb)
(Denna typ av dioder brukar finnas internt i kretsarna också, men externa diton har bättre förutsättningar att ta lite mer energi... Innuti kretsarna har man begränsningar i bondtrådar mm som kan ta skada när de intrerna dioderna tar större strömmar..
Osäker på om de interna dioderna är faktiskt designade.eller ett resultat av kiseldesignen i sig ( typ likt body diode i en FET)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Kom på att jag blandade ihop de med zenerdioder. Jag låter de vara där.
Ska försöka göra den inverterade varianten idag.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Så här blev det. Ofta går det bra men ibland märks det att man inte är utbildad på detta.
En gör så gott en kan.
Skärmbild 2025-02-06 102001.png
malman

Inlägg av malman »

:tumupp:

Dock funderar jag på om inte dioder och kondensatorn i det nedre fallet borde sitta före R9...

Hmm... Osäker....

Grejjen är ju den att opförstärkaren i det inverterande fallet jobbar på att minusingången skall ha samma potential som plus ingången... Man brukar kalla det för virtuell jord... Så sålänge op'n har drivspännings nivå nog, kommer den försöka driva utgången åt ena eller andra hållet för att bibehålla ingångarna lika... Så i detta fallet i nivå med jorden... Iom att op'n i praktiken har mkt hög ingångsimpedans kan man se det som att det är samma strömm genom R9 som bygger upp spänningen över R11...

Men som sagt.. .blir osäker på effekten av konfensatorn i denna placering..... Då det är strömm istället för spänning som :filtreras' .
(Om inte annat så tror jag filtrrberäkningarna blir annorlunda)
((Hmm vid närmare.eftertanke brukar man ha filter kondensatorer över R11... För att ta ner förstärkningen vid höga frekvenser...
Hmm.... Tål att funderas på.... ))

Dioderna å sin sida kommer bara hamna i aktiv mod efter att opförstärkaren bottnat och inte kan hålla kvar den virtuella jorden.
Så de kommer reagera.först efter att en transient/överspänning nått opförstärkaren....

Därför spekulerar jag i att de borde sitta före R9 för att faktiskt skydda i detta fall....
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja jag vet inte, men om de borde flyttas gör jag det. Jag kan sätta dit tomma paddar för kondensator så det går att sätta dit i fall att det visar sej bra.

Så här ser det ut nu. Ryms i en tändsticksask. 56x34 mm.
Skärmbild 2025-02-06 124257.png
Skärmbild 2025-02-06 124325.png
Skärmbild 2025-02-06 124341.png
Låter det ligga ett dygn. Har visat sej att det alltid lönar sej att låta det marinera lite för man kommer på grejor efter hand.
Skriv svar